ålder,tänder(bilder)

H

hästhandlarjävel

Hur gammal gissar ni på att denna hästen är, ni som har lite koll på hur tänder ska se ut vid vissa åldrar.
jag är lite osäker om jag tror på att denna hästen har den ålder som det är sagt. så vilken ålder gissar ni på, ni som har koll?
tnderprofil.jpg

tnderframifrn.jpg

Sv: ålder,tänder(bilder)

Hej!

Jag är inte jättebra på detta, med det är väldigt intressant! Vad jag förstått så kan det se lite olika ut beroende på hästens ras och man måste titta i många munnar för att lära sig "läsa" åldern. Finns det ingen på detta eminenta forum som kan göra en bedömning och förklara vad den grundas på?

Till dess; här är två länkar, den första beskriver vad man kan titta efter i olika åldrar, den andra är en "plansch" med tecknade bilder.

http://www.svenskatinker.se/art_tander.html

http://www.horseway.se/hastens_tander.htm

Om man tittar på den nedre länken som Flaekja la in så ser hästen ut att vara runt 17 år! Hur gammal uppges hästen att vara ?

Tycker också att detta ser ut att röra sig om en äldre häst
15+ ,troligtvis äldre, skulle säkert kunna vara 20+ också, hur ser den ut i muskulatur samt rygg? På äldre hästar blir ju ryggen ofta lite hängmatteaktig. Kallblod och ponnyer har i allmänhet lite hårdare tänder vilket gör att dom enl. tandundersökning kan vara äldre än dom ser ut.

Hästen är 16 eller 17 år. Det är jag rätt säker på.
Mvh Xoya.

min gissning var precis som eran, mellan 15-20 år. jämförde även tänderna men en 14 årig häst i stallet och en 20 åring och tänderna var mer likt 20 åringens.
hade ut veterinär idag för vacc och bad honom då kolla med han sa att ålderna stämde, dvs 10 år.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 050
Senast: fio
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
218
Senast: casio01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit