Akut råd ang atros m.m

A

annelisas

Har idagarna fått reda på att min gamla polle har pålagringar på bägge framknäna samt gallor på sidorna av karpallederna. Dvs på bägge sidorna.
Tog ut en vet som konstaterade detta..

Varför jag tog ut han var pga att han hastigt fick två vätskefyllda gallor
strax ovanför knäna.? Sedan så har jag tyckt att ena knät börjat se "större"ut än vanligt.

Hästen är en äldre herre på 26 år som tidigare tränats o tävlats lättare klasser. På senare tid har vi tagit det rätt lugnt.

Blev inte riktigt "klok" på veterinärens beskrivning i fredags då mkt var diffust kände jag.. Bad han att vara ärlig.

Frågorna var: Måste jag-bör jag ta bort han nu-framöver? Har han ont?
Vad kan vi-jag göra åt detta nu?

Svar jag fick blev jag inte klokare på...
Han var en aningens halt på ena frambenet 1 grad men inget som syntes med ens eget blotta öga.. Kunde bero på vätskefyllnaden.
(dock gjordes inge böjprov) utan jag sprang med honom.

Det man kunde göra var att tömma gallorna och spruta..men kanske inte på så gammal häst..
Utan kanske låta det vara, tyckte han. Det skulle bli rätt kostsamt fr 3.000kr
Hm.. Men ville jag gärna det kunde vi röntga o spruta nu i veckan.
Jag skulle tänka på att det var endå en gammal häst osv.. varken bu el bä medandra ord.

Jaa så vad gör man? Just nu är jag helt rådvill...
Har inte märkt ngt hälta eller att han skulle ha ont.Knölig och stel är han dock i trav osv därför har vi gett upp träningen förlänge sedan.
Han är pigg och glad, skrittar och travar på själv i hagen.

Däremot är ju knölarna där som växer.
Så vad skulle ni ha gjort?

Är det en ide att åka iväg med han o få han behandlad endå eller skall jag kort och gott överväga att låta han somna in...?
Ge han alt med så som djävulsklo?

Ge mig gärna era synpunkter. :bow:

Sv: Akut råd ang atros m.m

Veternären var ute skriver du. Hade han portabel röntgen???
Det kräver en röntgen för att vara säker på vad som sker i karpallederna.
Jag har en 20-åring med artros i karpalleden (följde efter en skada) men där avstannade pålagringen. Det kunde man se efter flera röntgen.
Han klarar inte böjprov helt, men är ohalt och lever sköna dagar som promenadhäst med veterinärens godkännande.
Pigg och glad!

Livet har sin gång... En herre på 26 tycker jag kan få ha lite pålagringar...
Det är liksom så att bli äldre, både för människor och för hästar.

Jag vet inte hur länge du haft din häst och hur väl du känner honom men mår han bra i allmänhet och är pigg och glad så varför ta bort honom?
Du verkar ju vara en sund person, villig att anpassa dig efter vad hästen orkar.
Det är precis som med gammelmormor - hon kanske inte är med på halvmaran precis men tar gärna en lugn promenad i parken.

Min erfarenhet är att man kan ha mkt trevligt med sin gamla häst man måste bara bli lyhörd och duktig på att ta hand om den! Det finns örter man kan ge underhållsdoser av för att bibehålla smidigheten osv. Och viktigast är att man har koll på dagsformen!
Lär dig gymnastisera din häst så att den håller sig smidig - det finns bra litteratur om man kan läsa engelska och tyska.
PM:a om du vill ha konkreta tips.

Lycka till

Hej, Nej ingen röntgen då vet undersökte på plats dvs på gården..
Men vi kunde åka och röntga på klinik om vi ville...
Om vi var beredda att ta kostnaden såklart.. då det inte var billigt.

Kluven:confused:

Så sant, han är glad o pigg rullar sig gärna i hagen och ligger i box, tar sig upp utan problem.
Det som spökar i min hjärna är ju nu Tänk om han har ont!?
Han är inte den mest villigaste att lämna gårdsplanen när hagkompisen gnäggar efter honom, men efter
efter ett kommando framåt så skrittar han på iallafall. Tankar far i huvudet som -har han ont el är det bara larv..? Han har alltid varit så, lite osäker innan sen när man väl styr han lunkar han glatt på..märkligt.
Ute i hagen strosar han på glatt efter kompisen, undersöker o tar sig ett litet race ibland.
Så jaa du jag blir inte riktigt klok på min kära vän..

Hur ser märker man att det gör ont, då han alltid är så villig, till lags och snäll.?
Min rädsla är att han är för snäll och pga det inte visar smärta, kan det vara så?

Ger han glucossamine och har beställt djävulsklo som kommer i veckan.
Han går med BoT på natten, såg en liten liten skillnad på svullnaden, då jag tyckte mig att det gått ner!

Nu blev det ett långt inlägg igen..

Om hästen är 1 grad halt rakt ut i trav anser jag att den har ont. Det visar ju hältan så att säga, att hästen sparar benet. Sen om den har mer ont eller upplever det som negativt att ridas försiktiga turer etc är ju en annan fråga.

Artros kan du inte se utan rtg, så där har veterinären gissat även om det väl med tanke på ålder och övriga symptom får ses som en kvalificerad gissning.

Jag skulle INTE ge djävulsklo. Utan isf så sätt honom hellre - i samråd med vet - på butta i lågdos.

Är hästen försäkrad?

Ok.. jo han har försäkring men inte den för vet kostnader..tyvär.
Då det ej gick att omförsäkra han pga ålder.
Var det pga kostnaden för röntgen som du undrade el annat?
Skall försöka kontakta vet igen imorgon.

Jo han kanske "gissade" lite där då i och med vi ej röntgat ännu.
Dock så sade han att man oftast?! inte åkte iväg med så gammal häst och lät hästen gå igenom allt det där. Kluven man blir då:confused:

Hur hade du ställt dig till detta?
Åkt iväg och gått igenom allt el låtit han "vara" och el låtit han somna in..?

Nu idagarna har han fått gå med BoT över knäna och svullnaderna har gått ner en aning?! Travar glatt på ihagen, så så ont kan han väl endå inte ha el?:confused:

Hur länge och varför skall man ge butta ist för alt med?
Varför jag undrar är att jag hört att det inte är så "bra" att spruta så gammal häst pga infektionsrisk m.m Så bara en undran..

Tack för råd:bow:

Har precis fått konstaterat att min gammelhäst har artros i båda karpallederna fram, vänster är värst. Min vet tyckte inte att det var nån idé att spruta då min häst är äldre, och han trodde inte att det skulle göra någon nytta.
Han kommer antagligen hålla som promenadhäst, vet säkert efter återbesöket nästa vecka.

Angående att hästen springer i hagen, Det är sällan att hästen visar att den har ont i hagen, har hört om hästar som försökt springa omkring även med ett brutet ben..
Så om jag vore du så hade jag absolut kollat upp hur allvarligt pålagringen är, om det nu finns.
Då får du ju iaf ett säkert svar på vad det är, hur allvarligt det är, och om det finns något att göra åt det.

Ja jag undrar om det var ingen försäkring som gjorde prisdiskussionen för rtg. På 'min' klinik hade du btw fått betala strax under 2500 kr för röntgen, inkl 'allt' (klinikavgift, lugnande, 4 rtgbilder)

Vad man 'oftast' göra tycker jag inte en veterinär ska uttala sig om på det vis din gjort, heller inte påtala att det är 'dyrt'. Okej tala om att rtg kostar ungefär si och så, och att det på en äldre häst är ju en fråga om hur mycket man kan göra etc. Men jag tycker inte vet verkat vara så objektiv..

Jag hade i och med att du har en initialhälta (dvs hälta redan utan böjprov) kollat upp. Dvs åkt till klinik, sett hur hältan förändras på böjt spår, tagit röntgenplåtar och sen samrått med klinikveterinären hur man ska gå vidare.

Alt som finns är ju att låta honom vara som han är och hålla koll, att prova spruta leden, att behandla direkt i blodet eller att behandla allmänt med t ex butta. Skulle det se alldeles fruktansvärt ut på rtg kan ju somna vara ett alt med, jag anser dock INTE att det är ett alternativ i nuläget att utan vidare ta bort en äldre häst som trivs med livet för den har en engradig initialhälta av okänt ursprung.

Men jag skulle vilja få veta vad hältan kommer ifrån, och hur det egentligen ser ut i 'knäna'. Teoretiskt kan det ju vara någon annanstans hältan kommer, hästen kan ha sträckt sig. Eller så visar det sig vid närmare utredning, och om man bedövar knäet på halta benet, att det dyker upp hältor på fler ben och hästen har ont i fler leder, men det är knäet som gör mest ont.

Så ja, jag skulle åka in.

Vad de gör i hagen kan man tyvärr inte gå så mycket på, vissa hästar biter ihop både länge och väl, och galopperar glatt med bus och brall i hagen fast de har ordentliga skador/ganska ordentligt ont.

Ang butta istället för djävulsklo så det är behandlande veterinär som ska avgöra ang butta. Men djävulsklo är smärtstillande och antiinflammatoriskt - på vissa hästar i högre grad än butta. Så jag anser det är inget man ska ge hästar på eget bevåg, utan behöver de djävulsklo så är de såpass 'påverkade' att de ska ses av en vet (det har ju din), och då hellre om vet håller med om behovet av smärtis och antiinflammatoriskt, behandlas med ett veterinärmedicinskt läkemedel där man dels har dokumenterade biverkning och dels vet hur det reagerar med diverse andra mediciner som man kan behöva ge nu eller sen.

Det är ingen skillnad att spruta en gammal häst jmf med en ung vad gäller infektionsrisk. Det är alltid en risk att sticka i en led. Risken är dock liten men den finns där, alltid. Men ökar inte för hästen är gammal.

Sen, beroende på problem osv, så finns det en del andra saker man kan prova så man inte behöver sticka i led. Man kan t ex spruta tuppkam i blodet, eller då se om man kan behandla allmänt med t ex butta om det hjälper. Men sådant ska klinikveterinären kunna ta upp med dig sen när man vet vad man står inför.

Ett alt är ju givetvis att inte åka till klinik, sätta hästen på en kur butta t ex (enl vet ord) och se vad som händer. Och ev i förlängningen ha den på lågdos butta sålänge den mår bra av det.

Så, finns eg en massa olika alternativ, men jag personligen skulle vilja ha 'svart på vitt' vad som är problemet och hur illa det är, dvs klinik + röntgen.

Oavsett hur du väljer att göra så hoppas jag det går bra =)

borttagetborttagetborttagetborttagetborttagetborttagetborttagetborttagetborttagetborttagetborttagetborttaget

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka