AKUT!!!Hur länge ska Linfrö koka???

fettso

Trådstartare
Ska köra ungarna till dagis om 5 min,håller på att koka Linfrö,hur länge ska det koka??Har redan kokat i ca 15min:crazy:

Sv: AKUT!!!Hur länge ska Linfrö koka???

Det skall koka till det "släpper". D.v.s. att massan blir slemmig!
Använd mald linfrökaka istället. Klart på 5 minuter!

Du behöver inte koka det, utan kan slå kokhett vatten över och låta svallna. Detta sätt skall vara det mest effektiva sättet att få bort "blåsyran".

Så gör jag oxå med gubbens linfrön. Häller kokhett vatten från vattenkokaren över ½ liter frön, dubbla mängden vatten. Sedan får det svalna. Håller sig en vecka.

Som flera andra sagt. Koka inte. Slå bara över kokhett vatten. Det är inte nyttigt att koka det. Det kan då släppa ifrån sig cyanid och tungmetaller.

Oj, inte behöver det koka så länge!!

Jag har en vattenkokare i stallet som jag kokar upp vattnet i och sedan bara slår över linfröna.
När det svalnat är det klart att fodra med, slemmigt och fint.:d

Hej,
Du behöver inte koka linfrö. Det räcker om du kokar upp vatten i micron, sedan häller över linfröna.:bump:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
679
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
1 005
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 016
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka