AKUT HJÄLP!! Betessläpp??

T

TeamWahlund

Finns de några regler på när man som tidigast får släppa ut hästarna på bete??
Och när måste dem in igen??

Jag googlar o försöker hitta, men hittar inget..
Snälla hjälp, snabbt! Sitter i en diskussion i ämnet o ingen vet säkert!

Sv: AKUT HJÄLP!! Betessläpp??

när betestillväxt finns (det växer gräs) så får man ha dom ute dygnet runt och när gräset inte längre växer så är det max 16 timmar utan ligghall.
Och när gräset växer är olika så det får man titta ut och se när det är.

Okej! Tack så mkt!! :)

Fick för mig att de fanns en lag på hur länge man fick ha dem ute på bete som tex fram till oktober nån gång, men då stämmer inte det?

Nope, det är så länge gräset växer. Så vi släppte för 2 veckor sen (med lite stödfodring) och har väl ute tills en bra bit in i oktober, ev november, fast så har vi lösdriftshästar som trivs ute.

Okej, jag har dålig koll eftersom mina hästar inte går på bete men var nyfiken på hur det var med reglerna :)

Det är ju omöjligt att säga datum eftersom Sverige är ett mycket stort land och betestillväxten synnerligen olik från norr till söder, så tänker man logiskt kan man inte ha några datum!;)

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 063
Senast: Cactus
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
795
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Hittar inget vid googlande så jag frågar det allsmäktiga Bukeoraklet 😍 I morse när jag körde till jobb så nös jag. Inte någon liten...
Svar
3
· Visningar
290
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 984
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka