Akut toksvullen ben

skatten

Trådstartare
Vid kvällskollen nu bland unghästarna på lösdriften så hittar jag en krake som är svullen från kota och ned till hov. In med den i stallet kraftigt halt. Ägaren vill avvakta till imorgon med att ringa vet.
Jag trodde först hovbensfraktur eftersom att hoven är varm och den har mest ont vid ballarna men varifrån kommer svullnaden? Jag kommer inte kunna sova men matte verkade rätt lugn trots blockhalt häst med elefantben.
Kan det vara en fraktur. Hästen är lugn inte svettig stressad el något och har god aptit.

Sv: Akut toksvullen ben

För det första så skulle jag aldrig avvaktat med det,men men... Nu är det ju inte din häst,se till så ägaren ringer veterinären i morgon om inte hästen är bättre,annars så kan man faktist koppla in djurskyddet!

Mina erfarenheter av "elefantben" har alltid varit stickskador/sårfickor. Hittat min häst svullen uppifrån och ner två ggr,bägge gångerna har det varit fickor under huden som har krävt både dränering och penicillin. Första vändan trodde vi att han hade skadat sig på en pinne eller liknande,men när veterinären kom så trodde hon på spark. Det upptäcktes så pass tidigt så var bara ett alldeles färskt sår när vi hittade det,så då ringde vi bara ut veterinär till stallet:

576543_3589121120904_1966356598_n.jpg

Då var sårfickan lika stor som området är rakat på uppåt,detta sår dränerades inte eftersom sårfickan var ovanför såret så det skulle dränera sig självt. Det vart elefantben ett par dagar.

Andra vändan upptäcktes det på morgonen ett elefantben,så då åkte vi till kliniken direkt ifall det behövdes röntgas. Hästen kunde knappt gå i början,men ju mer man gick,desto snabbare kunde han röra sig. Väl på kliniken så fick han gå på gången och veterinären kände lite,och tyckte inte att röntgen behövdes,även där var det en sårficka,men denna gång låg den nedanför såret så den fick vi lov att dränera:

Det gamla såret hade inte ens hunnit läka ihop riktigt som du ser...

406029_3775226053411_2004470487_n.jpg

541567_3775226453421_2111126391_n.jpg

Jag tror att det här var dag 3,så svullnaden hade ju minskat betydligt!

Men detta är som sagt min erfarenhet av elefantben. Det kan vara vad som helst,sårfickor,benbrott m.m. Vissa blir ju svullna av tex hovbölder,men har svårt att tro att benet sväller SÅ mycket..

Hoppas det löser sig för hästen!

Hej ! om det skulle kunna vara en fraktur/spricka så ska ju inte hästen lägga sig. Det kan ju vara lymphangit också. Kan du inte be ägaren ringa Jourvet (distriktare) och fråga nu?
När min häst blev skadad (trolig spark) och var halt och svullen åkte vi till Ultuna direkt , på distriktvet. rek.
Lycka till!

Med tanke på att min häst för några veckor sen kom in med ett sår på knät, till synes opåverkad och inte svullen och det några timmar senare var väldigt svullet, hästen hoppade på 3 ben och det rann vätska ur såret.. det visade sig att hans knäled var punkterad.. med den erfarenheten hade jag aldrig avvaktat utan åtminstone ringt och rådfrågat veterinär.

Akut hälta, svullen mellan kota och hov, värme i hov, särskilt vid ballarna... Det låter för mig, som hovböld. Kände ni någon förhöjd puls?

Elefantben enligt mig är som Fibusens häst, när större delen av benet är svullet. Jag vet en vars häst hade kronisk lymfangit och där var bakbenen periodvis jämnsvullna från hasen och ner, vilket kallades elefantben.

Men nog så trist och nog så ont för hästen.

Jag hoppas att det löser sig snarast.

Senast ändrad:

En häst med fraktur skall inte röra sig alls, och att lägga sig ner och resa sig är en stor belastning för benet.

Svullnaden du beskriver kan vara i princip vad som helst, allt från ett litet sår, en hovböld eller kraftig senskada. Jag hade inte väntat med att ringa vet. :(

Det kan också bara vara en hovböld. Hände en av mina unghästar i somras. Svullen, varm och halt precis som du beskriver.

Kunde inte sluta tänka på hästen så jag var ut sent igår kväll och la ett våtvärmande omslag. Den står ju normalt på lösdriftwn men var inne inatt. Imorse när jag kom ut till stallet hade hästens ägare redan kommit. Hon hade tsgit ut den i sjukhagen men lämnat omslaget kvar på hoven och där vandrar nu runt en helt ohalt häst!
Det måste ju ha varit en hovböld? Ägaren ville ha kvar omslaget tills att hovslagaren kommer, svullnaden över kotan har gått ned men inte lagt sig helt.

Om vi nu utgår från att det är en hovböld hur vanligt är det att de blir så akut tjocka i benet, som elefantben?
Jag har varit förskonad från hovbölder, men visst vet jag att ömma balar, varm hov och blockhälta brukar vara säkra tecken på hovböld men visste inte att de kunde bli så tjocka.

Vid akut och plötslig hälta med värme och svullnad så är det ett tillfälle som jag aldrig väntar med att tillkalla veterinär, allra minst rådgöra.

Det kan vara så simpelt som en hovböld eller något ännu värre.

Tänker bara på en häst som fick lymfangit för ett tag sen..såg mycket lättsamt ut, men efter 2 veckor fick hästen avlivas för att det bara blev värre.
Elefantben är ofta ett tecken på lymfangit.

Hovböld har jag aldrig varit med om att det gett svullnad överhuvudtaget utan hästarna har varit allt från lite halta till hoppandes på tre ben men thats it, dvs inga fysiska tecken på skada eller sår.

Nu verkade ju hästen bättre, men jag hade aldrig vågat vänta utan att minst ha rådfrågat veterinär.

Senast ändrad:

Vad märkligt! Jag har varit med om många hovbölder, men aldrig att de blivit svullna. Men hoppas att det bara är en böld! :)

Jag hade aldrig varit med om svullnad vid hovböld innan men efter info från hovslagare fick jag veta att det kunde förekomma.
Svullnaden la sig väldigt snabbt, och efter en fyra dagar kom varet ut i ena ballen.

Att jag misstänkte böld berodde på att hästen var jämnt svullen d v s ingen sena, att ingen hittade något sår och att den var varm på ett ställe på sulan. Jag kommer inte ihåg alla detaljer men så var det i stora drag.

Dessutom så är den unghästen väldigt bra på att tycka synd om sig själv och när hon var på väldigt bra humör efter en natt på box då svullnaden gått ner kände jag inte så stor oro längre.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är ett kallblod på 17 år, aldrig varit halt innan bortsett från hovböld en gång. Hel och frisk i kroppen i grunden. Men i...
Svar
16
· Visningar
7 251
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 562
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 698
Senast: Karminnie
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 028
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka