ålder för körning....????

linnsan

Trådstartare
hur gammal måste hästen och ryttaren va för att tävla enbet .....
vilka svårighets grader finns det.....tacksam för svar.....

Sv: ålder för körning....????

Hästen måste vara 4 år för att tävla lätt klass. Kusken måste vara 12 år och ha en groom som är minst 15 år. Det finns lätt, medelsvår och svår klass, eller om du menade ponny, kallblod och hästklass?

tack så mycket för ditt svar.....:banana:
men vad ska de kunna i:
lättklass:
medelsvårklass:
svårklass:
tacksam för svar....:rofl:

Jaa... finns säkert nåt bra skrivet ang detta...

I lätt klass ska du kunna köra i skritt, trav, mellantrav, göra halt och följa anvisade vägar. Sen kan ju detta göras med rätt stor skillnad i kvalitet! Precisionen körs en relativt lätt bana med vagnsbredden + 30 cm mellan konerna. Maraton är bara E-sträcka då du kör kanske 4-5 km med runt 4 hinder.

I medelsvår kör du även samlad trav, ökad trav och enhandsfattning i dressyren. Precisionen är aningens mer avancerad och bredden mellan konerna KAN vara mindre men är oftast samma som lätt klass (här iaf). I maraton kör du tre sträckor, förutom hindersträckan en travsträcka på 7-10 km och en skrittsträcka på upp till 1km. Fler hinder och fler portar körs och sträcktiden tuffare.

I svår klass körs lite besvärligare vägar i dressyren men jag tror inte något nytt moment kommer in vad jag kommer på nu. Precisionen är aningens mer avancerad och bredden mellan konerna är vagnsbredden + 20 cm. Maratonsträckorna kan vara längre, hindrena kan vara tuffare och ha fler portar, sträcktiden tuffare.

Vad duktig jag var nu... kanske måste kompletteras!!

när, jag tror du fick allt viktigt förutom en sak, nämligen backa! det är många som har problem med det, iaf i lättklass. hopplöst att backa rakt med maratonvagnen ju...

Ja just det! Att jag glömde det... Känner att det är nåt vi måste träna men gruvar mig bara för att göra det med maratonvagnen :crazy:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 062
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 674
Senast: Cina B
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter