AKUTHJÄLP, beslutsångest

Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Tycker inte heller att du ska köpa någon av dem.

1. Den äldre hästen är stooor. En så stor häst kan innebära logistiska problem (svårt att hitta en hovslagare, behöver en väldigt stor box etc). Dessutom skulle jag tro att en så stor häst inte håller speciellt länge för hoppning. Ju större de är, desto snabbare slits kroppen ut på dem. Dessutom är en så stor häst ofta en nackdel i hoppningen, den är för det första tung och för det andra är banorna på lägre nivåer sällan anpassade efter så stora hästar så det blir mycket svårare med avstånd och så.

2. Varför ska du köpa en unghäst om du vill tävla nu? En unghäst kommer du inte kunna tävla förrän tidigast nästa säsong, och då kommer du bara kunna börja så smått. Vill du tävla nu, köp dig en färdig häst. Och om det nu är hoppning du vill tävla i så finns det ju hundra raser som är mer lämpade för det än en morgan. Och varför i hela friden är hästen så oerhört billig? Jag hade dragit öronen åt mig. Att "ägaren inte har haft tid" är inte sällan en ursäkt för att dölja någonting annat.
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Jag hade en hopphäst som var 185 cm. Smidig som en katt och klev utan ansträngning över 140-banor. :)
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Efter att ha haft ett antal hästar som vi varit tvungna att ta bort p.g.a. olika skador och fel köpte min far en häst som redan hade utläkta mindre skador på benen, hästen var 185 och visade sig vara hur hållbar som helst, så enbart p.g.a. storleken kan man inte alltid säga att en häst inte håller. Den stora hästen TS är intresserad av är dessutom inte ung, vilket torde innebära att om den har hållit hittills borde den kunna hålla ett tag till.
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Givetvis kan en stor häst vara hållbar, men storlek i sig ökar slitaget.
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Jag undrar om en så stor häst som halvblodet funkar till hoppning i någon större utsträckning? På ridskolan minns jag att vi hade ett stort åbäke som inte fick hänga med på hopplektionerna efter ett tag.
Har han tävlats i hoppning fram tills nu? Om han gått som dressyrhäst hela livet kanske han inte alls håller om man ändrar inriktning, särskilt med tanke på att han inte är en ungdom.

Jag skulle satsa på den yngre, om det är så att Morgans kan prestera på den nivå hoppning du siktar på.

Vi hade också ett så stort halvblod på ridskolan, han var supersnäll och den perfekta läromästaren för att lära sig tävla på, var även en klippa på hopplektionerna. Det hänger nog inte på storleken, utan på hästen.

En fräsch sextonåring som tävlat tidigare är perfekt att tävla med, i den åldern kan de allt, och då är det bara att köra.

En oriden fyraåring däremot - jag har bekanta som köpt såna hästar, och är man inte van att utbilda hästar kan det ta väldigt lång tid innan man är färdig för tävlingsbanan.
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

fast var det en häst i samma prisklass?

knapp

Titta runt lite till, snälla. Du gör dig själv en tjänst. Ska du punga ut 30' köp 30' värda. Det finns så mycket hästar på hastnet och jag är säker på att det iallafall finns en eller ett par goda kandidater.
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

om du har beslutsångerst ska du inte köpa någon av dom..åk och provrid ett gäng hästar tillslut hittar du rätt;)
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Jag hade valt den äldre hästen (och försökt att krympa den...:)). Tänk vad du skulle kunna lära dig på den - under förutsättning att du kan/orkar rida den som den är van. Orkar du det på lång sikt?

Jag hade -i stället för att pruta- försökt att få sadeln med på köpet (givetvis beroende på vad det är för sadel) för att få en sadel som passar hästen och slippa hamna i sadeldjungeln direkt.
Men det kanske finns prutmån ändå. En så stor häst kan inte vara lättsåld. Dels för att marknaden är dom den är ju nu, dels för att alla inte har storlek/kunskap själv att rida så stor häst och dels för att det kan bli problem med stallplats (minst 2,70 m i tak) mm.

Rie
med bra erfarenheter av gamla hästar
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Jag känner ägaren till den stora hästen och först sa hon att han skulle kosta 35000kr sen frågade jag vad sista priset är och det är några tusenlappar mindre fick jag till svar vilket jag antog att han kostar 30000kr med utrustning förutom sadeln då den som ny kostade 16000kr

. Enligt 3 års testet som jag hittade på internet så fick han en 6a i bedömningen men hon sa att hon löshoppat honom 160 cm. Kan det stämma? Jag litar ju på henne eftersom hon är en bekant till mig och hon har hållit på med hästae hela livet, idag är hon 55 år ungefär.
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Nog kan det vara möjligt att den löshoppat 160. Den var förmodligen omogen som treåring (ur hög var den då?), den kanske inte hade vuxit in i sin stora kropp.
Sedan kan de ju utvecklas, se här Myntas resultat
http://www.blup.se/sv-se/horses/81294-mynta

Min häst, 157 cm, har löshoppat 140 utan problem så 160 bör väl gå bra för en så stor pålle. Har sett en nordsvensk brukshäst löshoppa 130.

Lita inte på någon bara för att det är en bekant, syna hästen och allt annat precis som om du skulle köpa av någon okänd.
Dessutom kan man hålla på med hästar hela livet utan att ha lärt sig speciellt mycket.....

Fortsätt ändå att leta hästar tills dess att du bestämmer dig. Kanske hittar du någon ännu bättre, om inte annat har du säkert lärt dig ett och annat.
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Om hästen löshoppat 1.60 eller inte är ganska ovässentligt för dina tävlingsambitioner, frågan om den klarar banor och hur den klarar dressyrprogram. Har den några resultat? Har du testat att hoppa en bana och rida ett dressyrprogram på den? Och sett ägaren göra det?

För att vara en bra läromästare behöver hästen vara välriden och med lätthet klara de klasser du siktar med pch lite till.
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Som treåring var han 163cm, har ej sett någon annan rida den eftersom jag bor så pass långt bort. Jag red ut med honom första gången jag prövade han och då klättrade vi lite i skogen men han har helt oslagbart sköna gångarter det minns jag :)
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Hur vore det om du provrider hästen igen, hoppar en bana - eller i vart fall några hinder inklusive att vända hästen och en kombination? Och kollar upp vad hästen verkligen kan, vill du ha den till läromästare är det lämpligt att den kan det den borde kunna.

Edit

Såg nu att hästen inte har ett enda tävlingsresultat registrerat. Givetvis kan den vara en bra läromästare ändå, men det är inte någon merit direkt så det är extra viktigt att kolla upp om den är lämplig som läromästare och framtida tävlingshäst.
 
Senast ändrad:
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Tänk dig för och var realistisk.

Om jag förstått din erfarenhet rätt, så rider du en vbl-travare mest för nöjes skull.
Och nu överväger du att köpa en häst till, eftersom din häst blir ensam i stallet.
Du har tävlingsambitioner, så långt jag kan läsa ut huvudsakligen i hoppning.

Är du som ryttare alls utbildad inom dressyr eller hoppning?:)
Om inte, välj noga när du ska köpa häst.

Antingen kan man skaffa sig en häst som kan lika lite som man kan själv, och utvecklas tillsammans. Men i så fall måste man ha god tillgång till riktigt bra tränare som kan coacha (det är så jag gjort och jag har lärt mig massor längs vägen, kul har det varit men det tar tid).

Eller så skaffar man en riktig läromästare, och behöver fortfarande ha tillgång till en bra tränare för att det ska bli rätt. Jag tror det var Lobelia som så träffande skrev att läromästaren ska klara den nivå du siktar på, och så lite till.

Att hästen löshoppat 1.60 betyder, som redan påpekats, inte nödvändigtvis att hästen fungerar för hopptävling. Om varken hästen eller du är van vid banhoppning, så är det väldigt mycket jobb för att komma fram till tävling.

Den häst du funderar på är jättestor och halvgammal.
Du har provridit den en gång i skogen men det var ganska länge sedan och du bor långt bort från hästen.

Mitt råd är än en gång: leta vidare efter en lämplig häst, och ta dig tiden att fundera på vad du egentligen vill ha. Låna en häst på foder som sällskap tills du hittar rätt häst.
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Jag ska sälja min nuvarande häst men jag måste få sällskap fort då den andra hästen i stallet blir ensam. Jag är hästvan, hållitvpå med hästar i 12 år & har även studerat på ett naturbruksgymnasium med inriktning hästar så kunskap har jag men inte gällande unghästar.

Min nuvarande häst har jag tävlat & hon var inte meningen att bli hobbyhäst när jag köpte henne utan det blev så när hon inte pallade tävlingsstressen på banan eller gick inte direkt in i transporten så avslutade jag hennes hopp/tävlingskarriär. Det är hoppning jag brinner för & därför ska jag köpa ny häst som jag kan tävla med.
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Du har alltså en häst som inte funkat på tävling, nog vore det bäst med en häst som visat att den passar på tävlingsbanan åtminstone har något vettigt resultat någon stans. Tycker du inte det själv det?

Kanske du kan hyra en ridlägerhäst över vintern eller ta en foderhäst? Många läger hyr ju ut sina och det finns en del foderhästar på marknaden. Har du testat. Att annonsera?
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Varför måste du skaffa sällskap till den andra hästen? Den är inte din ens om jag tolkar dig rätt?
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Kanske för att behålla platsen, finns det bara två platser så är det nödvändigt att fylla upp den med någon häst för den andras skull.
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Den är "min" då jag tagit hand om den hästen sedan 12 år tillbaka, ägaren tappade intresset och nu betalar ägarens pappa hans utgifter men jag har mockat, tagit ut han, ridit han osv i 12 år. Stallet är andra hästens ägare och han har hotat med att jag måste hitta ny häst som byter av min nyvarande häst då han inte vill att hans häst ska vara ensam så hotar han med att ta bort honom. Han känns ju som min häst efter alla dessa år så det är ju självklart att jag bryr mig om honom.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Mitt namn är Astrid Tillback. Jag är en tretton, snart 14-årig hästtjej. Jag har stora ambitioner och vill inget hellre än att...
2
Svar
23
· Visningar
3 130
Senast: Astrid1
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 574
Ridning Jag köpte en varmblodstravare på 13 år för 14 dagar sen och hans bakgrund är att han har gått på travet i många år sen blev ridhäst men...
Svar
9
· Visningar
1 586
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan Hejsan alla där ute! :laugh: Jag är en tjej som ska börja på ridgymnasium nu i augusti, det har varit min dröm att komma in på detta...
Svar
8
· Visningar
1 409
Senast: TaylorSwift
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp