Albion KB Super Weymouthkandar

H

Hedwig02

Någon som har erfarenhet?
Funderar allvarligt på att köpa ett sådant.
Gillar att de inte verkar ge så mycket tryck. Så här står det om det:

The KB Bridle is a unique pressure free comfort bridle. The poll, temple and cheeks have minimal areas of pressure contact, resulting in optimum levels of submission

Os-pannbandet kan jag nog hänga på men tror nog att jag säljer döbertnosgrimman. Hon får skav av den.

Sv: Albion KB Super Weymouthkandar

Vad jag har fattat det som är de bredare i nacken, vadderade, nosgrimmans nackrem träs igenom nackstycket och ligger ovanpå, som på andra vadderade träns. Pannbandet är längre, så att öronen inte störs.

Carl Hester lovordar dom.

Men andra ryttare lovordar Elevation bridles, German Line, Rhinegold och annat som finns med vadderade nackstycken.

Prova?

Vi fick ett prov på ett nytt Sabre träns med lite annorlunda variant på nackstycket. Om det finns i Kandarutförande vet jag inte.

Jasså, Heddan får skav av Döbertnosgrimman. Var?

Har inte egen erfarenhet av just det kandaret, men har tidigare själv varit på jakt efter kandar med vaderat nackstycke till Frida. Jag låg dock ett par prisklasser lägre o slutade med ett German Line ( :love: ), provade även ett Globuskandar som hade ett ergonomiskt och verkligen brett nackstycke, dock käkremmen fästad i pannbandet = ganska fult... Inte heller samma kvalite. (en billigare kopia av ett annat kandar, minns ej märket)

Tycker Albion-kandaret ser väldigt snyggt ut :d, men kan inte se nackstycket ordentligt? Intressant att se bara! Är det helt enkelt en vadderad platta som ligger under och som remmarna träs igenom?

Jag har själv blivit "lite" ( :angel: ) påverkad efter att jobb med Frida, just med tanke på känsligheten bakom öronen, och har faktiskt ärligt talat svårt att ibland förstå varför så många rider med rundsydda träns/kandar rakt på hästens nacke utan ngn vadderad padd av ngt slag mellan :o. Har även gärna vadderade nackstycken med nosgrimsremmen utanpå på träns med numera (inte alltid, men har jag möjlighet så). :bow: Vissa hästar märks det stor skillnad på, andra bryr sig inte ett dugg.

jag har sett det irl och det är inget särskilt med det, är som vilket kandar som helst med vadderat nackstycke.... det är inte mjukare än andra.

vad menar du med undersidan? under hakan?

Ja, det kanske lät lite märkligt.:) Precis, på hakan, under själva nosgrimman. Ska även kolla om jag kan köpa ett OS-kandar. Har en bekant som kan ta in lite billigare. Beror lite på pris i sådana fall.

Jag har själv blivit "lite" ( :angel: ) påverkad efter att jobb med Frida, just med tanke på känsligheten bakom öronen, och har faktiskt ärligt talat svårt att ibland förstå varför så många rider med rundsydda träns/kandar rakt på hästens nacke utan ngn vadderad padd av ngt slag mellan :o. Har även gärna vadderade nackstycken med nosgrimsremmen utanpå på träns med numera (inte alltid, men har jag möjlighet så). :bow: Vissa hästar märks det stor skillnad på, andra bryr sig inte ett dugg.

Håller med:bow: Jag säger samma. Har också german line pga vadderat nackstycke. (I o f s använder jag så gott som aldrig kandaret nu sen jag bara vant henne vid det. Men i alla fall.) Jag tycker det är helt ok.

Ang träns o vadderat så har jag slaktade gelpaddar som jag använder till att tillverka bla paddning under nackstycke osv när det behövs. Har sytt en bit gel i tyg och sen fästa ovanpå med kardborrband. Syns mindre än fårskinn:o
Kan man även ha på andra ställen om det uppstår skav, tex har jag haft en bit under kedjan, istället för gummiskyddet man kan ha annars.

Kanske blev OT nu:angel:

Just det Hedwig, har sadeln kommit?

okej, det finns ju tex fårskinnsskydd som man kan trä över den remmen. för jag tror du kommer få samma problem samma vilket kandar du har, utformningen på nosgrimmorna är densamma. sett några som är i fårskinn på insidan och tyg på utsidan så att dom inte syns så mkt.:)

men är ju alltid roligt med ett nytt kandar så man kan ju innbilla sig att man MÅSTE ha det pga hästen får skav, hihi. :angel: ;)

men är ju alltid roligt med ett nytt kandar så man kan ju innbilla sig att man MÅSTE ha det pga hästen får skav, hihi. :angel: ;)
:eek:
c066.gif

Hur menar du nu egentligen...

Men tycker att passformen är dålig överlag. Sitter väldigt tajt över nacke. Vet inte om det beror på att det är ett hop-plock. Nosgrimman är ju så himla tjock att den trycker ut allt.

Jag stör mig hela tiden på en massa detaljer...:angel: Vill ha ett kandar som sitter lika bekvämt på henne som tränset. Även om Heggan är tålig så måste hon ändå påverkas av att det blir tryck o press i nacken och runt nosen.

Håller med:bow: Jag säger samma. Har också german line pga vadderat nackstycke. (I o f s använder jag så gott som aldrig kandaret nu sen jag bara vant henne vid det. Men i alla fall.) Jag tycker det är helt ok.

Ang träns o vadderat så har jag slaktade gelpaddar som jag använder till att tillverka bla paddning under nackstycke osv när det behövs. Har sytt en bit gel i tyg och sen fästa ovanpå med kardborrband. Syns mindre än fårskinn:o
Kan man även ha på andra ställen om det uppstår skav, tex har jag haft en bit under kedjan, istället för gummiskyddet man kan ha annars.

Kanske blev OT nu:angel:

Just det Hedwig, har sadeln kommit?

Nej, trodde jag skulle få den i fredags (hoppades) eftersom det då stod på transportföretagets hemsida att "adressaten är kontaktad".
Får se om den kommer i morgon. :)

Nu ska se om jag kan googla fram någon bild på ett german linekandar

Jag hittade ett av mina gamla Mias nosludd. Har precis satt det på nackstycket på kandaret idag. Jag har själv funderat på detta med trycket i nacken med rundsytt. Borde vara bekvämare för hästen med lite vaddering.

Nosgrimman är jag nöjd med.

Har en nosgrimma till det bruna kandaret som är toktjockt. Det puttade ut allt och såg bara klumpigt ut. Vill ha ett snyggt platt brett med vaddering till både det bruna och svarta.

Såg en intressant grej för en tid sedan. En padd att ha under nackstycket med magneter. Ökar bredden och anlägningsytan mot nacken så det sprider trycket mer.

;)

jag har ju ett rundsytt döbert kandar, alla remmar förutom nosgrimman spänns i nacken. det gör att hela nackstycket blir väldigt brett, för remmarna kan ju inte ligga ovanpå varann! det är ju dessutom platt läder där uppe, så jag tycker trycket fördelas mkt bra. :bow:

enda som kan trycka är om man spänner nosgrimman hårt, för eftersom hästars huvud är kilformade så vill den ju dras neråt då. men det behövs inte på min, därav är det endast bettens tyngd som kan påverka. och eftersom dom sitter i varsin rem så fördelas det trycket bra:)

här ser du lite hur det ser ut. har fixat pannbandet så det passar till rundsytt nu, så nu är nackdelen ännu bredare.
Bild028.jpg

dom nya OS kandaren kommer annars med pad under nackstycket nu för tiden, och såna går även att köpa lösa.

Nej, trodde jag skulle få den i fredags (hoppades) eftersom det då stod på transportföretagets hemsida att "adressaten är kontaktad".
Får se om den kommer i morgon. :)

Nu ska se om jag kan googla fram någon bild på ett german linekandar

Jag kan se om jag kommer ihåg att fota mitt ikväll, om det är nån hjälp?

Ska verkligen försöka komma ihåg, men lovar inget, jag glömmer det mesta när det är mycket att göra:cool:

Jag kan verkligen rekommendera OS i detta sammanhang. "Nackplattan" är riktigt härligt bred och mjuk!!

Hoppas du vinner auktionen då:banana:

Men det behövs kanske inte...
c066.gif

Har lagt bud på ett rundsytt OS på ebay...:angel:

Vilken tur då, hästen var hängig och har ev ngt virus på gång (andra har det i stallet) så naturligtvis blev jag så bekymrad att jag totalt glömde fota :o

Om du inte får det där och går ner i kraven:angel: så kan du ju hojta till. :D

Hoppas det går bra med budgivningen :idea:

Liknande trådar

Dressyr Vid en clinic nyligen ställdes frågan om hur många av de närvarande som hade läst dressyrreglerna - FEIs och de nationella. Väldigt få...
Svar
8
· Visningar
1 345
Senast: Camilla_H
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka