Manji

Trådstartare
Lillhästen har rymt in i foderrummet och smaskat på betforsäcken, har ingen aning om hur mycket han har fått i sig, men jag var borta i 20 min. Lyckades i alla fall få ut lite betfor ut käften på honom...

Vad ska jag göra?:crazy:
Ringa veterinär direkt eller om han bara börjar må dåligt?
Vaka över honom, hur länge och med vilka intervaller i sådanna fall? Ska han vara utan mat (och vatten?) tills man vet att allt är lugnt?
Behöver svar NU!

Sv: Akut!!

usch då! hoppas det gick bra. Jag hade ringt vet och rådfrågat. Bättre att ringa en gång för mkt än en gång för lite...

Om man inte vet hur mycket betfor hästen har fått i sig så är det (enligt mig) självklart att ringa en veterinär.
Jag har ringt veterinären när dom råkade få i sig 0,5 kg som inte var uppblött än. Om inte annat så kan veterinären alltid ge något slags direktiv per telefon.

Väntar du tills hästen börjar må dåligt när det gäller betfor så är det antagligen redan försent när veterinären kommer ut. Den mest kritiska tiden är ca 20-30 minuter efter det att hästen fått i sig betforen, eftersom den då kan svälla upp och täppa igen strupen.

Om hästen har fått i sig torr betfor är det väldigt bra att spruta (nu pratar vi inte kanyler här utan genom munnen ;) ) i den matolja, gärna minst en halv liter.

Tack för era svar, allt är väl med lillgossen!
Mest troligt så hann han inte få i sig allt för mycket, plus att jag lyckades få honom att "spotta" ut en del. Han fick inga problem alls, tvärt om - han var ofantligt nöjd med sig själv den lilla räkan:devil:

Visade inga tecken på foderstrupsförstoppning och ca 1h efter hans dåd tog jag in dom och fortsatte att kolla till honom med jämna mellarum under natten, men ingen kolik heller som tur är!

Har förut haft betforen i höladan, men när tredje boxen blev tom så satte vi fodret dit. Tänkte redan då att man borde sätta betforen i en tunna, men det hjälper inte bara att tänka...

Tunna med lås i så fall.

Min förra connemara kunde skruva av locken på sådan blå tunnor. Jag fattar inte hur men det hände mer än en gång.

Våra kan också skruva av locket på de blå tunnorna,de ställer den på högkant och drar med tänderna runt locket!Smarta små rackare....

Fast nu när jag börjar tänka på hänglås kom jag på att det bode funka att sätta ett hänglås på foderboxens "lås":idea:

Har skjutdörrar och boxlåset är utan fjäder (man vinkar bara upp den så att dörren kan gilda förbi). Sätter man ett hänglås där så blir det omöjligt att få upp dörren, eller möjligheten finns alltid, men dessa boxar har överlevt många elaka sparkar.

Vill dessutom inte ha korn & havre i tunnor då jag en gång fick världens mögelhärd i botten efter sådan förvaring, men genom att säkra själva boxdörren så behöver man inte oroa sig för att hästen äter ihjäl sig på annat kraftfoder (vilket inte heller är så kul...).

Rätt så :)

Vanliga boxlås är ingen match för en smart ponny. Speciellt inte en hungrig smart ponny.

Om man inte vet hur mycket betfor hästen har fått i sig så är det (enligt mig) självklart att ringa en veterinär.
Jag har ringt veterinären när dom råkade få i sig 0,5 kg som inte var uppblött än.

Hur kommer det sig att man ringer Veterinären när man vet att hästen fått i sig 0,5 kg betfor som inte var uppblött än eftersom man ringer Veterinären när man anser det som självklart att ta kontakt med dom om man inte vet hur mkt betfor hästen har fått i sig.:confused:

Senast ändrad:

Lillhästen har rymt in i foderrummet och smaskat på betforsäcken, har ingen aning om hur mycket han har fått i sig, men jag var borta i 20 min. Lyckades i alla fall få ut lite betfor ut käften på honom...

Vad ska jag göra?:crazy:
Ringa veterinär direkt eller om han bara börjar må dåligt?
Vaka över honom, hur länge och med vilka intervaller i sådanna fall? Ska han vara utan mat (och vatten?) tills man vet att allt är lugnt?
Behöver svar NU!

Vid en akut situation som denna, så är det naturligtvis veterinären du ska ringa direkt och fråga och inte gå in på ett internetforum!

Är det så att veterinären inte behöver komma ut, så kommer han/hon att tala om det för dig. Ring hellre en gång för mycket! Ett samtal till jouren kostar inte mer än samtalstaxan för telefon.

Ibland förstår jag inte hur folk tänker....

Antingen är jag morgontrött eller så var du kvällstrött ??
Förstår inte vad du menar !:crazy:
hej från en pigg hambo

Våra kan också skruva av locket på de blå tunnorna,de ställer den på högkant och drar med tänderna runt locket!Smarta små rackare....
så, du har dina tunnor ligande och Hästen ställer den på högkant och öppnar locket?

jag har nog aldrig sett någon som har sina tunnor liggande :confused: va ofantligt mycket onödigt jobb att välta upp dom vareviga dag vid fodring och sen lägga ner dom igen när man skruvat på locket.. :crazy:

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 927
Senast: starcraft
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 678
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 550
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 961
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka