Akuuuuuuuuuuuuuuuuut!

Tassetass

Trådstartare
Jag sitter hos grannen för att min laptop kapsejsat, den stänger nämligen av sig efter ungefär 20 minuter av vad jag tror är överhettning. Den går då inte att få igång förrän processorn har svalnat, och stannar när det blivit väldigt varmt där under.

Fläkten går, men verkar inte kyla tillräckligt mycket. Datorn är runt 3 år gammal och företaget so tillverkade den modellen har gått i konkurs, så jag vet itne riktigt hur jag ska få styrselpå det här.

Någon som vet om jag kan fixa detta själv, eller var jag ska vända mig?

HJÄLP!
 
Sv: Akuuuuuuuuuuuuuuuuut!

Sitter vid laptop för det mesta, har några tips som kan vara till nytta:

1. Har du gjort ren fläkten? Där kan samlas tonvis med damm!
2. Står datorn så att det finns fritt luftflöde under och vid sidorna? Inte på någon tjock duk eller liknande? Vi har alltid laptopen direkt på bordet, ingen duk emellan.

Det är vad jag kommer på direkt nu, vi märker stor skillnad när vi gjort ren fläkten då och då. Fläkten går inte lika ofta.

Lycka till!

Mvh Cissi
 
Sv: Akuuuuuuuuuuuuuuuuut!

Ajdå.... mycket mer tips har jag inte tyvärr... Hoppas att nån som kan mer svarar snart! Annars är det nog att passa på att bränna backup (om du inte redan har det på allt) när datorn går...

Lycka till!

Mvh Cissi

PS. Bara en fundering, jag vet inte om det påverkar... Har du väldigt mycket på hårddisken? Hur ser aktivitetshanteraren ut? Väldigt mycket igång? DS.
 
Sv: Akuuuuuuuuuuuuuuuuut!

Hårddisken är inte fullare än vad den varit senaste halvåret, ungefär. Aktivitetshanteraren är också ungefär densamma.

Det jag undrar är om dt skulle kunna vara nåt sorts virus, men hur kan det påverka den fysiska temperaturen på processorn?
 
Sv: Akuuuuuuuuuuuuuuuuut!

Prova kyla den med en bordsfläkt.
Min fläkt pajjade men då var det en stationär dator och den dog efter 1 timme ca.
Byt annars fläkten...Den kanske behöver bytas.
Finns oxå ett virus, en s k mask som stänger ner datorn efter ett antal minuter...
 
Sv: Akuuuuuuuuuuuuuuuuut!

Har ju ingen bordsfläkt :(

Någon som vet vad detta virus heter, och hur man enklast hittar det? Mitt virusprogam har inte tjutit nå...
 
Sv: Akuuuuuuuuuuuuuuuuut!

Tassetass skrev:
Har ju ingen bordsfläkt :(

Någon som vet vad detta virus heter, och hur man enklast hittar det? Mitt virusprogam har inte tjutit nå...
Det viruset som det pratas om, varnar några sekunder före det att windows stängs ner. Vad det heter, har jag dock glömt. Men du missar inte den informationen.

Clas Ohlson har fläktar som inte kostar så mkt. Mät diametern på fläkten och voltantalet.

Jag fick samma problem igår.

kan ju bli trött för mindre.... :cool:
 
Sv: Akuuuuuuuuuuuuuuuuut!

Går fläkten med full hastighet, eller går den på lågvarv?

Kanske har det blivit något fel på varvtalsregleringen eller temperaturmätningen. Det finns speciella program för att ändra fläktinställningarna och för att läsa av temperaturen. Det kan vara lite riskabelt att ändra på inställningarna, men om din dator ändå inte fungerar så har du ju inget att förlora. Ett sådant program är SpeedFan.
 
Sv: Akuuuuuuuuuuuuuuuuut!

Åh, tack! Skall provas så fort jag lyckats få igenom virusscannen, är ju lika bra att göra allt när mn ändå är igång!

/Jenny - vid grannens dator igen
 
Sv: Akuuuuuuuuuuuuuuuuut!

Har installerat det nu, och den mäter temperaturen men jag kommer inte åt fläkten? Under "Fans" är det helt enkelt tomt. Vad göra!?
 
Sv: Akuuuuuuuuuuuuuuuuut!

Då går det förmodligen inte att ändra någonting. :(

Men det kan finnas en möjlighet till. På än del datorer går det att ändra fläktinställningar i BIOS. Jag vet inte hur vanligt det är, men det kan ju vara värt att kolla.

Hur man gör för att ändra BIOS-inställningarna kan variera, men oftast ska man trycka på en viss knapp (tex Delete) just när man slagit på datorn. Det brukar stå på skärmen. Man har inte så många sekunder på sig, så det gäller att vara beredd. När du kommit in i Biosinställningarna får du upp en meny där du kan ändra en massa saker, och har du tur så finns det något som handlar om fläkten. Men var försiktig så att du inte förstör något!
 
Sv: Akuuuuuuuuuuuuuuuuut!

Förbannade skräpgrejer. Nåväl... 3 år för en laptop som stått igång kanske 12-18 timmar per dygn får väl anses som en hygglig livslängd... :( Vi får se vad som händer.

Tack för dina svar!
 
Sv: Akuuuuuuuuuuuuuuuuut!

Ja. En laptop är nog inte gjord för att hålla längre än så... :(

Men om du vågar dig på det kan det ju vara värt att öppna datorn och rycka i alla metalldelar du kan hitta. Det kan ju vara så att någon kylfläns eller liknande lossnat någonstans. I så fall leds ju inte värmen bort lika bra... Ett sådant fel borde vara ganska lätt att fixa. Skaffa lite värmeledande pasta och lägg den så att värmen leds bort ordentligt igen.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 175
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Barmarksdrag/canicross
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Årets foderstater

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp