AKUTHJÄLP, beslutsångest

Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Helst skulle jag vilja ha ett halvblod i åldern 7-10 år men dom jag har tittat på har jag inte råd med :/ har tittat på i princip alla hästar i dom länen jag har möjlighet att hämta häst i på hästnät men har helt enkelt inte råd.
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Vad är din budget? Grejen är att ett halvblod på 180 kanske inte håller för hoppning någon längre tid, den är stor och hoppning sliter.

Kanske kan du hitta en häst utan stam som hoppar bra. Typ irländare eller något sånt.

Kollade lite snabbt och hittade ett helt gäng för runt 40', så du kanske skulle spara lite till pengar och vänta lite.
 
Senast ändrad:
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Och jag tycker att ett halvblod på 180 känns väldigt stort för att tävla hoppning. Kolla efter andra hästar.

Jag kan inte annat än hålla med men tillägga att en mindre häst med samma utbildning och ålder hade känts som en passande häst.

Visst så vill man köpa häst NU när man vet att man kan men leta rätt på den rätte innan du slår till, det är värt det i längden.
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Hur länge tar det ungefär innan man får en unghäst ut på tävlingsbanorna (hoppning) från det att hästen lärt sig skritta och trava med ryttare och hur många år kan halvblodet på 16 år tävla till? (Inom hoppning)

Med tanke på de frågor du ställer, och den erfarenhet du har (vbl-travare) så skulle jag inte rekommendera någon av de två hästarna du beskriver.
Möjligen 16-åringen som läromästare men precis som Lobelia, är jag misstänksam mot hästens storlek.

Hur många år halvblodet kan tävla går inte att svara på. Har du otur, inte alls. Har du tur och inte bryr dig om höga höjder, fem-sex år kanske?

Det kanske vore lämpligt med en 12-14årig häst med bra hoppförmåga, och så rida en massa lektioner både i dressyr/markarbete - för det behövs - och hoppning.
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Jag måste tyvärr ha ny häst inom kort (inom 1 månad) pga att min nuvarande häst ska säljas & jag behöver sällskap till den andra hästen som blir kvar :/ min budget är 30000kr men eftersom jag vet vem ägaren till halvblodet är & jag känner hästen så kan jag betala lite mer.
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Jag måste tyvärr ha ny häst inom kort (inom 1 månad) pga att min nuvarande häst ska säljas & jag behöver sällskap till den andra hästen som blir kvar :/ min budget är 30000kr men eftersom jag vet vem ägaren till halvblodet är & jag känner hästen så kan jag betala lite mer.

Låna en häst på foder medan du letar efter en lämplig ridhäst.
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Ska fundera någon dag till men det är ett otroligt svårt beslut
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Som sagt, låna en häst då en tid. Har du ens förutsättningar för en häst på 180? Jag menar, det kräver tex en ganska stor hästtransport, bra stall osv.
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Äger ingen egen transport utan jag lånar av bekanta så det finns av olika storlekar :)
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Det där tycker jag är ett beslut som är för viktigt för att hastas fram, det finns massor av hästar att ta på foder istället så länge.
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Tycker inte du skall köpa någon av dem, den ena är för stor och den andra för liten och för ung!

Leta efter en häst runt 165-170, 10-15 år. Köp ett halvblod ev fullblod om du vill ha en hopphäst! Inte en morgan ed.
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Sist jag köpte häst provred jag bara en & det sa klick direkt & vips 1 vecka senare stod min första häst hos mig, provred två stycken i Fredags & det klickade då med unghästen men jag har pratat många gånger med ägaren till halvblodet som skrev att han var till salu om jag var intresserad av honom.
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Den äldre, absolut! Jag har gjort misstaget flera gånger nu att köpa yngre hästar som har fått diverse problem och inte alls blivit som jag hade tänkt mig. Med en äldre häst vet du troligen att den håller ett tag till eftersom den hållit hittills, du behöver inte heller vänta på att hästen ska utvecklas innan du kan ut och tävla. Dessutom, du har ingen aning om vad den yngre hästen passar till, det där att den blir vad du gör den till är en sanning med modifikation, skulle jag vilja påstå, det är inte alltid så att man kan få det som man vill med en ung häst, ibland får man ta det man får...
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Den andra hästen är en unghäst (Morgansto) på 4 år sto, 155c cm i mkh & endast är riden i skritt och trav (hon blev senast riden förra hösten). Klickade bra med henne & blev kärlek vid första ögonblicket med den här hästen också. Ägaren har tänkt sig 15000kr utan utrustning för henne.

Vilken skulle ni rekommendera till en 19 årig hästtjej som hållit på med hästar i ca 12 år som drömmer om att tävla? Jag är 172 cm lång & normalstor. Har sån otrolig beslutsångest!

Man kan också fundera på varför hästen endast är riden i skritt och trav och inte har blivit riden sedan förra hösten samt varför den är såpass billig....
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Ägaren till unghästen sa att hon inte haft tid att rida/träna henne.
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Sist jag köpte häst provred jag bara en & det sa klick direkt & vips 1 vecka senare stod min första häst hos mig, provred två stycken i Fredags & det klickade då med unghästen men jag har pratat många gånger med ägaren till halvblodet som skrev att han var till salu om jag var intresserad av honom.

Jo, visst kan man hitta den rätta på direkten.
Men nu verkar ju ingen av dessa passa dina behov, och då tycker jag att det är bättre att ta en häst på foder, än att köpa FEL häst bara för att man har bråttom att få hem EN häst.
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Om du har kontakter att låna hästtransport av, fråga runt bland dem om ingen känner till någon som har en häst att låna ut (hyra ut?) som sällskap ett par månader, medan du letar.
Risk att det blir fel om du tvingar fram ett beslut för att du absolut måste ha en häst till (vilken som) i stallet.

Om du anser dig tvungen att välja av de två, skulle jag valt läromästaren, under förutsättning att han är frisk, är ute och tävlar på den nivå (eller högre) som du vill börja på, och är tillräckligt välskolad för att korta sig och få plats mellan hindren med tanke på storleken.
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Men normalpriset på den typen av häst är minst det dubbla.

Nej.
Det är skitsvårt att sälja unghästar som inte är inridna, ridna regelbundet, går i form i alla gångarter samt påbörjad hoppning.
Tro mig, jag vet. Och har ägaren varken tid eller lust att rida in hästen får man helt enkelt lägga den i prisklassen under 20.000 för att hitta några köpare.
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Förvisso, men morganhästar brukar väl tillhöra en annan marknad så att säga? Visst, även de drabbas väl av den dåliga marknaden, men vissa klarar sig alltid.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Mitt namn är Astrid Tillback. Jag är en tretton, snart 14-årig hästtjej. Jag har stora ambitioner och vill inget hellre än att...
2
Svar
23
· Visningar
3 130
Senast: Astrid1
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 574
Ridning Jag köpte en varmblodstravare på 13 år för 14 dagar sen och hans bakgrund är att han har gått på travet i många år sen blev ridhäst men...
Svar
9
· Visningar
1 586
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan Hejsan alla där ute! :laugh: Jag är en tjej som ska börja på ridgymnasium nu i augusti, det har varit min dröm att komma in på detta...
Svar
8
· Visningar
1 409
Senast: TaylorSwift
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp