AKUTHJÄLP, beslutsångest

nyholm

Trådstartare
Hej!

Har några frågor jag skulle vilja få hjälp med.

1. Jag ska köpa ny häst (har en sedan förut men ska införskaffa ny) och det står mellan två hästar som är så olika varandra. Den ena är ett svenskt halvblod på 16 år, ca 180 cm i mkh och är en läromästare. Känner ägaren & har ridit den här hästen en gång förut & jag blev störtkär. Ägaren har tänkt sig 35000kr för hästen ink utrustning förutom sadel.

Den andra hästen är en unghäst (Morgansto) på 4 år sto, 155c cm i mkh & endast är riden i skritt och trav (hon blev senast riden förra hösten). Klickade bra med henne & blev kärlek vid första ögonblicket med den här hästen också. Ägaren har tänkt sig 15000kr utan utrustning för henne.

Vilken skulle ni rekommendera till en 19 årig hästtjej som hållit på med hästar i ca 12 år som drömmer om att tävla? Jag är 172 cm lång & normalstor. Har sån otrolig beslutsångest!
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Varför just den "gamla"? *nyfiken*
Hur många år kan man tävla med en 16 årig svensk halvblods valack?
Om jag skulle köpa unghästen, krävs det mycket jobb att lära den grunderna?
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Varför just den "gamla"? *nyfiken*
Hur många år kan man tävla med en 16 årig svensk halvblods valack?
Om jag skulle köpa unghästen, krävs det mycket jobb att lära den grunderna?

Men tanke på att du inte verkar ha erfarenhet av att utbilda hästar vore en läromästare mer lämplig första häst. Vill du dessutom tävla - nu - så behöver du en utbildad häst.
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Det unga stoet. Du kan jobba för framtiden. I och med att den är billigare kan du lägga mer pengar på att åka på kurser och träningar.
Och med tiden höjs det värdet på hästen om du senare vill sälja. Köper du valacken får du nästan räkna med att den är osäljbar om ett par år.
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Måste det bli någon av dem? Jag tycker att den första är för gammal, och att (kanske) nummer två är för ung för dig. Om jag hade tvingats välja hade jag dock köpt nummer två. Tycker att det känns trist att köpa en såpass gammal häst som nummer ett är. Men det är ju jag...:)
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Om jag skulle köpa unghästen, krävs det mycket jobb att lära den grunderna?

Det krävs mycket jobb att utbilda en unghäst, speciellt om det är första gången. Har den bara skrittat och travat lite med ryttare så låter det som en väldigt grön häst. Men vet du hur du ska göra för att lära den galoppfattningar, flytta sig undan för skänkeln och inte är rädd för att rida ut på en vinglig unghäst ELLER räknar med att lägga ut pengar på regelbunden träning, har unghästvana personer runt om och eventuellt lämna bort en period till utbildare så är det bara att köra ;)
Tycker den "gamla" egentligen låter perfekt förutom att du kanske inte kan tävla den så många år till.
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Om valet bara stod mellan dessa två så den äldre, men jag är tveksam till att någon av dem är den rätta. 16 år är i och för sig ingen ålder, men när det gäller ett halvblod på 180 cm så är jag tveksam, så stora hästar har ofta problem. Väljer du halvblodet så se till att göra en ordentlig besiktning så att den verkligen är frisk som ställer till det för dig.

Det finns alltid alternativet att leta vidare också.
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Har dock ingen erfarenhet av unghästar men tåladmod och tid har jag om det nu skulle bli den unga hästen. Har studerat tre år på ett naturbruks gymnasium med inriktning häst men där läste vi inte direkt om unghästar.
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Jag hade blivit lite misstänksam mot priset på stoet, är inte det lite väl billigt? Sen undrar jag vad du tänkte tävla? För morganhästar är ju jättefina, men kan de verkligen konkurrera mot tex ett halvblod?
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Hur länge tar det ungefär innan man får en unghäst ut på tävlingsbanorna (hoppning) från det att hästen lärt sig skritta och trava med ryttare och hur många år kan halvblodet på 16 år tävla till? (Inom hoppning)
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Det beror ju på din kunskap. Men iaf ett år, minst. Ska du tävla hoppning med en morgan menar du? Alltså, jag är ingen expert, men jag har träffat en hel del morgans eftersom jag är bekant med en uppfödare, och de är då inga hopphästar...
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Ja det är det som är målet, att tävla inom hoppning då min nuvarande häst inte klarar av tävlingsstressen.
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Jag hade köpt den äldre hästen utan tvekan.
Han kan ha många år kvar på tävlingsbanan om han håller.
Äldre hästar mår bättre av att röra sig mkt så träning och tävling i lätta klasser brukar inte vara några problem.
De flesta problem brukar komma när de pensioneras, då förfaller hela kroppen på dem fort.

Den yngre hästen hade jag inte köpt pga du är ute efter en hopphäst att tävla med och även om det finns Morganhästar som hoppar bra är dem få.
Dessutom verkar du inte ha någon erfarenhet av unghästar så nej jag är ganska övertygad om att den egentligen inte passar för vad du vill göra även om det säkert är en jättefin och trevlig häst ändå.

Men jag tror mer på en läromästare som du sakta men säkert kan växa i och lära dig massor på.
Sen när du samlat på dig lite mera erfarenheter är det lämpligare med unghäst :)
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Tack för svar allesammans! :) om jag sammanfattar alla era åsikter i nuläge så är det halvblodet ni tycker jag ska köpa men om jag ställer lite mer specifika frågor gällande halvblod då jag inte har så mycket kunskap av dom då jag mestadels har hållit på med varmblod så

1. Är 35000kr för ett svenskt halvblod, f. 97 ink utrustning förutom sadel billigt? Tänkte pruta ner det till 30000kr.

2. Blir jag för liten för honom? Som jag skrev är jag 172cm lång, normalstor och han är mellan 180-183 cm i mkh.

3. Hur gamla brukar sv.halvblod bli?
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Jag undrar om en så stor häst som halvblodet funkar till hoppning i någon större utsträckning? På ridskolan minns jag att vi hade ett stort åbäke som inte fick hänga med på hopplektionerna efter ett tag.
Har han tävlats i hoppning fram tills nu? Om han gått som dressyrhäst hela livet kanske han inte alls håller om man ändrar inriktning, särskilt med tanke på att han inte är en ungdom.

Jag skulle satsa på den yngre, om det är så att Morgans kan prestera på den nivå hoppning du siktar på.
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Med dina önskningar hade jag inte köpt någon av dem. Det finns mängder av hästar till salu för tillfället, till bra pris. Om du inte har erfarenhet av unghästar sedan tidigare verkar det ganska onödigt att köpa just en unghäst när din ambition är att kunna komma ut och tävla. Och morgans är, som flera har påpekat, inte kända för att vara duktiga hopphästar. Det känns som att du skulle göra det onödigt svårt för dig. Halvblodet är i och för sig inte för gammal egentligen, förutsatt att han är frisk och fräsch. Men det är en stor häst och jag tror att du kommer att få onödigt jobbigt.

Varför inte i stället försöka hitta ett trevligt halvblod i 10-16 årsåldern, i mer lämplig storlek (kanske runt 165-168 cm) som redan är utbildad och har tävlingsvana? En sådan häst är den bästa lärare man kan ha. Dessutom kan du då ge dig ut och tävla så snart du och hästen har lärt känna varandra. Jag har ridit i ungefär 25 år och skaffade min första egna häst i höstas. Jag valde då ett 15-årigt halvblod som jag visste redan kunde allt jag ville han skulle kunna, och som kunde hjälpa mig med min egen utbildning. Ingen ridlärare har lärt mig mer än den här hästen, under alla mina år i sadeln. Vill jag tävla vet jag att det funkar, eftersom han har tävlat mycket med tidigare ägare.
 
Sv: AKUTHJÄLP, beslutsångest

Och jag tycker att ett halvblod på 180 känns väldigt stort för att tävla hoppning. Kolla efter andra hästar.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Mitt namn är Astrid Tillback. Jag är en tretton, snart 14-årig hästtjej. Jag har stora ambitioner och vill inget hellre än att...
2
Svar
23
· Visningar
3 130
Senast: Astrid1
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 574
Ridning Jag köpte en varmblodstravare på 13 år för 14 dagar sen och hans bakgrund är att han har gått på travet i många år sen blev ridhäst men...
Svar
9
· Visningar
1 586
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan Hejsan alla där ute! :laugh: Jag är en tjej som ska börja på ridgymnasium nu i augusti, det har varit min dröm att komma in på detta...
Svar
8
· Visningar
1 409
Senast: TaylorSwift
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp