Ålder för betäckning.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Juvelflickan
  • Startdatum Startdatum
J

Juvelflickan

Hejsan!

Mitt sto skall betäckas nästa sommar, hon är då 13 år och kommer alltså vara 14 år då fölet kommer.
Detta blir hennes första föl och jag undrar vad ni tänker på, med ålder och så?

Jag har nämligen lärt mig att de ska få deras första föl när de är högst 14 år gamla.

Jag är mycket tacksam för svar!

Sv: Ålder för betäckning.

Kan inte tänka mig att det skulle vara några problem. Är hästen frisk och allt fungerar som det ska så går det förhoppningsvis bra! Lycka till! :)

betäckte mitt sto i år hon är 15 och vad jag vet så har hon inte fått föl förut, jag har bara ägt henne sen 18/4 i år.

Allt har gått jätte bra hitills, hon blev dräktig på första försöket, hade inga systor och allt så bara fin fint ut...

så jag skulle betäckt din häst om allt så ok ut på insidan..
lycka till

Det finns ingen ålder då ston är för gamla för att få sitt första föl. Det är bara olika myter som florerar!

kan hästen få föl så blir hon dräktig. om något är fel så tar hon sej i regel inte.. eller resorberar.

Åååå tack för alla svar!

Detta känns underbart :D
Jag ska bli mamma :love:

Jo det ska jag, men det kääääns som mamma!!!!

Mitt hoppsto var 17 när jag betäckte henne första gången. Hon var i mycket god träningsform, dock pensinerad från banan, i gott hull och blev dräktig på en gång. Började tidigt med insemination för att ha chans att betäcka om hela sommaren men det tog sig på första försöket,
Den 21 mars i år, när hon var 18 år, fick hon ett hingstföl, han var ute på drygt 15 minuter.Hade dock lite problem att få igång mjölken men det har inget med åldern att göra sägs det.

För 9 år sen fick mitt andra sto, då 17 år ett stoföl och det gick lika bra det.
Så är bara stoet friskt så...

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
851
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 015
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
856
Senast: MML
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 464
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit