Akut omplacering

ElektraDelight

Trådstartare
Om ni akut hade behövt omplacera en hund. Vart hade ni vänt er & hur hade ni gått tillväga?

Min kompis skaffade sig en valp för ett par månader sen. Har sen innan en äldre tik. Gick bra den första tiden men nu kan hundarna inte vara i samma rum & den äldre tiken mår psykiskt dåligt.

Hon känner att den äldre hundens välbefinnande går först & har nu bestämt sig för att göra sig av med valpen.

Dock är hon osäker på & tänkte lägga ut hunden på bl**ket.
Jag är dock skeptisk mot hemsidan & undrar om de inte finns bättre?

Tips mottages gärna som jag vidarebefodrar!

Sv: Akut omplacering

Varför tror så många att blocket är en dålig annonssida?

ÄR inget som helst fel med blocket, når ju ut till mycket mer människor än andra sidor.

Jag köpte min senaste hund där, en renrasig dvärgras,från ganska känd uppfödare:)

Det finns alla möjliga och omöjliga människor som annonserar där, precis som på andra platser, din kompis har väl förhoppningsvis ett sunt förnuft och kan avgöra vilket hem som skulle passa valpen=)

Jag hade i första hand vänt mig till uppfödaren.

Rasklubben, träningskompisar, facebook och annonssidor.
Blocket i sig ser jag inget fel med men klart att man får sålla bland svaren och inte heller bli mindre noggrann med det nya hemmet även om det är bråttom.
Har även kompisar som förhoppningsvis skulle ställa upp tillfälligt om det var riktigt akut.

HOn skrev ju precis att det var en blandras.

Det finns fler annonsidor, har man en renrasig hund finns ju rasklubbens hemsida.

Men blandras kan jag inte komma på någon bra sida till, blocket är nog det som når ut bäst.

Finns ju en massa annonsidor , googla -hundar säljes/hundannonser ex.

Blocket funkar väl utmärkt för säljare, så länge man är noga med vem som får köpa, men det är man väl alltid?
Annars kontakter?

Även blandrasvalpar har väl en uppfödare?

Om jag hade behövt hitta nytt hem till mina hade jag spridit ordet i bekantskapskretsen. Tror att det är den säkraste metoden för att hitta rätt hem, men kräver ju att man har ett aktivt hund-kontaktnät.

Jovisst har dom det. Men sen om dom är så seriösa är väl en annan sak :)
Tänkte mer om där kanske fanns en hemsida för hundar såsom typ h*stnet eller liknande :)

Då kan du ju tipsa om att hon hör av sig till hundstallet. De tar imot privata omplaceringar. Sedan beror det på hur detas tryck ser ut just nu om de kan ta imot hunden på en gång eller inte.

Det finns andra annons sidor, sök på hund omplaceras. Men de är inte välbesökta och hundar kan ligga där länge.
Hittade min förra hund på en av dessa och hon hade legat fyra månader innan vi hittade henne.

Släng ut en annons på Blocket och se vad som händer. Får man inte vettiga svar så får man inga vettiga svar. Men det finns massor med vettiga människor som både läser och lägger upp annonser på Blocket också.

Blocket är idag Sveriges största annonssida, vilket innebär att det torde vara bäst att lägga upp en annons där eftersom man torde få flest svar därifrån och således kan sålla mellan köparna.

www.hundis.nu
www.hittehund.nu
www.hundstallet.nu

Alla organisationerna har jourhem och hjälper till att söka efter bra nya ägare. Många större städer har dessutom egna djurskyddsgrupper som kan hjälpa till, ex djurskyddet.se

Rasklubb/uppfödare/närmaste hundklubb - kan vara bra att kontakta.

Jag hade själv främst sökt i familj- och bekanskapskrets - som någon annan även sade. Då har jag bättre koll på exakt vart den hamnar.

Var aktiv med omplaceringar ett tag och det ÄR skitsvårt att bedöma folk, även med hemmabesök och samtal kan det ändå bli fel. Enklast är om den kan placeras i tillfälligt jourhem (ifall hon akut måste bli av med den), så har hon/jourhemmet lite tid att hitta ett bra fast hem åt den.

Kontakta valpens uppfödare, den kan säkert hjälpa till!!

Tror man måste försöka ”överallt” finns många blandras annonser…
Utöver alla ovan så kan jag tipsa om att det finns även en ”grupp” på Facebook där man kan annonsera heter: Hundar till salu, bra med den är att man kan fråga/svara direkt i tråden och att den är hyfsad aktiv.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 458
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 280
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 468
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 103
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18