akut hjälp sökes!

N

natalie

Jag håller just nu på att anlägga en dressyrbana men jag blir ej klok på vad för underlag jag ska beställa:confused:.
Måste bestämma mig inom de närmaste dagarna så nu hoppas jag på att få eran hjälp för att undvika de stora misstagen! :bump:

Marken där ridbanan ska anläggas är på en fd ängsmark ,där vi har tagit bort grässvålen samt all matjord så nu består marken av fast sandjord inga stenar. dräneringdiken runt om är gjorda samt lutning på planen enl ridsportsförbundets rekommendationer..

Funderar på att bygga upp med ett bottenskikt med 0-8mm krossad grus för att få stabilitet under själva ridlagret som jag vill ska vara rörligt med svikt.
Ridunderlag ca 0-6 mm med yttopping av sjösand och råspån.
Vad tror ni om detta upplägg?
Jag är mest osäker med vad vi bör ha för underlag i botten så att banan ej blir för lös och tung?
Likaså är jag osäker på om jag ska använda krossat eller naturgrus?
Jag kan tillägga att jag läst all information om ridbaneunderlag på internet och kollat på flera ridbanor men jag blir bara förrvirrad :crazy: Alla verkar ha olika åsikter.
Såg att ridsportförbundet rekommenderar 0-8mm och 0-4mm som ridunderlag men det står inget om det är natur eller krossat grus?

Hoppas verkligen att någon vänligen själ kan ta sig tiden att besvara mig och ge mig tips och råd hur jag bör göra för att få till ett bra underlag för dressyr?! :bow:
 
Sv: akut hjälp sökes!

Finns det ingen som har erfarenhet av att anlägga dressyrbana som har lust att hjälpa mig med tips och råd ?! :bow:
 
Sv: akut hjälp sökes!

Om buke är det enda stället du tänker be om råd på så är du jäkligt illa ute :eek:

Ring Jan Brink eller Ragnar Bengtsson eller någon liknande som faktiskt VET vad man skall ha för underlag.
 
Sv: akut hjälp sökes!

Vi la in Terra-Tex förra sommaren på utebanan. Mkt nöjda. Vi red ute hela vintern (har 20*60 ridhuset, så vi kunde varit inne om vi velat) förrutom när det var många minusgrader. Trots allt regn som kom under hösten så var banan kanon. Men det kanke mest beror på bra dränering...
Här kan du läsa mer http://www.ridbanan.com
 
Sv: akut hjälp sökes!

På Hästverksam-forumet finns en del gamla trådar om ridbaneunderlag. Men fios råd är bäst - prata med folk i närheten om hur de gjort sina banor.

När det gäller grussorter så är ett tips att göra studiebesök i grusgropen. Berätta vad du vill göra för något och diskutera med de som jobbar där. Sand- och grussorter kan variera i egenskaper även om de har samma namn! De som jobbar med det vet hur just deras korn beter sig.

Och så lägg inte på för mycket material på en gång! Låt det sätta sig och fundera på vad som det behöver kompletteras med.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag vill anlägga en enklare paddock men lite osäker... Just nu så har vi en enklare paddock som fungerat kanon till dressyr och...
Svar
1
· Visningar
1 386
Senast: Scata
·
Anläggning Del 146! ;) Jo jag har hittat sökfunktionen, men inte hittat rätt tråd för mig ändå... Vi har som sagt köpt gård och jag vill...
Svar
7
· Visningar
4 283
Senast: Mysaan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp