Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Måste best mig idag så jag hoppas ngn vill ge en åsikt! Morris & Nolan sadel 16 tum bomvidd 30. Tror ni den blir för svängd (eviga problemet till denna häst), hon blir RAK under arbete, På första bilderna är sadeln fastspänd:
den släpper lite tidigt bak, annars ser den ganska ok ut. ser ut att ligga mot fint på resten av hästen.
blir hästen mycket rakare än den näst sista bilden vid arbete hade jag tvekat, hur beter sig sadeln om du t ex longerar hästen med sadeln fastspänd på? när du rider? glappar den?
Svårt att säga, men tycker att den ser något vid ut när den är fastspänd (konstig vinkel också) så den kanske ligger an mot manken när du sitter i den?
Ska prova att rida i den nu om en stund och känna efter, hon brukar vara jättesur vid sadling (har inte haft ngn sadel som ligger hundra, men denna reagerar hon inte alls när man spänner fast).
Har haft en hoppsadel med ännu rakare bom till henne men även den tenderar att liksom släppa och "peka rakt utåt bakåt lixom".. Hmm återkommer efter ridturen
Ja jag är rädd att den kommer att ligga an mot manken när jag sätter mig i den.. Hon ville tyvärr inte vara stilla när jag tog korten, därav konstiga vinklar
Red först i sadeln utan ngt under då kasade den fram lite efter en stund o då fick man knappt in 3 fingrar mellan manke och framvalv. Red då tillbaka till stallet och lade en gelpad dubbelt (se bild) och lade sadeln i sitt rätta läge igen, red sedan i alla gångarter en bra stund, får in en hel näve i framvalvet och sadeln kasar inte fram ngt alls! Den lättar lite grann bak men inte alls så den glappar.
Hon är ju ganska muskelfattig runt manken nu så hon fyller kanske ut den själv sedan när hon kommit igång mer efter betet? Vågar man chansa?
Såklart är det inte det optimala, men om du trivs i sadeln och hästen verkar göra det, om du lyfter den något fram, så skulle jag köra på med det. Precis som du skriver så kanske hästen fyller ut fram själv om den är muskelfattig där och haft en dåligt avpassad sadel. Men det är bara min åsikt
Ja hon verkar trivas kanon i den, haft problem med galopp fattningarna hela sommaren men idag kunde jag fatta från halt (!) utan minsta bekymmer. Ska stoppa om den oxå då den var lite ojämn o tunn i stoppningen så ligger den kanske lite bättre med.
Konstig vinkel på bilden, men både sätet och vulstren skvallrar om rätt rejäl bakvikt. Är det bilden som ljuger eller har underlägget bidragit till detta?
Ja du har rätt den ser ut att ligga i bakvikt faktiskt, dock står jag snett framifrån/nerifrån typ o tar kort.. Jag tyckte den såg ut att ligga i lod irl : (se de första bilderna) kändes inte som den låg i bakvikt när jag red i den heller (vilket hennes förra sadel def gjorde, där satt jag på bakvalvet typ)
Många hästar reagerar postivt på en ny sadel om den inte direkt trycker där det tidigare varit ömt/legat tryck. Men ligger sadeln inte bra, kommer med tid hästen att reagera på de nya tryckpunkterna.
Eftersom du lyfter så pass mycket fram kan det mycket väl skapa ett punkttryck bak, eftersom bommen inte kommer att ligga ann hela vägen då du lyft upp den framtill. Fundera ett varv till och tänk kritiskt är mitt råd (vis av erfarenhet).
Hade inte valt den sadeln till hästen. På 1:a bilden där sadeln är fastspänd ser det ut som att du lagt den för långt fram på bogbladet.
Jag hade inte haft den typpen av bossa till din häst, tycker oxå den ligger i bakvikt även när du fyller ut den. Det fungerar inte att göra så med kilbossar, däremot om du har en runbossa så går det att bygga upp fram med en Matte correction pad el. annat tills hästen har musklat sig. Det går även att justera mer om man stoppar om den, du får större frihet att anpassa den till hästen.Bygger du upp för mkt med kilbossor så kommer bossorna att trycka i bakvalvet när hästen rätar ut ryggen i arbete & kommer att ge obehag el. ännu värre smärta.
Välj en sadel med en lätt svängd bom som är anpassad för ngt. svängda & raka ryggar. Finns massor att välja på......................det är just det som är problemet *ler*
Lycka till.....................har själv varit i sadel djungeln.
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.