Sv: Akut toksvullen ben
För det första så skulle jag aldrig avvaktat med det,men men... Nu är det ju inte din häst,se till så ägaren ringer veterinären i morgon om inte hästen är bättre,annars så kan man faktist koppla in djurskyddet!
Mina erfarenheter av "elefantben" har alltid varit stickskador/sårfickor. Hittat min häst svullen uppifrån och ner två ggr,bägge gångerna har det varit fickor under huden som har krävt både dränering och penicillin. Första vändan trodde vi att han hade skadat sig på en pinne eller liknande,men när veterinären kom så trodde hon på spark. Det upptäcktes så pass tidigt så var bara ett alldeles färskt sår när vi hittade det,så då ringde vi bara ut veterinär till stallet:
Då var sårfickan lika stor som området är rakat på uppåt,detta sår dränerades inte eftersom sårfickan var ovanför såret så det skulle dränera sig självt. Det vart elefantben ett par dagar.
Andra vändan upptäcktes det på morgonen ett elefantben,så då åkte vi till kliniken direkt ifall det behövdes röntgas. Hästen kunde knappt gå i början,men ju mer man gick,desto snabbare kunde han röra sig. Väl på kliniken så fick han gå på gången och veterinären kände lite,och tyckte inte att röntgen behövdes,även där var det en sårficka,men denna gång låg den nedanför såret så den fick vi lov att dränera:
Det gamla såret hade inte ens hunnit läka ihop riktigt som du ser...
Jag tror att det här var dag 3,så svullnaden hade ju minskat betydligt!
Men detta är som sagt min erfarenhet av elefantben. Det kan vara vad som helst,sårfickor,benbrott m.m. Vissa blir ju svullna av tex hovbölder,men har svårt att tro att benet sväller SÅ mycket..
Hoppas det löser sig för hästen!