Alcatraz igen...

Sv: Alcatraz igen...

Ibland börjar man ju undra ;)

Ska man avla bara för att "föra aveln framåt" eller ska man välja den hingst man tror passar bäst till sitt sto...

Mitt stos pappa var 24 och elitpremierad när hon föddes, och jag har valt en hingst som är 19 och elitpremierad till henne :angel:
 
Sv: Alcatraz igen...

Jag tycker inte man ska förakta de gamla råden att använda gamla välprövade hingstar till ston som man inte har en aning om vad de ger.... :) ;)

Dessutom så är ju Alcatraz en allsidig nedärvare som så många önskar... :)
 
Sv: Alcatraz igen...

crazy skrev:
Jag tycker inte man ska förakta de gamla råden att använda gamla välprövade hingstar till ston som man inte har en aning om vad de ger.... :) ;)

Det är EXAKT så jag resonerar!
 
Sv: Alcatraz igen...

Alcatraz har inte tävlat pga en kanyl som gick av i halsen på honom, det var väl därför de var tvugna att operera honom. Så säger de på Hippoessentia och de borde ju veta.
Mycket fin hingst förövrigt som nedärver sig mycket bra.
 
Sv: Alcatraz igen...

Tack för svaret!

Han gjorde ett mycket fräscht och spänstigt intryck på mig vid bruksprovet!
 
Sv: Alcatraz igen...

Varför är han då inte tagen ur avel i Tyskland om det skulle finnas defekter som störde nedärvningen???

Gillar inte när man säger A men inte B :crazy:
 
Sv: Alcatraz igen...

En helt fantastisk hingst.

Cyllene och hennes bekanta är de enda jag hört som verkar negativa till Alcatraz...eller misstänksamma eller vad man ska kalla det?

Mina bekanta i Tyskland säger tvärtom om Alcatraz...beskriver honom som en fantastisk nedärvare och att där är en del irriterade tyskar som gärna hade velat ha honom hemma istället.Så som jag har uppfattat dem så jämförs han med de största där nere...åtminstone är betoningen så.Man hör liksom på folk...det är liksom samma betoning som folk hade när det gällde Cortez här tex.
 
Sv: Alcatraz igen...

Dette med halsvenen var vel grunnen til at han havnet i Sverige i det hele tatt. Turban Rose har ikke en ordinær avstamming og søskenflokk, for å si det sånn, og hvis han hadde vært fullt frisk hadde han nok ikke havnet på Penarpsgården eller i Sverige i det hele tatt.

Husker det var intervju i Ridsport med Jasper Nissen om dette for år og evigheter siden.

Sa Norskan. :D
 
Sv: Alcatraz igen...

Turban Roses halsvensop gjorde att han inte längre kunde tävlas i Frankrike och eftersom man DÄR har krav på att de unga hingstarna MÅSTE prestera för att få vara kvar i avel så hade han inget avelsvärde kvar där alls. DÄRFÖR fanns möjlighet för Penarpsgården att köpa in honom... (helt korrekt alltså, Picea)
 
Sv: Alcatraz igen...

Helt riktigt Picea! Det hördes dessutom i andningen på T.R när han ansträngdes.
 
Sv: Alcatraz igen...

Där har vi kanske förklaringen till det!?

Vad Jens sa var "he has big problems breathing".

Min roll i det hela var att jag blev nyfiken på OM de gamla också veterinärbesiktigas.
 
Sv: Alcatraz igen...

crazy skrev:
Jag tycker inte man ska förakta de gamla råden att använda gamla välprövade hingstar till ston som man inte har en aning om vad de ger.... :) ;)

Dessutom så är ju Alcatraz en allsidig nedärvare som så många önskar... :)

Kan inte mer än hålla med... :bump:

gamla, beprövade hingstar till oprövade ston...
Nya, oprövade hingstar till ston som redan givit goda avkommor!!!

Vi ska inte glömma bort de gamla hästkarlarnas oskrivna "regler"
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 434
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 255
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
474
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 426
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp