Ålder vid första betäckning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nalle Puh
  • Startdatum Startdatum
N

Nalle Puh

Hur gammalt ska ett sto vara (minst) när man betäcker henne första gången? Finns det för respektive nackdelar med att betäcka tidigt eller vänta längre?

Sv: Ålder vid första betäckning?

Man brukar betäcka ston första gången när de är tre år.

Som treåring...de mognar snabbare sägs det, iom att de får föl och det tycker jag stämmer på våra ston som fölat. Mitt ena dressyrsto betäckte vi 1:a ggn när hon var 8 år och det fölet är hennes enda (för tillfället iaf) =) Tycker inte man ska ta förstaföl på dem för sent i ålder, det rek. inte pga. att komplikationer kan uppstå.

Valencia skrev:
Som treåring...de mognar snabbare sägs det, iom att de får föl och det tycker jag stämmer på våra ston som fölat. Mitt ena dressyrsto betäckte vi 1:a ggn när hon var 8 år och det fölet är hennes enda (för tillfället iaf) =) Tycker inte man ska ta förstaföl på dem för sent i ålder, det rek. inte pga. att komplikationer kan uppstå.

Ston har sällan problem vid sina förlossningar vid hög ålder som människor har, anledningen att man betäcker vid 3 års ålder är snabba generationsväxlingar som för aveln framåt, samt att man vill se vad stoet ger innan hon börjar arbeta på allvar.

Rodde skrev:
Ston har sällan problem vid sina förlossningar vid hög ålder som människor har, anledningen att man betäcker vid 3 års ålder är snabba generationsväxlingar som för aveln framåt, samt att man vill se vad stoet ger innan hon börjar arbeta på allvar.

Ja, jag står för det jag skrev iaf, sen är det upp till var och en att anse vad den vill.

Men det finns inga vetenskapliga belägg bakom din åsikt!

Mitt eget sto är 15 och dräktig för första gången, och hennes mamma var 16 när hon fick sitt första föl, och jag är inte det minsta orolig för att hon ska vara för gammal!

Skulle vilja påstå att det snarare är tvärtom. Dvs vanligare med komplikationer då man betäcker för tidigt. Unga ston som inte är mogna för att bära föl eller ta hand om sitt föl.

Min 16-åring fick sin första bebis för 3 veckor sedan, hon fölade ute i hagen på en kvart. Naturligtvis hade vi tänkt vara med, men man tror inte hon ska hinna föla medan man äter lunch. :D
När vi kom var bebis redan torr.

Det som var lite problem var när han skulle dia första gången, då fick vi hålla i henne. Men sedan har hon varit en supermamma. Väldigt "mammig" i början, men inga som helst problem för oss att få gosa med fölis. Jag har aldrig sett henne så tillfreds med livet som nu!

Jag betäckte mitt sto vid 3 års ålder, hon tog sig på första. Och har blivit mycket lugnare och mer harmonisk.

Man brukar säga att första betäckning bör ske vid tidigast tre. Någon exakt övre gräns finns direkt inte.

Nackdel med äldre ston som inte fölat tidigare: de kan ha svårare att ta sig, men så länge stoet är friskt och vid god kondition med regelbundna brunster finns inga direkta hinder.

Fördel med äldre ston: om de startat sin karriär tidigt och fortsatt med goda resultat vet du att stoet även håller fysiskt. Dessutom kan du ta ut ett högre pris för fölet om även modern har goda resultat på banan.

Nackdel med yngre ston:
Du vet inte ännu vad du har för individ tävlingsmässigt - hållbarhet, utvecklingsmässigt...

Fördel med ett yngre sto: har du ett stoföl med höga poäng och som gör bra ifrån sig på 3-årstestet kan ditt sto ingå i stimulanspaketet. Dessutom har du ju faktiskt en avkomma tidigt. Om stoet fått föl som treåring få hon ta igen det året vid treårstestet. Dvs hon startar på lika vilkor med 3-årsston som inte fölat. Annan fördel är vad jag har hört, att om de fått föl tidigt är det lättare att få dem dräktiga som äldre.

Nackdel med ett yngre sto:
Du tappar ett år om du tänker satsa tävlingsmässigt med ditt sto. Har också hört att ston (dressyr) som fölat aldrig får tillbaka samma rörlighet och kapacitet de hade innan. (OBS! Gäller ston i eliten! Vi "vanliga dödliga" tror jag inte märker skillnaden) Vet inte om det stämmer. Någon annan som hört detta?

Ja det finns fördelar och nackdelar med allt. Kul att det gått bra för de flesta ston här inne oavsett ålder...

Nackdel med äldre ston är att de kan vara svårare att få dräktiga pga. olika anledningar.

Valencia skrev:
Ja det finns fördelar och nackdelar med allt. Kul att det gått bra för de flesta ston här inne oavsett ålder...

Min hingst betäckte ett sto förra året som hade fölade i år 25 år gammal! Mitt Hbl stos mamma fick föl vid 27 års ålder.
Vår tävlingsponny fick föl vid 16 års ålder första gången hästar har sällan komplikationer p.g.a av ålder om dom är friska och blir dräktiga är det inga problem!

Men när dom väl tagit sig är det ingen skillnad.

Mitt sto tog sig inte förra året men i år tog hon sig på första brunsten.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
512
Senast: Nikan
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 015
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Roheryn
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka