Ålderskrämpor på schäfer.

Cillen89

Trådstartare
Har en 7 årig schäfer madame som i våras började halta till och från på vänster fram, typisk "stelhets hälta", dvs haltade de första stegen för att sedan avta helt efter att hon legat stilla en längre stund.
Åkte in till djursjukhuset, röntgade både vänster och höger armbågsled UA, dock rejält överviktig och troligen var det vikten som var boven alt att hon vrickat sig. Fick Rimadyl utskrivet som hon skulle äta 1 tablett/2 ggr dagligen i 6 veckor tror jag det var.
Mission bantning påbörjades samt simma henne en gång i veckan, hon slutade halta efter c:a en månads tid och jag slutade också då att ge henne Rimadyl samt att simma henne då hon verkligen tyckte det var hemskt, har aldrig sett eller hört en så missnöjd hund :devil:
Och hon har inte haltat sedan dess (9 månder sedan nu cirka) och hon har gått ned 10 kg i vikt och är i den matchvikt veterinären tyckte hon skulle vara.
Men för någon vecka sedan började hon halta igen :cry: Precis samma "stelhets hälta" men denna gången på höger framben istället. Har ju lite Rimadyl kvar som hon fått dem dagar hon haltat.

Frågan är, vad gör man nu? Hon är ju röntgad utan fynd. Det känns helt klart som det är åldersrelaterat nu, har inte vikten att skylla på denna gången, då hon håller vikten och har inte gått upp det minsta.
Har väl hittat ett mönster tror jag. Hon är alltid ohalt på morgonen när vi vaknar, men går vi sedan en längre promenad på dryga timmen på förmiddagen, kommer hem, hon går och lägger sig några timmar och efter det är hon halt oftast rejält de första stegen innan hon blir "varm"
I fredags gick vi lång-promenad cirka 1 timme styck både på förmiddagen och eftermiddagen, och hon vart halt.
I lördags gick vi 20 min promenad på förmiddagen, och 20 min på eftermiddagen, inte alls halt. I söndags samma procedur, inte halt.
Idag gick vi en timmes promenad på förmiddagen, och därefter vart hon halt.

Kanske fixar inte madame några längre rundor mera? :( :( :( Men hon är ju inte så väldigt gammal ännu?

Sv: Ålderskrämpor på schäfer.

Ring och prata med veterinär. Kanske måste hon stå på en låg dos Rimadyl resten av sitt liv.
Ger ni även glukosamin-tillskott? Det smörjer lederna och minskar takten av nedbrytningen av brosk.

Jag har också haft den tanken att ge henne Rimadyl regelbundet, men tär det inte mycket på lever och njurar?
Ger henne inget ledtillskott i dagsläget, funderar på att skaffa, men är ju en hel djungel, vad ska man välja? :cool:
Sedan vet jag från erfarenhet på häst att det många gånger är totalt onödiga pengar, då studier visar att preparaten innehåller alldeles för lite verksam substans för att det ska ge någon effekt.. Gav min äldre ponny glucosamin under måånga år, utan något resultat alls och slutade sedan illa kvickt när jag läste studierna ;) Vet inte hur det ligger till på hund dock. Har läst att det främst är hyaluronsyran nu framför glycosamin dem tror är mest effektivt och något från grönläppad mussla?

Senast ändrad:

7 år är ingen ålder på en schäfer, kan jag tycka. Har en madame som fyller 7 i juni nästa år och hon är precis lika sprallig som när jag fick hem henne (då var hon 3). Min spontana tanke är höfterna? Vad har hon för höftledsstatus? Är hon belastad i höfterna så kan hon försöka avlasta i bak genom att lägga vikten fram, vilket kan leda till överbelastningar och därmed hälta? Vad väger hon i dagsläget? Normalvikt för en schäfertik på ca 60 cm är mellan 29-32 kg.

Kan ni prova att ge glucosamin? Finns ett väldigt bra preparat som heter aktiv hund, som ger ökad rörlighet och reducerar stelhetssymptom. Kanske en burk sådana och ett back on track täcke vore något för henne?

Sju år ska ju inte behöva ge ålderskrämpor på en schäfer! Jag har en schäfertant på 12 år som är störtpigg och galen och inte varit halt en dag i sitt liv. Att din hund varit så kraftigt överviktig kanske har gett belastningsskador som inte "läker" även om hon nu är normalviktig?

När jag tyckte mig se en viss stelhet (inte hälta) på min hund för ett år sedan började jag ge Aktiv Hund. Det var dock så diffusa stelhetssymptom så jag kan inte säga säkert om det hjälpt men hon har definitivt inte blivit sämre. Promenader på en timme och mer är inga som helst problem för henne.

Om jag var du skulle jag se till att testa för borrelia/anaplasma. Även om det inte låter som den typen av hälta (med så långt uppehåll) så skulle jag ändå vilja utesluta det, och även röntga höfterna som MrsScabtree föreslår.

knapplån

"Ska och ska" - att en sjuåring inte ska (i detta fall, borde) ha ålderskrämpor, betyder inte att den inte kan ha ålderkrämpor. Håller annars med om att det för en frisk schäfer låter tidigt.

TS - jag hade tagit den till vet igen och bett att de kontrollerade den, en seniorkoll kanske. Glucosamin hjälper många. Inte min gamla som hade artros, men sådana som inte är så långt gångna ännu. Och ja, remadyl sliter på kroppen, det gör all långtids medicinering. Men hellre ett litet kortade, men smärtfritt liv för hunden.

Jag hade tagit det lite lugnare med den tills jag visste vad som var problemet. Är det bara tantstelhet så finns det mycket hjälp att få! ;)

Observera att jag skrev "ska inte behöva". Med det menade jag ungefär detsamma som du skrev; att det är tidigt. Åtminstone om det är en schäfer med sund konstruktion... Är det modell utställningsschäfer så är det väl inte ovanligt att de drabbas av ålderskrämpor tidigare i livet.

Ja, jag förstod det, kommenterade både på ditt och MrsS svar lite kort. Tycker det är så olika, vissa individer - även friska och fräscha - blir gamla tidigt. Räkorna har kortare livslängd än bruksschäfrarna, men även de senare kan börja slacka redan vid 6-7-8 år om man har otur. Dåliga linjer, eller bara en individskillnad. Sedan behöver det ju inte vara det just i detta fall givetvis!

Min första (labbekorsning) blev 17 år. Nästa blev 12. Den senaste schäfer blev också 12 - men väninnans (samma kennel) fick problem tidigt och somnade in som 8-åring. Ibland tror jag att man nästa är lite rädd för att acceptera att hunden faktiskt är senior - när en mindre anpassning för hunden skulle innebära att den håller längre, och man kan köra på i samma takt.

Självklart kan det vara stora individuella skillnader, men en konkret hälta på en sjuårig schäfer bör ju vara symptom på något mer än ålder. En viss allmän stelhet kanske kan förekomma på vissa individer i den åldern men en sådan hälta tyder ju på något mer.

En hundfysioterapeut kanske kunde känna igenom hunden? Massage/stretching kanske kan hjälpa? Stretching är dock inget man ska ge sig på utan att verkligen veta vad man pysslar med eftersom det kan skada om man gör fel.

Vet inte om jag skrev något som att TS skulle ge sig på att stretcha sin hund...? Men visst kan en fys.terapeut titta på den. Skulle dock gå till vet först. Sedan på inrådan till annan behandlande person.

Annars håller jag, fortfarande, med om att den ska kollas upp. ;)

Nej, du skrev inget om att stretcha hunden. Ursäkta att jag tog upp det i samma inlägga som jag svarade dig.

Avsnittet om stretching och fysioterapeut var helt min egen reflektion!

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 936
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 777
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 594
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 343
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama