Akut! Ponnyn förlorade kontroll över sina bakben

Koko11

Trådstartare
Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon)

Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i grimma o ledlina för att skölja ur ögat-då han är lite grumlig/rinnig där sommartid(mer på höger öga)

Tar fram flaskan och håller den framför honom, men inser att korken är på.

Ponnyn drar sej bakåt i grimman, som att han blir rädd, sen vänder han om och "fastnar"(stannar) halvägs in i ligghallen som att benen inte bär honom, lutar lite mot väggen men benen trippar/skakar/vobblar och så faller han bakåt alltså stegrar över.

Fortsätter sen upp och vobblar iväg 10m i hagen innan han stannar.
Han står sen stilla o min sambo kommer o tar ledlinan.

Detta förlopp handlar alltså om 10-15 sekunder.

Efter detta verkar han normal igen,,lite stel i bakbenen först tycker jag, men efter några minuter kliar han sej bakom örat med ena bakhoven osv.

Bör tilläggas att han för tre veckor sedan haft någon slags rörelsestörning bak, veterinär tror överansträngning/sträckning så fick metacam 5 dagar. Sedan dess inga symptom och motionerats dagligen.

Fruktansvärt obehagligt och är väldigt orolig över vilken slags diagnos man kan vänta😔😥
 
Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon)

Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i grimma o ledlina för att skölja ur ögat-då han är lite grumlig/rinnig där sommartid(mer på höger öga)

Tar fram flaskan och håller den framför honom, men inser att korken är på.

Ponnyn drar sej bakåt i grimman, som att han blir rädd, sen vänder han om och "fastnar"(stannar) halvägs in i ligghallen som att benen inte bär honom, lutar lite mot väggen men benen trippar/skakar/vobblar och så faller han bakåt alltså stegrar över.

Fortsätter sen upp och vobblar iväg 10m i hagen innan han stannar.
Han står sen stilla o min sambo kommer o tar ledlinan.

Detta förlopp handlar alltså om 10-15 sekunder.

Efter detta verkar han normal igen,,lite stel i bakbenen först tycker jag, men efter några minuter kliar han sej bakom örat med ena bakhoven osv.

Bör tilläggas att han för tre veckor sedan haft någon slags rörelsestörning bak, veterinär tror överansträngning/sträckning så fick metacam 5 dagar. Sedan dess inga symptom och motionerats dagligen.

Fruktansvärt obehagligt och är väldigt orolig över vilken slags diagnos man kan vänta😔😥
Vad kom dom fram till att det kunde varit?
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund/problem 1: Jag har en ponny som vi köpte för 4,5år sedan. Efter ett halvår blev han allt mer stressad i hoppningen så vi tog...
Svar
5
· Visningar
1 542
Senast: PygmyPuff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp