Ålderskrämpor eller vad? Tacksam för hjälp!

Thera

Trådstartare
Vår gamla hankatt på 13 år har blivit förändrad på bara några veckor, och vi vet inte om det är ålderskrämpor eller något annat..

För det första är han helt plötsligt inte rumsren längre, utan uträttar sina behov bredvid lådan, vilket håller på att driva min mor till vansinne. Det är en utekatt så han kan gå ut och bajsa om det nu skulle vara nåt fel med lådan. Men nej, han gör det bredvid.

Sen har han blivit helt fanatisk med maten. Han har alltid varit ett riktigt matvrak, men nu är det extremt. Tigger mer direkt efter han har fått, stjäl mackor av folk vid matbordet, blir vansinnig om man ens går nära hans mat.
Får ingen ro heller efter han har ätit, förr kunde han gå och lägga sig och sova ett par timmar efter maten, men nu hänger han hack i häl och ska bara ha mer.

Det är precis som om han är senil och glömmer att han har ätit. Han är avmaskad, om det nu kan förklara nåt.

Sen för det tredje har han blivit väldigt klumpig och har nästan problem att ta sig upp på en vanlig köksstol. Han har alltid varit en "stor klumpeduns" men nu är det illa. Verkar rätt stel i lederna, men det kanske beror på det kyligare vädret?

Men det här med rumsrenheten är alltså det stora problemet. Vad kan det vara att en gammal katt plötsligt börjar bajsa på golvet?

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Ålderskrämpor eller vad? Tacksam för hjälp!

Demens är ganska vanligt.

Lederna har mina föräldrars 14-åring problem med också, hon går på dyra artrosmediciner nu för höfterna.

Det kan faktiskt vara så att katten har blivit senil, det händer.

Min gamla skogis blev också dement sista året, hon hittade knappt i lägenheten längre och i slutet började hon kissa på mattorna. När jag pratade med vet om kisseriet sa hon att de kan göra så i sista stadiet och jag valde att ta bort henne då, hon hade levt ett långt och skönt liv så det var det bästa för henne.

Ok, tack för era svar! Det kanske är nåt sånt då..

Vi har flyttat på lådan nu och ställt den där han uträttat behoven nu senast, ska se om det blir bättre. Funderar på om det kan vara ren tjurighet eller någon protest.

Men det här med maten pekar ju mot demens..

Jaja, vi får se, tack för svaren!

Liknande trådar

Övr. Katt För länge sen la jag en tråd om mina två hankatter som plötsligt glömde bort att man skulle gå ut och kissa :grin: Fick då bl.a. rådet...
Svar
5
· Visningar
1 197
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama