Ålder på tik???

W

Warmia

Vilken är den bästa åldern på en tik att få valpar?
Hur gammal ska hunden vara innan man tar valpar på tiken som yngst och äldst???
Bara en fundering då jag tycker det är så fel att ta valpar på första löpet på endel så unga hundar...... Eller är dom beredda att få valpar redan då?

Sv: Ålder på tik???

Enligt SKK's regler tror jag inte du får ta valpar förrän tiken har löpt 2 ggr. Och är tiken över sju år ska den vet.besiktigas innan parning.

Nej, de är absolut inte mogna för valpar efter första löpet. De flesta hundar är bara 6-7 månader vid första löpet. Tycker man ska vänta tills hunden är 2 år. Då är hunden helt färdig och du vet även hur den är mentalt vid den ålder. Det händer mkt fram till 2 års ålder.

På cocker lyder kravet tidigast på andra löpet eller minst 16 mån vid parning. Själv tycker jag att det är tidigt och vill gärna att tiken har blivit minst 2 år och löpt minst två gånger tidigare. Regeln tycker jag är att känna sin hund och vara ärlig om dess begränsningar. Tiken kanske inte är mogen förrän vid 3 1/2 fastän det skulle passa mig vid 2. Första kullen bör inte tas senare än 5 år.

Sedan tycker jag att tiken inte ska behöva valpa mer än vart annat år, och inte få mer än max 3 kullar under sin livstid. Har tiken stora kullar och/eller jobbiga förlossningar/dräktigheter tycker jag att man kan minska på antalet kullar ännu mer. Det är min högst personliga åsikt och ingen regel eller ens allmänt förekommande tycke.

Mvh,
Duvan

Tack för era bra svar det var precis vad jag ville höra!!!

Mina Labradorer tidigast tre år. Deras mentala mognad kommer faktiskt först då. Min uppfödare väntar också alltid tills hundarna är kring tre år. Då hinner man också meritera dem lite innan.

Våran var fyra år men det var ingen parning med vilje....

*knapp lan*
Hur ser det ut, statistiskt, pa aldre tikar som far valpar for forsta gangen och livmodersproblem??

Hemlig skrev att om en tik ar 7+ ar sa maste den tiken vet bes innan man far ta valpar pa den, galler det for alla tikar, aven de som haft valpar innan??

Vad ar det for risker med att ta valpar for forsta gangen pa en tik som ar 4-6 ar?

Som ovanstånde skribenter redan skrivit så kan det hända att det är rasrelaterat, men vi brukar aldrig para förrän tidigast vid tikens tredje löp, alltså kring 2 års ålder. Gränsen uppåt beror på om tiken, haft kullar tidigare. Vi har en gräns på kring 5 år för en tik som aldrig valpat. Ju äldre tik som inte fått valpar tidigare, desto större är risken för komplikationer. Men har tiken fått valpar tidigare så gör det inget om tiken är äldre än så. Tycker även man ska ta hänsyn till hur valpningarna har varit. Har tiken haft en svår förlossning kanske man ska överväga att inte para fler gånger, men är det en som valpar hur lätt som helst så är det ingen fara att ta flera kullar.

Sen finns såklart alltid undantag. En bekant hade en tik som fick valpar första gången som 11-åring! En tjuvparning, men hon var övertygad om att det inte skulle bli något eftersom tiken var steril - trodde hon - så hon brydde sig inte om att ge någon abortspruta. Tiken hade nämligen parats två gånger tidigare i yngre dagar, men gått tom båda gångerna. Dessutom var fadern till dessa valpar själv en åldring på 12 år. Han klarade inte ens av att bestiga henne, så akten skedde i liggande ställning i en koja!

Hundarnas gener måste verkligen ha stämt överens med varandra. Två åldringar, varav den ena "steril" och den andra "krympling" och de lyckades få till 7 välskapta valpar!

Men normalt är det nog inte att rekomendera att para sin egen 11-åriga tik, vare sig tiken har fått valpar tidigare eller inte.

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: Annique
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 241
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
952
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30