Akutmat under betesperioden?

lady_vip

Trådstartare
Natten till lördag åkte jag ilfart till hästarna och tog in dem från årtiondets åskoväder. Väl inne inser jag att vi inte har något hö, förutom lite som jag packat undan från sista balen. Så det gav jag helt enkelt.

Men vi har dem ute till en bra bit in på hösten, så nu funderar jag på käket vid ett sånt här akut tillfälle. Grannen har hö, så skulle en häst bli skadad eller, då hämtar jag där. Men jag ringer ju inte henne sent på kvällen eller natten.

De överlever ju utan mat några timmar, men som nu var det hemsk åska, så sysselsättning behövdes.

Jag tänker på alfalfa-hack, hur olämpligt är det att ge nåt kilo av det huxflux utan att de är vana? Det är ju enkelt att lagra. Eller lusernhack?
 
Jo, men jag tycker höet blir så äckligt och dammigt om man inte har så mycket. Tyvärr har grannen bara storbalar kvar och det känns lite slösaktigt att köpa 200 kg som reserv. Iofs slår de väl snart första skörden, men det är just hygienen med att bara ha ett par balar som jag tycker blir svår, fast det kanske bara är jag?
 
Njae, en storbal är kanske att ta i.
För att återgå till din fråga så tror jag det går bra med nåt enstaka kg lusern vid akut behov. Har du halm i boxarna så kan jag inte tänka mig att det ska vara nåt problem.
 
Vi har kört lusernhack som peta-i-sig-något-mat. Funkar finfint och är lättare att lagra än hö. Körde ett tag på småbalssilage, men det var så himla dålig kvalité (trots välkänd tillverkare) att alla balar (av 20) utom en var helmögliga. Då gav vi upp och serverade lusernhack istället, det godkändes som nödlösning.
 
Bra, köper en bal i morgon. Det är just lagringen som ställer till det tycker jag, har samma erfarenhet som dig.
 
Mmm, vi bor i helt fel landsände för hö. För fuktigt, sommar som vinter. Vi har provat med torrhö över sommaren, men då får man hämta varje vecka, och så mycket går inte åt normalt sett.
 
Höbricketter? Låter fräckt, men aldrig sett. Det måste jag kolla upp.

Dynavena Brick


Brick är ett varmluftstorkat hö som är högtryckspressat och innehåller 21% omalda växtfibrer vilket ger möjligheten att uttfodra utan annat hö eller halm. Kan även användas som komplement till hö med låga värden. Brick är ett helt dammfritt höfoder, vilket gör det speciellt lämpligt för allergiska hästar.

Eller som hökomplement vid resa.


Vikt: 13,5 kg

Värdene fick jag inte fram dock.
 
Natten till lördag åkte jag ilfart till hästarna och tog in dem från årtiondets åskoväder. Väl inne inser jag att vi inte har något hö, förutom lite som jag packat undan från sista balen. Så det gav jag helt enkelt.

Men vi har dem ute till en bra bit in på hösten, så nu funderar jag på käket vid ett sånt här akut tillfälle. Grannen har hö, så skulle en häst bli skadad eller, då hämtar jag där. Men jag ringer ju inte henne sent på kvällen eller natten.

De överlever ju utan mat några timmar, men som nu var det hemsk åska, så sysselsättning behövdes.

Jag tänker på alfalfa-hack, hur olämpligt är det att ge nåt kilo av det huxflux utan att de är vana? Det är ju enkelt att lagra. Eller lusernhack?
 
Hmmm, har du ingen halm?
Vi har också fått "akut-ta-in" våra pållar när det blivit århundradets åskväder men med tanke på att det bara är tillfälligt en stund eller ev över natten så har vi bara gett halm att tugga på.
Huvudsaken är ju att de har något att hålla igång magen och tarmarna med - näringsmässigt kan det knappast spela någon större roll när det bara är enstaka tillfälle. :)
 
Jag har en bunt silagebalar på runt 40kg som är perfekta om det behöver stallas in eller resas bort över dagen.

Men jag har nog aldrig tagit in hästar under sommarhalvåret pga väder.

Finns gott om bönder här som jag nog kan köpa grovfoder av om det skiter sig, närmsta grannen skulle ta sambons plats på ett ögonblick om jag ringde ( :eek: ) så ett par balar hö har han nog att avvara.
 
Natten till lördag åkte jag ilfart till hästarna och tog in dem från årtiondets åskoväder. Väl inne inser jag att vi inte har något hö, förutom lite som jag packat undan från sista balen. Så det gav jag helt enkelt.

Men vi har dem ute till en bra bit in på hösten, så nu funderar jag på käket vid ett sånt här akut tillfälle. Grannen har hö, så skulle en häst bli skadad eller, då hämtar jag där. Men jag ringer ju inte henne sent på kvällen eller natten.

De överlever ju utan mat några timmar, men som nu var det hemsk åska, så sysselsättning behövdes.

Jag tänker på alfalfa-hack, hur olämpligt är det att ge nåt kilo av det huxflux utan att de är vana? Det är ju enkelt att lagra. Eller lusernhack?

halm och lusern räcker nog gott och väl, själv så har jag en storbal hö på loftet nu som jag fodrar av när hästarna får vara inne och sova. (dvs bara vid åska och när det regnat länge).
har halm över och det håller sig ok ganska bra, annars så finns det ju horsehage balar som man kan köpa, en öppnad håller sig dock inte så länge.
 
Jag har ett gäng HorseHage-balar stående som reservmat, de är på 15-25kg/styck så har man öppnat en är det rätt lätt att göra slut på så det inte blir dåligt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp