Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Men,om jag förstår det rätt,så är det ju så som det står i texten,att människor som är albinos de har ju inte röda ögon,det sas ju även i tv-programmet,men kan det inte då vara likadant för djuren och t ex hästen?
Alltså,de kan vara albino men inte ha röda ögon?
Frå heimesida til legeforeininga (link i forrige innlegget mitt):
"ALBINISME - DEFINISJON:
Tilstand med delvis eller total mangel på pigment i øyne, hud og hår (Lat.: albus = hvit)."
"DELVIS ELLER TOTAL" kan vel bety at også BEC-hestar er ein slags "albinoer" etter denne defenisjonen. Dei har jo delvis mangel på pigment. Men det har jo då også heterozygotene (isabeller, gulbrune og gulsvarte). Dei mangler pigment i deler av hårstråene. Hårspissen har farge.
Tack för länkarna,ska sätt mig i kväll å läsa lite.
Är intressant i allafall.Är inte ute efter att haslhugga en färg på våra hsäatr,jag var bara nyfiken på en ev. koppling och om det verkligen är så att våra hästar trots allt är albinos.
Om det räcker med att delvias sakna pigment så är det väl snarare skäckarna som är halvalbinos
En viktig definition på albino är att det är ett recessivt anlag. Ett recessivt anlag märks endast i dubbel form (alltså kan den "normala" mamman inte veta att hon har ett anlag innan hon fått sitt första barn som är albino...) Eftersom gulanlaget märks även i enkel form (i alla fall på fux som blir isabell och på brun som blir som blir gulbrun) är det inte recessivt (det är intermediärt) och heller inte ett albinoanlag.