Akut råd kring att köpa häst önskas

EmelieL

Trådstartare
Jag ska försöka göra en lång historia kort: i april börjar jag hjälpa till med en häst som ägaren hade lite problem med. Hästen var ganska nervig och det funkade inte mellan dem, speciellt inte i ridningen. Det visade sig snabbt att jag och hästen hade en jäkla kemi. Jag har aldrig känt så med en häst men vi fick kontakt direkt och både ridning och hantering fungerade om än inte perfekt så betydligt bättre än för ägaren vilket jag fick höra från alla i stallet.

Sedan hösten har hästen varit skadad. Framför allt har problemet varit att hon haft lymfangit då hon är väldigt känslig och hon står där det är otroligt lerigt. Vissa perioder har hon varit tvungen att stå på box. Nu har ägaren tröttnat på att hålla henne frisk. Hon är inte beredd att flytta hästen och hästen klarar inte av att stå i så leriga hagar. Istället försöker ägaren få henne utdömd. Jag vill verkligen inte att det ska hända då det är en helt fantastisk häst och försöker därför komma på en läsning där jag köper henne och byter stall. Jag har inte haft egen häst innan och är därför rädd att göra mig själv en björntjänst genom
att köpa en sjuk häst...


Hästen är 16 år nästa år så hon börjar bli lite äldre, hon har inte gjort så mycket tidigare och är väldigt orolig på nya ställen och när man rider ut - vi kan knappt göra det. Hon är "hopphäst" och jag vill rida dressyr. Jag tror ändå, kanske naivt, att jag kan fixa både lymfangit och oro genom att köpa henne men jag skulle behöva era råd. Vad har ni för erfarenhet av lymfangit? Är jag bara dum som tror att detta kommer sluta väl? Hela mitt förnuft säger att jag absolut inte ska göra detta men mitt hjärta säger ja och jag är trött på att vara förnuftig. Snälla, ge mig lite råd på vägen!!
 
Sv: Akut råd kring att köpa häst önskas

Visst får man problem ändå med hästar och det klokaste är att låta bli, men ibland så får man även följa hjärtat. Frågan är ju vad du skulle få köpa loss hästen för och har du den tid och de pengar som krävs för att få ordning på henne? Om ägaren får henne utdömd så finns det säkert en livförsäkring som är högre än värdet på hästen.
 
Sv: Akut råd kring att köpa häst önskas

Köp inte!

Jag förstår att du vill hjälpa hästen och känner starkt för den. Men du är ung och du kommer känna så för många hästar genom åren. Även för såna som är friska och betydligt enklare att hantera.

Man får inte en häst utdömd hur som helst. Så om en veterinär dömmer ut den är det av goda skäl.

Det finns jättemånga friska och simpla hästar att tycka om och köpa.
Här har du en individ som inte är frisk och heller inte verkar helt lätt i mentaliteten(förmodligen en del bagage).

Även om man köper en häst som är toppenfrisk och supertrevlig kommer man möta på problem. Därför bör man aldrig köpa sig en sjuk häst. Och bara om man är riktigt rutinerad en som har mentalt bagage.

Jag har också varit i din ålder och känt kemi med problemhästar. Jag har också köpt såna och velat köpa betydligt fler. Men jag har också suttit och grinat i sadelkammaren mer än jag skulle behövt annars.
Och fått betala betydligt mer än om jag bara köpt en "färdig" häst.
Tänk dig istället vad kul du skulle kunna ha med en häst som inte är nervös och rädd för saker, som inte konstant blir sjuk etc.

Som sagt: dömer en veterinär ut är det av goda skäl, för hästens skull.
Det låter hårt för en tjej i din ålder. Men en död häst lider inte.
En sån där historia kan bli väldigt utdragen och man kan i slutändan inse att det faktiskt hade varit bäst för hästens skull om man avlivat tidigare.
Men framförallt så för din egen skull: nej, låt bli!
 
Sv: Akut råd kring att köpa häst önskas

Visst får man problem ändå med hästar och det klokaste är att låta bli, men ibland så får man även följa hjärtat. Frågan är ju vad du skulle få köpa loss hästen för och har du den tid och de pengar som krävs för att få ordning på henne? Om ägaren får henne utdömd så finns det säkert en livförsäkring som är högre än värdet på hästen.

Jag skulle i så fall köpa loss henne för värdet på livförsäkringen, 30000 kr. Tid tar jag mig och jag har ekonomiskt stöd i ryggen om det skulle skita sig. Tanken är i så fall att ge hästen en sista chans. Blir hon inte bra utan måste stå på box igen så är det inte rättvist mot henne att fortsätta försöka men jag vill inte riktigt ge upp utan att testa att byt stall och hage för då har vi inte gjort allt vi kan
 
Sv: Akut råd kring att köpa häst önskas

Tycker 30 är dyrt för en sjuk och lite äldre häst som inte är utbildad.
 
Sv: Akut råd kring att köpa häst önskas

Men hästen är ju knappast värd 30000 kr alldeles oavsett vad livvärdet säger. En sjuk 16-årig häst får du knappast några kronor för, det blir mera att skänka bort henne. Jag säger som alla andra, köp inte. Jag skulle möjligen köpa hästen om jag fått den till skänks men knappast. Men jag skulle aldrig betala 30000 kr för en sjuk häst.
 
Sv: Akut råd kring att köpa häst önskas

Kan du inte låna hästen på foder först?

Annars så är inte jag rädd för lymfangit, framförallt inte när det beror på att hästen inte får förutsättningar att kunna bli bra.
Jag tror du kan få ordning på hästen med lite veterinärhjälp och sunt förnuft.
Men jag skulle bara köpa om det är en häst du faktiskt vill ha.
Det låter ju inte som en häst som blir jättelätt att sälja vidare direkt och det ska du såklart ha i bakhuvudet.
Nu vet inte jag vilken nivå du rider på, men håller du dig till lätta klasser så spelar ju inte hästmaterialet SÅ stor roll om det är en "hopphäst" eller "dressyrhäst".
Lätta klasser ska ju liksom alla hästar friska hästar klara av.
Då är det viktigare att klicka med hästen, men jag tycker det är skillnad på klicka och klicka.
En del klickar man med men sen finns det såna där extremt få som bara är så rätt och såna klick får man inte ofta.

Själv köpte jag en halt häst i somras. Men hästen är SÅ RÄTT och det var ingen farlig hälta utan mest troligt så vrickade hon sig precis när det var dags för besiktning och köp.
Men med rätt prislapp blev det affär ändå.

Men är det inte det där WOW klicket så köp en frisk häst istället :)
Som andra säger, problem får du ändå.

Dock tycker jag att 30 000:- är alldeles förmkt pengar!
Det var vad jag betalade för min och då har hon gått MSV klasser, ett SM-guld i bagaget och är 9 år med guld psyke och man kan göra typ allt med hästen och det bara funkar.
 
Senast ändrad:
Sv: Akut råd kring att köpa häst önskas

Helt krasst så är det på tok för mycket pengar för hästen, men det är inte heller alltid så enkelt att få en häst utdömd som många tror och den kostar pengar för ägaren för varje dag som går. Att få hästen utdömd för lymfangit tror jag kan bli svårt, så du kan ju möjligtvis ta ett snack med behandlande veterinär och höra dig för om chansen för tillfrisknande och sen lägga ett skambud på hästen. Är ägaren smart så tar den ditt bud, men som andra redan skrivit så får du räkna med att du köper på dig en massa tårar och bekymmer.

Generellt så sjunker dessutom försäkringsvärdet för varje år från hästen fyller 16, så om några dagar och nästa försäkringsperiod när den nu infaller så är inte försäkringsvärde 30 000 längre.
 
Sv: Akut råd kring att köpa häst önskas

Håller med de andra som skrivit.. hästen är inte värd de pengarna och känns lite onödigt att köpa sig problem -speciellt när hästen inte är värd de pengarna som ägaren vill ha.

Det kommer fler hästar och det är många du kommer känna starkt för. Man kan tyvärr inte rädda alla.

Som någon gav förslag på; låna & ha på foder eller försök byta hage där hemma. Nu blir det ju vinter och inte lerigt längre, så kanske kan du få lite ordning på hästen ändå? även om du inte köper den. Eller lägg ett mycket lägre bud.
 
Sv: Akut råd kring att köpa häst önskas

Överpris. Köp ej.

Idag kan du få en välutbildad häst för samma pris. Yngre och hel.
 
Sv: Akut råd kring att köpa häst önskas

Jag förstår ditt hjärta helt och fullt! Men köp inte.

Man ska aldrig köpa på sig problem. Det är säkert en fin häst, och kanske skulle det gå jättebra om du köpte. Men du kan också bli stående med veterinärräkningar och rehabilitering, för att sedan ändå få avliva. Nej nej.

Känns det jätteviktig så erbjud dig att ta den på foder, som någon sa. Skriv kontrakt på X antal månader, flytta hästen, och ge den kontrakttiden ut på sig att bli ok. 30 000 kr för en sjuk häst är inte realistiskt någonstans.
 
Sv: Akut råd kring att köpa häst önskas

Jag förstår ditt hjärta helt och fullt! Men köp inte.

Man ska aldrig köpa på sig problem. Det är säkert en fin häst, och kanske skulle det gå jättebra om du köpte. Men du kan också bli stående med veterinärräkningar och rehabilitering, för att sedan ändå få avliva. Nej nej.

Känns det jätteviktig så erbjud dig att ta den på foder, som någon sa. Skriv kontrakt på X antal månader, flytta hästen, och ge den kontrakttiden ut på sig att bli ok. 30 000 kr för en sjuk häst är inte realistiskt någonstans.

Tack för alla svar! Min tanke från början var att ta henne på foder som ni säger och ge det ett år, har hon varit hel då kan jag köpa henne billigt. Ägaren vill ha ut pengarna och verkar tro att hon ska få henne utdömd. Jag får helt enkelt hoppas att det inte går, vilket det inte borde när vi inte ens hunnit försöka få hästen bra, och då erbjuda att ta henne på foder för att se vad jag kan göra. Igen, tack för bra input! Nu kan jag stå på mig och argumentera mot ägaren så får vi se vad hon säger
 
Sv: Akut råd kring att köpa häst önskas

Hej
Jag var i samma situation för ett år sedan. Istället för att döma ut och avliva så triangelmärktes han och jag köpte honom för mellanskillnaden mellan livförsäkringen och triangelmärkningen minus avlivningskostanden som fd. ägaren skulle ha fått betala vid avlivning. Så jag köpte min älskade medryttarhäst för 5000 och det är det bästa beslutet jag tagit. :love: Rekomenderar själv alltid andra att inte köpa på sig problem eftersom dom kommer ändå men jag gjorde ändå tvärtom själv.

Har haft en lång tid av rehab och har nu en glad promenadhäst som min man kan lufsa ut i skogen med. Någon hårdare belastning håller han inte för men det var jag väl medveten om när jag köpte honom.
 
Sv: Akut råd kring att köpa häst önskas

*kl*

Om det är så att lymfangiten är kronisk så kommer det inte spela någon större roll hur hagarna är utan hästen kommer att svullna upp oavsett... dock tvivlar jag mycket starkt på att man får en häst utdömd enbart pga lymfangit, och får man det så är det så pass illa att det är det bsäta för hästen.

Hoppas du kan ta den på foder!
 
Sv: Akut råd kring att köpa häst önskas

Tack för alla svar! Min tanke från början var att ta henne på foder som ni säger och ge det ett år, har hon varit hel då kan jag köpa henne billigt. Ägaren vill ha ut pengarna och verkar tro att hon ska få henne utdömd. Jag får helt enkelt hoppas att det inte går, vilket det inte borde när vi inte ens hunnit försöka få hästen bra, och då erbjuda att ta henne på foder för att se vad jag kan göra. Igen, tack för bra input! Nu kan jag stå på mig och argumentera mot ägaren så får vi se vad hon säger
Jag har själv gjort det felet med min första häst och skulle jag valt idag igen så hade jag hoppat över den hästen och hjärtesorgen.

Tänk på att det även kostar mkt pengar och tid att vara stående med häst på foder och lägga ner sina känslor och energi i, det är pengar du kan spara och köpa en annan häst för. Låter kallt, men varför köpa dig bekymmer?
 
Sv: Akut råd kring att köpa häst önskas

Jag skulle i så fall köpa loss henne för värdet på livförsäkringen, 30000 kr.
Fast det är ju inte det ägaren kommer att få ut. Det kostar att få hästen bortforslad också efter att man avlivat den. Så räkna bort mellan 5-8000:- där beroende på vad försäkring faktiskt täcker!

Hade jag älskat hästen hade jag faktiskt kunnat köpa den trots problemen. Men jag hade nog inte betalat mer än 10.000:- för den.
 
Sv: Akut råd kring att köpa häst önskas

Väldigt dyrt för en sjuk outbildad nervig 16 åring, som du vill tävla dressyr och hästen inte kan det. Sjuk domen som din häst har är JÄTTE jobbig och krävs kanska mkt erfarenhet att klara av. Min häst har det och han kan inte vara ute ens om det rengnar.. Avråder dig att köpa en sådan häst det kommer kosta dig mera pengar en det är värt och du kommer inte ha så många glada timmar med henne, jag är ledsen.:cry:
Sårgsna hälsninga, AthosIII:confused:
 
Sv: Akut råd kring att köpa häst önskas

Tusen tack för alla era synpunkter och råd! Hästen blev tillslut utdömd ändå och har fått somna in för ett par veckor sedan. Jag förutsätter att man kan lita på den veterinären som gjorde bedömningen har gjort den korrekt och att det var det enda rätta för hästen.


/Emelie
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 790
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 566
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 786
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 424
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp