Ålder för att avla

Trissa

Trådstartare
Nu har vi ju haft en del trådar om "kan jag ta föl på mitt si-och-så gamla sto"....och alla har ju olika åsikter. Men när ska man egentligen ta det första fölet? Ska man betäcka vid 3 års ålder och sen låta stoet göra karriär och så småningom bli pensionerad som avelssto? Eller rida först och göra ett uppehåll för föl lite längre fram? Kort sagt, vid vilken ålder är det bäst att ta föl på sitt sto egentligen?

Sv: Ålder för att avla

Fördelen med att betäcka som 3 åring och sedan tävla ett par år är att man hinner se lite hur avkomman utvecklas. Sen är det väl lättare att få ston dräktiga i tidigare ålder samt att man kanske inte stressar fram en för tidig inridning :p

Sv: Ålder för att avla

Ska oxå köpa en till 3 åring till sommaren å låta betäcka när man ändå inte kan rida den(isis) :)
Mitt andra sto blir 13 å ska betäckas för första gången men är oxå isis så hoppas det går bra. :)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 007
Senast: Freazer
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
938
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka