Ålderskrämpor

FreeLou

Trådstartare
Hade ut veterinär idag för jag har känt att det inte står helt rätt till med Frillen. Var en massör ute förra veckan som rekommenderade att jag tog ut veterinär om jag kände mig osäker.

Så han kom. Kände lite. Blev mest förvånad över hästens ålder. 21 år. Oj oj oj, ja då är det inte konstigt om han känns lite knackig...
Hmm. Nåja, veterinären tyckte han såg himla fin ut och hade hela, torra ben:laugh: då blir man stolt som matte.

Sen gick jag och sprang en sväng med honom så han fick kika. Han snubblade till en gång så veterinären fick se vad det var jag menade (han har känts väldigt snubblig). Han klargjorde dock på en gång att jag får stå ut med det då det är naturliga ålderskrämpor som inte gör ngt så länge han ej går omkull.

Men ändå. 21 år är ju inte otroligt gammalt. Det känns lite som att man fick en "åldersdiagnos". Hoppas ändå på att det är som han säger, men man blir jämt så osäker med dessa hästar. Veterinären är kunnig och väldigt bra med hästar...förstår inte att man är så nojig.

Har ni varit med om ngt med era "åldringar"? Snubbliga ålderskrämpor?

Sv: Ålderskrämpor

Min connemaraponny är nu 22 år
alla blir förvånade då de hör det, hon är i otroligt fint skick
har haft henne i elva år och kan henne utan och innan, så nog har jag känt att på senare år är hon lite knackigare och möjligen lite "snubblig" som du säger... det är dock inget problem , det enda som är skillnaden med henne nu är att hon behöver mycket mer uppvärmning än då hon var ung :)
sedan får man ju känna hur dagsformen är, ibland kanske det inte passar med ett dressyrpass och då blir de en liten skogstur ist tex.
man får ju vara lite daltigare med de äldre helt klart men det är dom ju värda =)
gör allt för att hon ska hållas fräsh och att hålla igång muskler och kondition är nog det bästa med det i åtanke
har nyss börjat ge glucosamin också för att se om det ger någon effekt, kan ju vara bra för gamla leder!
det är nog som din vet säger, bara "vanliga" ålders"krämpor" och han har nog några år kvar till dig ska du se =)

Ja, men det var ju skönt att höra:laugh: Ja, jag har haft han i 8 år nu och visst är det en skillnad allmänt. När han kom var han mer vild än tam och man flög all världens väg, nu blir jag chockad om han "hoppar till". Men då hoppas jag att det bara är åldern så jag slipper oroa mig (nog så jobbigt att de blir äldre). För han är ju hel och frisk i övrigt.

Har börjat ge LitoVet för en dryg vecka sen, så vi får se om det fungerar. Hoppas iaf, funderat på glucosamin el. dyl. men det är så många som inte tkr det ger effekt så jag vet inte..

Ja, men det var ju skönt att höra:laugh: Ja, jag har haft han i 8 år nu och visst är det en skillnad allmänt. När han kom var han mer vild än tam och man flög all världens väg, nu blir jag chockad om han "hoppar till". Men då hoppas jag att det bara är åldern så jag slipper oroa mig (nog så jobbigt att de blir äldre). För han är ju hel och frisk i övrigt.

Har börjat ge LitoVet för en dryg vecka sen, så vi får se om det fungerar. Hoppas iaf, funderat på glucosamin el. dyl. men det är så många som inte tkr det ger effekt så jag vet inte..
Äsch 21 år är ingen särskilt hög ålder tycker jag. Men visst blir de lite stelare och så när de blir äldre (precis som vi... säg den femtioåring som är lika vig och snabb som han/hon var som 20-åring ) Man får känna efter lite mer och värma upp längre bara. Du ska se att hästen tuffar på ett bra tag till om han får... 21 år och gammal... :rofl: Min äldsta är trettio och var fräsh som en tioåring fram till han var 25-26 sådär, men det är en connemara det...

Jag har gett det till vår hund under en tid och tyckte inte att det fungerade på honom. Men testa skadar ju inte...

Har köpt en hink LitoVet till min gubbe :love:(27 år). Men tycker det är mkt man ska ge dem. Till vanlig ridning står det 1 mått per 100 kg häst, första mån dubbel dos. Min gubbe väger 620 kg - alltså blir det 6 mått vanlig dos, 12 mått dubbel dos.:eek:
Burken kostade 724 med frakt för 1½ kg. Kommer ju inte räcka långt alls.:(
Min gubbe (kbltravare) är mest hagpensionär nu, lufsar runt i hagen och mår bra. Vi tar en promenad då och då. Skrittas/tömkörs ibland när vi får lust för det.
Har lite problem med leder och hovar, så han äter nyponskal, kiselgur, biotin och flexijoint.

Hej,
Nu kommer jag och lägger mig i men ville bara säga angående glukosamin och ev effekt. Prova att ge det tillsammans med MSM och inte enbart glukosamin. Det är verkligen skillnad på effekten. Brukade ge enbart glukosamin till min pålla efter inrådan från veterinär i förebyggande syfte. Sedan läste jag att upptaget av glukosaminet ökar i kroppen om man samtidigt ger MSM (organiskt svavel) och det var skillnad. Hästen är mycket "smidigare" i leder osv nu än innan.

//Sara

har en tant hemma nu som är 19 år, tycker inte att det är så värst gammal men snubblig har hon blivit :( så vi jobbar cavaletti lite nu.
Sedan har vi lite smått lagt dressyren på hyllan nu för hon tycker att det är så tråkigt. :angel: och jag älskar dressyr.
Hur eller hur har det blivit mycket rida för vikt på senare tid och det funkar väll osså. Hon lyssnar inte kalas bra men det kommer.

Hade ut veterinär idag för jag har känt att det inte står helt rätt till med Frillen. Var en massör ute förra veckan som rekommenderade att jag tog ut veterinär om jag kände mig osäker.

Så han kom. Kände lite. Blev mest förvånad över hästens ålder. 21 år. Oj oj oj, ja då är det inte konstigt om han känns lite knackig...
Hmm. Nåja, veterinären tyckte han såg himla fin ut och hade hela, torra ben:laugh: då blir man stolt som matte.

Sen gick jag och sprang en sväng med honom så han fick kika. Han snubblade till en gång så veterinären fick se vad det var jag menade (han har känts väldigt snubblig). Han klargjorde dock på en gång att jag får stå ut med det då det är naturliga ålderskrämpor som inte gör ngt så länge han ej går omkull.

Men ändå. 21 år är ju inte otroligt gammalt. Det känns lite som att man fick en "åldersdiagnos". Hoppas ändå på att det är som han säger, men man blir jämt så osäker med dessa hästar. Veterinären är kunnig och väldigt bra med hästar...förstår inte att man är så nojig.

Har ni varit med om ngt med era "åldringar"? Snubbliga ålderskrämpor?
Förlåt men jag tycker inte den veterinären verkar speciellt seriös..
"kände lite" gjorde han hm,21 år behöver ju inte betyda att den har "ålderskrämpor",kan ju va nåt annat som spökar och som den faktiskt behöver och kan få hjälp med.:confused:
Bättre att köra hästen till bra klinik som kollar ordentligt och inte hänger upp sig på hästens ålder utan istället kollar upp hästens symtom ,och försöker hitta orsaken till hästens snubblighet.

Ärligt talat blir jag ruskigt irriterad över veterinären du haft ute.. frågan är om h*n kan häst överhuvudtaget.

Vore jag dig skulle jag kolla hästen på klinik .

kan också tillägga att jag har en massör här minst varannan månad som går igenom henne ordentligt och hittar minsta lilla stelhet jag kan behöva jobba med, har haft henne här i ca 8 år och hon har hjälpt mig att förstå min häst på ett helt annat plan.
och detta har nog förebyggt skador mycket mer än en gång :)
är värt pengarna om man hittar en riktigt bra amssör.

Nu svarar jag lite till alla här. Tack för alla svar!

Själv tkr jag inte heller 21 år är speciellt gammalt, men det är ju mkt upp till individen. Allmänt är han frisk och kry, men det är just snubbligheten som jag oroar mig för.

Lille Skutt: Jag håller med dig till viss del. Tkr det var lite väl kvickt av vet att skylla på åldern också, så det är ju lite därför jag startat den här tråden, för att jag undrar hur pass mkt man kan lite på "ålderskrämpor". Har funderat på att åka till klinik, men som jag skrivit i en tidigare tråd så blir han himla orolig vid transport, det är en anledning till att jag drar mig lite för det. Men som sagt, alla tankar är bra och jag funderar mkt på hur jag ska göra.

Glucosamin och MSM har jag kikat lite på, men är det inte så att MSM ej bör användas regelbundet under längre tid? Känns lite som att man "dövar" hästen lite under behandlingen, sen återkommer problemen? Fast jag veta inte, vill gärna veta =)

Är det en duktig hästmassör du har då?Det finns ju genier och IQ Fiskmås liksom..:D

Vad säger denna?
Har hästen problem med bogarna?Ryggen?Hur ligger sadeln?Snubblar den enbart vid ridning eller annars också?
Hur ser hovarna ut??

Om hästen är orolig vid transport be veterinär skriva ut nåt lugnande så du kan åka,eller är det du som tycker det är jobbigt att köra hästen till klinik?
Kanske du som behöver nåt lugnande?:D Förlåt kunde inte låta bli att skämta lite..:angel:
Vissa hästar som har problem att åka transoprt har det pga obehag att hålla balansen,har de ont i leder,bogar eller rygg tex kan man ju lätt förstå hur obehagligt det är att guppa omkring i ett släp och försöka parera svängar och gupp i vägen..bara en tanke också.;)

Nu svarar jag lite till alla här. Tack för alla svar!

Själv tkr jag inte heller 21 år är speciellt gammalt, men det är ju mkt upp till individen. Allmänt är han frisk och kry, men det är just snubbligheten som jag oroar mig för.

Lille Skutt: Jag håller med dig till viss del. Tkr det var lite väl kvickt av vet att skylla på åldern också, så det är ju lite därför jag startat den här tråden, för att jag undrar hur pass mkt man kan lite på "ålderskrämpor". Har funderat på att åka till klinik, men som jag skrivit i en tidigare tråd så blir han himla orolig vid transport, det är en anledning till att jag drar mig lite för det. Men som sagt, alla tankar är bra och jag funderar mkt på hur jag ska göra.

Glucosamin och MSM har jag kikat lite på, men är det inte så att MSM ej bör användas regelbundet under längre tid? Känns lite som att man "dövar" hästen lite under behandlingen, sen återkommer problemen? Fast jag veta inte, vill gärna veta =)
Om hästen är orolig vid transport tycker jag inte att du ska åka till en klinik om inte veterinären råder dig till det (för att h*n tror att det måste röntgas/bedövas eller liknande).

enligt min erfarenhet brukar veterinärer syfta på pålagringar och stelhet i musklarna när dom säger att det är åldern. saker som det inte är så mkt för veterinären att göra åt.

enligt min erfarenhet brukar veterinärer syfta på pålagringar och stelhet i musklarna när dom säger att det är åldern. saker som det inte är så mkt för veterinären att göra åt.
Enligt min erfarenhet så brukar väl pålagringar ses vid röntgen och stela muskler kan bero på mkt..denna vet kände lite och sa att benen såg fina ut.:confused:
Visst den kan det va ålderskrämpor på hästen men veterinären som va ute gjorde enligt min tolkning en slö undersökning och hade nog egentligen ingen koll på vad felet va på hästen egentligen utan gissade nog mest ...och det gör mig arg.

Gamla hästar har också rätt till en riktig diagnos!

Det är inte första gången det är slöa veterinärer som inte engagerar sig i en "äldre" häst,21 år är inte alltid =en gammal häst.
Jag har en hel hög kundhästar som är över 26,27...nån är 32 ingen snubblar .;)

För att veta om det är nåt som går göra något åt så behöver hästen undersökas inte slött tittas på av oengagerad vet.Hästägaren upplever ju hästen som dålig,och jag tolkar hennes inlägg som att hon mest fick en klapp på huvet och hästen också,och inte fan e det till nån hjälp!:angel:

jovisst kan man se det på röntgen, men den försvinner ju inte för det. ;) och just pålagringar är väldigt typisk för gammla hästar som börjar snubbla. det och långa tår.

jag har varit ute för flera veterinärer, även klinikveterinärer, som sagt snarlika saker. och då var inte ens min häst så gammal som ts. jag uppfattade inte det dom sa som nedvärdigande utan mer att det är sånt man får räkna med på en gammal häst och anpassa sin ev ridning och skötsel efter det.

min häst är 27 år nu btw.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 574
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 935
Senast: Jamtland
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 921
Senast: Linda_A
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka