A
annelisas
Har idagarna fått reda på att min gamla polle har pålagringar på bägge framknäna samt gallor på sidorna av karpallederna. Dvs på bägge sidorna.
Tog ut en vet som konstaterade detta..
Varför jag tog ut han var pga att han hastigt fick två vätskefyllda gallor
strax ovanför knäna.? Sedan så har jag tyckt att ena knät börjat se "större"ut än vanligt.
Hästen är en äldre herre på 26 år som tidigare tränats o tävlats lättare klasser. På senare tid har vi tagit det rätt lugnt.
Blev inte riktigt "klok" på veterinärens beskrivning i fredags då mkt var diffust kände jag.. Bad han att vara ärlig.
Frågorna var: Måste jag-bör jag ta bort han nu-framöver? Har han ont?
Vad kan vi-jag göra åt detta nu?
Svar jag fick blev jag inte klokare på...
Han var en aningens halt på ena frambenet 1 grad men inget som syntes med ens eget blotta öga.. Kunde bero på vätskefyllnaden.
(dock gjordes inge böjprov) utan jag sprang med honom.
Det man kunde göra var att tömma gallorna och spruta..men kanske inte på så gammal häst..
Utan kanske låta det vara, tyckte han. Det skulle bli rätt kostsamt fr 3.000kr
Hm.. Men ville jag gärna det kunde vi röntga o spruta nu i veckan.
Jag skulle tänka på att det var endå en gammal häst osv.. varken bu el bä medandra ord.
Jaa så vad gör man? Just nu är jag helt rådvill...
Har inte märkt ngt hälta eller att han skulle ha ont.Knölig och stel är han dock i trav osv därför har vi gett upp träningen förlänge sedan.
Han är pigg och glad, skrittar och travar på själv i hagen.
Däremot är ju knölarna där som växer.
Så vad skulle ni ha gjort?
Är det en ide att åka iväg med han o få han behandlad endå eller skall jag kort och gott överväga att låta han somna in...?
Ge han alt med så som djävulsklo?
Ge mig gärna era synpunkter.
Tog ut en vet som konstaterade detta..
Varför jag tog ut han var pga att han hastigt fick två vätskefyllda gallor
strax ovanför knäna.? Sedan så har jag tyckt att ena knät börjat se "större"ut än vanligt.
Hästen är en äldre herre på 26 år som tidigare tränats o tävlats lättare klasser. På senare tid har vi tagit det rätt lugnt.
Blev inte riktigt "klok" på veterinärens beskrivning i fredags då mkt var diffust kände jag.. Bad han att vara ärlig.
Frågorna var: Måste jag-bör jag ta bort han nu-framöver? Har han ont?
Vad kan vi-jag göra åt detta nu?
Svar jag fick blev jag inte klokare på...
Han var en aningens halt på ena frambenet 1 grad men inget som syntes med ens eget blotta öga.. Kunde bero på vätskefyllnaden.
(dock gjordes inge böjprov) utan jag sprang med honom.
Det man kunde göra var att tömma gallorna och spruta..men kanske inte på så gammal häst..
Utan kanske låta det vara, tyckte han. Det skulle bli rätt kostsamt fr 3.000kr
Hm.. Men ville jag gärna det kunde vi röntga o spruta nu i veckan.
Jag skulle tänka på att det var endå en gammal häst osv.. varken bu el bä medandra ord.
Jaa så vad gör man? Just nu är jag helt rådvill...
Har inte märkt ngt hälta eller att han skulle ha ont.Knölig och stel är han dock i trav osv därför har vi gett upp träningen förlänge sedan.
Han är pigg och glad, skrittar och travar på själv i hagen.
Däremot är ju knölarna där som växer.
Så vad skulle ni ha gjort?
Är det en ide att åka iväg med han o få han behandlad endå eller skall jag kort och gott överväga att låta han somna in...?
Ge han alt med så som djävulsklo?
Ge mig gärna era synpunkter.