Akvariefrågor

D

_Dimma_

Ska köpa ett nytt akvarium och har några frågor:
Vad är ett ytterfilter?
Kan man ha akvarielampan(ljusramp har jag för mig att det heter)på kortsidan av akvariet?
Och hur mycket kostar akvarium i affären?Hittat ett begagnat 375 liter för 900 kr,det verkar rätt billigt men jag har ju inget att jämföra med?
Någon som vet?

Och hur mycket kostar akvarium i affären?Hittat ett begagnat 375 liter för 900 kr,det verkar rätt billigt men jag har ju inget att jämföra med?
Någon som vet?

Hmm, såg ett 42liters för 5-600 idag, minns inte exakt. Sen kollade jag inte så mycket noggrannare... :confused: Själv fick man ju ett gammalt 72liters av pappa, har haft det till råttbebisar så han ville inte behålla det :D

Okej men då borde ju mitt akvarium vara ganska billigt eftersom ett 42 liters är rätt så litet och ändå så dyrt..
Vilken tur du hade som fick ett akvarium :)

Men finns det inte nån som har kan nåt om akvarier,har förresten en fråga till:
Har en gammal pump som har använts till ett 60-liters akvarium kan den möjligen användas till ett 375-liters också :confused: :crazy:

nja... ett 42 liters för 5-6000:- låter väldigt dyrt... ska ju vara om det är stativ å skit till den i så fall.. :crazy:
ett vanligt 42 liters brukar inte kosta mer än 5-600:-...
Om jag nu inte minns helt fel.. :crazy: :)

ehum.. ursäkta om jag lägger mej i men... var det inte det hon skrev ?.. :confused:

:)

Ja borde ju det :) Annars brukar man ju hitta en massa billigt begagnat på blocket.se ;)
Jepp, tur att han inte gillar råttor :D

Men finns det inte nån som har kan nåt om akvarier,har förresten en fråga till:
Har en gammal pump som har använts till ett 60-liters akvarium kan den möjligen användas till ett 375-liters också :confused: :crazy:

Troligtvis inte, har du haft ett innefilter i ett 60 lit som ska passa i ett 375 liters så hade fiskarna blåst över kanten i det lilla akvariet. Har inte den exakta siffran i huvudet, men cikulationen bör minst vara vattenvolymen*2 helst 3 har jag för mig, siffran beror lite på vilka fiskar som du ska ha. Hur mycket filtermassa som finns i filtret beror en del på vilket märke du köper, jag tycker om att ha en stor filtermassa eftersom mitt akvarium blir renare då. Det står på filterförpackningarna vilken volym som filtret passar för.

Leta reda på en bra affär, jag tycker om sådana som bara har akvarier de brukar vara kunnigast, och fråga vad de anser om filter, vet inte hur stor kapacitet de största innefiltren har, kanske är ett ytterfilter bättre för dig.

Tack för ditt svar!
Men..vad är ett innerfilter och ett ytterfilter,vad är det för skillnad :confused:
Och vet du (på ett ungefär) vad en pump som passar till 375 liter kostar :confused:

Ett ytterfilter står på utsidan av akvariet, med slang för insug och utblås i akvariet. Ett innerfilter, där stoppar du ner hela skiten i akvariet och endast elsladden går utanför.

Till ett 375 liters bör du ha ett ytterfilter eller flera innerfilter. Det är ett stort akvarium. Till vårt 250-liters har vi en Fluval 304, som pumpar 1000 liter i timmen. Helst ska det pumpa 3 gånger akvariets volym.

Pm:ar dig en länk.....

Och priset på det akvariet du hittat är väldigt billigt.... nästan så man undrar om det är nåt fel på det. Kolla siliconet väääldigt noga, för om det börjar läcka är det inge kul längre :crazy:

Okej men tror du tex att jag kan ha det innerfilter som jag har nu (till 60 liter) plus ett till likadant?och är ett ytterfilter (beg) för 400 billigt?
Behövs en bottenvärmare till ett sånt stort akvarium,man kunde köpa till det så jag bara undrar om det behövs..
Ajdå var det så billigt,hoppas det inte är nåt fel på det :crazy: dom skulle ta med det hit till luleå från kiruna så jag får kolla det noga när det kommer..
Men hur ser man om silikonet är trasigt då? det är väl det som sitter i kanterna antar jag :D Nåt mer man ska kolla på?
Okej nu blev det mkt frågor,men frågar man inget så får man inget veta :D
Tack för länken till akvariesidan förresten :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 965
Senast: Squie
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
771
Senast: Angel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 242
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 135
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar