Akut svullet ben! Hjälp?

Buck

Trådstartare
Veterinären kommer om ett par timmar men står nu bara och har ingen aning om vad jag ska göra så länge.

26år gammal häst, fick springa lös i ridhus igår och var lika go Och glad efter som alltid (promenerade en halv km hem och hon gick lika mycket framåt som på vägen dit).
Fick gå in ett par timmar tidigare då jag skulle iväg och fick ont om tid. Stod med bot fleece under natten (oklippt).
Nu när hon skulle ut så var hon tjock från hasen nedåt (elefantben typ), vill inte stödja öht och står och gräver med frambenen, allämnpåverkad och antagligen febrig (inte ersatt gamla termometern än så kan inte kolla :().

Satt bot på frambenen för att i alla fall värma lite där, men ska jag sätta en tight linda på bakbenet för att ge stöd? Kyla? Liniment? Ngt???!

Snabba råd tack.

Kyl! Har ni rinnande vatten? Det kyler bäst tycker jag.
Nu kommer ju veterinären väldigt snart, men jag har fått lära mig att alltid kyla i det akuta skedet, ifall det skulle vara en senskada.
Har du förresten letat efter något litet sår eller broddtramp?
Lycka till!

Kyl! Har ni rinnande vatten? Det kyler bäst tycker jag.
Nu kommer ju veterinären väldigt snart, men jag har fått lära mig att alltid kyla i det akuta skedet, ifall det skulle vara en senskada.
Har du förresten letat efter något litet sår eller broddtramp?
Lycka till!
Hon är barfota och lika så hagkompisen, inget sår heller.

Klämde lite mer nu och hon är öm på låret, så det jag kan tänka mig att det är är att det är en sträkning. Men hon var ju framåt på vägen hem och vi stretchade lite både före och efter :(

Vågar inte dra ut henne på stallgången heller för att spola, stödjer inte öht på benet utan hoppar på vänsterbenet när hon försöker flytta sig.

säger samma, bort med BoT på det skada benet och kyl med vatten, kylpadd eller liknade.
Bara bot på frambenen så hon inte svullnad upp i dom också. Har ingen kylpadd själv, kanske kan låna från jobb men vågar inte lämna hästen, kan man linda in en liten kylklamp på benet? Dvs tunn padd kylklamp sen linda?

Kolla hoven och benet så att hästen inte har trampat på något eller har några sår. Det känns underligt att hästen fått feber om den skadat sig när den sprungit och det inte var värre än att det inte märktes någonting alls då. Jättesvullet ben är för mig ofta förknippat med sår, ofta nära marken så det kommit in skit, eller hovbölder.

Kyl i första skedet under tiden du väntar på vet. Verkar smärtlindrande också.
Om du inte kan spola så har ni väl också kallt nu så lägg ett bandage med typ bomull/annat sugande innerst och häll på kallt vatten, byt/häll på nytt vatten när det börjar bli varmt igen.

Bara bot på frambenen så hon inte svullnad upp i dom också. Har ingen kylpadd själv, kanske kan låna från jobb men vågar inte lämna hästen, kan man linda in en liten kylklamp på benet? Dvs tunn padd kylklamp sen linda?
Låt den inte sitta på för länge bara, kan kyla lite för bra beroende på hur kall den är.

Kolla hoven och benet så att hästen inte har trampat på något eller har några sår. Det känns underligt att hästen fått feber om den skadat sig när den sprungit och det inte var värre än att det inte märktes någonting alls då. Jättesvullet ben är för mig ofta förknippat med sår, ofta nära marken så det kommit in skit, eller hovbölder.
Hon har haft lite mugg men det är borta, har en hålvägg på vänster fram men aldrig haft böld eller varit halt så länge jag haft henne :(.

Kyl benet! Ta ärtpåsar eller vad du har som kan kyla. Kyl så mycket av ben och hov du kan. Inte is direkt på bara utan något som hindrar frysbränna emellan (typ en handduk) och kyl 20 minuter åt gången, minst någon timme emellan kylningarna.

Hon har haft lite mugg men det är borta, har en hålvägg på vänster fram men aldrig haft böld eller varit halt så länge jag haft henne :(.
Prova skrubba hela hoven med en diskborste och vatten så att eventuella trampskador syns och tryck lite så att det märks om hon ömmar. Annars skulle jag inte pilla för mycket innan vet. kommer. Det brukar vara bättre att de får se hu det ser ut från början (om det inte är en skada där något uppenbart är trasigt) innan man varit där och försökt "lindra" för mycket.

Veterinären har varit här i ett par timmar nu och det verkar vara lymfangit, fått 2 påsar dropp, smärtstillande, kramplösande (mot febern) och penicilin men är fortfarande allmänpåverkad och ser mest bara drogad ut :(.

Förstår inte hur det bara kom såhär pang bom :cry:, tvättat och tvättat med hibiskrubb varje dag på alla benen och skrubbat bort minsta lilla skorpa :(.

Veterinären har varit här i ett par timmar nu och det verkar vara lymfangit, fått 2 påsar dropp, smärtstillande, kramplösande (mot febern) och penicilin men är fortfarande allmänpåverkad och ser mest bara drogad ut :(.

Förstår inte hur det bara kom såhär pang bom :cry:, tvättat och tvättat med hibiskrubb varje dag på alla benen och skrubbat bort minsta lilla skorpa :(.
Om du tagit bort skorpor så blir skadad hud öppen och då blir det lätt lymfangit eftersom bakterierna får en väg in.

Stackarn :(
Min ena har haft lymfangit ett par gånger och det har då kommit snabbt också -hon har blivit skitdålig riktigt fort, så det är nog inte jättekonstigt att det kom så snabbt.

Hoppas det bättrar sig snabbt med nu när ni fått medicin och så.

Just lymfangit kommer väl just sådär, pang bom. Hade en äldre häst tidigare som fick samma symtom - ett riktigt elefanten bak! Troligen av ett litet, litet sår. Minns inte exakt vad som gjordes men hon repade sig och hon var också på ålderns höst. Hoppas din pålle kryar på sig!

Just lymfangit kommer väl just sådär, pang bom. Hade en äldre häst tidigare som fick samma symtom - ett riktigt elefanten bak! Troligen av ett litet, litet sår. Minns inte exakt vad som gjordes men hon repade sig och hon var också på ålderns höst. Hoppas din pålle kryar på sig!
Hon är redan lite bättre :), benet är t ex inte helt runt längre utan är aningens mer ovalt ;).
Lyckades knuffa ut henne ur boxen (efter att ha försökt en 5 min :/, gick när jag tog ut andra hästen först). Och har promenerat en kvart i långsam takt, hon stödjer på benet nu och igår kväll så vilade hon friska bakbenen en stund :).
Så nu är hon i hagen, fick gå i enda hagen med gräs till och med ;). Hon dricker fortfarande dåligt men med de 10L hon fick igår så klarar hon förhoppningsvis sig idag, så får vi ringa ut vet igen för mer dropp om hon inte druckit ngt i hagen..

Igår så var det extra superduper synd om henne :(.
20180107-144728.jpg
[/URL][/IMG]

Hon är redan lite bättre :), benet är t ex inte helt runt längre utan är aningens mer ovalt ;).
Lyckades knuffa ut henne ur boxen (efter att ha försökt en 5 min :/, gick när jag tog ut andra hästen först). Och har promenerat en kvart i långsam takt, hon stödjer på benet nu och igår kväll så vilade hon friska bakbenen en stund :).
Så nu är hon i hagen, fick gå i enda hagen med gräs till och med ;). Hon dricker fortfarande dåligt men med de 10L hon fick igår så klarar hon förhoppningsvis sig idag, så får vi ringa ut vet igen för mer dropp om hon inte druckit ngt i hagen..

Igår så var det extra superduper synd om henne :(.
20180107-144728.jpg
[/URL][/IMG]
Snuttan! Tur det går åt rätt håll!

En fråga om paddar,

Hon ska ha våtvarmt omslag på natten och vanligt stallbandage ute i hagen, hade ni använt tunn bot padd eller tjock stall/transport padd?
Hade bot snabbbandage på när vi promenerade och hon blev väldigt varm under, vet inte om det är bra eller dåligt att hon får så stor effekt av back on track på benet :/.
(Vill sen inte ha snabbandagen i hagen då jag är mer rädd om dom än de gamla tunna paddarna.)

Hon tycker förresten att det är helt onödigt att gå på promenad eller ens gå ut i stallgången om man inte har andra hästen med :rofl:, går inte att rubba med vare sig våld eller mutor. men med båda hästarna så knatar hon på fint :p. Iofs lite Bra med extra motion ;)

Jag hade använt vanlig padd . Vet inte vad BOT i sammanhanget skulle bidra till så känns helt onödig .

Liknande trådar

Hästvård När jag plockade in min 5-åring från hagen på söndagkväll var han väldigt halt på vänster bak, ville inte riktigt trampa ner ordentligt...
Svar
10
· Visningar
3 347
Senast: bapro
·
Hästvård Nu behöver jag lite råd från er på buke. Vad tror ni om detta? En morgon när jag kom hem från jobbet och skulle släppa ut hästarna...
Svar
4
· Visningar
2 056
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama