AKUT!!! BRÅTTOM!! Trimningsråd

Milene

Trådstartare
Hej!! Jag ska ställa ut min hund imorgon och har ett litet problem... Efter att hon löpt klart är det rödbrunt i pälsen omkring "snuffen", och det går inte bort med hundshampoo... Hjälp mig med tips... snälla, bråttom bråttom!!!

Mvh Milene m tikhund...:crazy:

Sv: AKUT!!! BRÅTTOM!! Trimningsråd

Går det inte bort med schampo så får du helt enkelt låta det vara så. Om det inte går ansa med en sax. Men beror ju på vilken ras det är :)

Det är en stabyhoun (svart-vit), och naturligtvis är hon vit just där bak...:mad: Rasen ska ju ha lite "byxor", så jag vågar inte ansa heller...
Trodde i det längsta att det skulle hinna försvinna, men icke...
Om man ska meddela domaren varför pälsen är "missfärgad", ska man lämna en lapp till ringsekreteraren, eller hur ska man meddela det?? Man ska ju inte prata med domaren utan att bli tilltalad själv..?

Du behöver inte säga nåt. Är inte konstigt om de är lite "röda" där bak.
Så gör ingen stor sak av det och börja prata om det, utan ställ ut och vinn :D

Ok... ska försöka...;)
(både hålla käften.. och vinna... Det första blir nog svårast...:p)

Tack för svar!!

Milene

Pröva att klappa in lite potatis mjöl i pälsen , Kan funka ;)
Jag har gjort det på vita pudlar , westies och min egen golden tik

Lycka till !
Tesora

Jag skulle kunna tänka mig att göra det, men inte inför en utställning. Jag skulle aldrig vilja bli påkommen att fuska på en tävling...

krita är fusk ;) Men tror inte att dom sätter potatis mjöl på dopinglistan ;-)
Krita är ju inte bara för det vita utan gör att päls strukturen förändras oxå. Medans potatis mjölet dämpar dom röda nyanserna bara :)

Tesora

Tack för tipset, men jag tror jag tutar och kör "naturell"... Det får bli som det blir... Inser ju att hon förmodligen inte är den enda tiken som löpt och missfärgat pälsen, även om det är HENNES första gång... Blev lite hemmablind där...

Tack för svaren, allihop!! Nu ska vi gå och sova vår skönhetssömn och göra vårt bästa imorgon!!

Kramiz från Milene

krita är fusk ;) Men tror inte att dom sätter potatis mjöl på dopinglistan ;-)
Krita är ju inte bara för det vita utan gör att päls strukturen förändras oxå. Medans potatis mjölet dämpar dom röda nyanserna bara :)

Tesora

Behandling av päls, nos och hud
Hund vars päls, nos eller hud behandlats med
ämne som förändrar dess färg eller struktur,
får inte delta på utställning. Detta innefattar
användning av exempelvis färg, hårspray, gelé,
mousse, krita och talk. Endast sådana preparat
som uttryckligen är ämnade för att underlätta
kamning/borstning (conditioner/balsam)
och/eller ge antistateffekt får användas på
en i övrigt obehandlad päls före deltagande
i utställning.

Är bara att läsa reglerna :)

Detta innefattar
användning av exempelvis färg, hårspray, gelé,
mousse, krita och talk

Undrar då vad det är alla sprayar på sina fluffiga hundar på utställningarna, tex pudlar, shih tzu, m fl..? Har alltid trott det var hårspray, men jag har kanske fel??

Hursomhelst åkte vi till utställningen, svassade runt med vår röda rumpa, och kom tvåa efter en kullsyster! :) Inte ett ord nämndes från domaren om färgen, och min lilla vovve höll klädsamt svansen ganska lågt vid granskningen, så jag är JÄTTENÖJD med allt!!

Jag har sett ett potatismjölspaket på golvet där det var vita hundar.....trodde inte att det var förbjudet:confused:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 714
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 541
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 538
Senast: Urigurien
·
Hundhälsa Hej, Jag hoppas kunna få bolla lite svåra tankar med er. Jag och min man har två hundar av spetsras: en 3,5-årig och en 8-månaders, båda... 2
Svar
21
· Visningar
3 099

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka