AKUT!!! BEHÖVER RÅD SNARAST!

JollyJumper

Trådstartare
Har en bekant som har häst X antal mil ifrån mig. Har nu fått ett samtal där hästen efter mycket problem med hovar och hovslagare bestämt att hästen måste gå barfota. Det går inte att sätta på skor eftersom hovarna är för trasiga. Hästen har förmodligen blivit sömstucken (min egen reflektion) för den har varit halt och har ömmat på ena hoven.

Problemet är nu att hästen har fått hög feber ökat två grader på 1 timme så tempen är nu uppe i 40,8. Distriktsvet. var på väg men fick ett annat akutfall och kan inte komma förrän i morgon på morgonen. Denna veterinär kan iaf inte göra något åt hoven eller utreda vad det kan vara. Skulle endast komma och ge penicillin och nån spruta. (??). Min undran är nu vad tusan de ska göra med hästen inatt?? Vet. avrådde från att försöka kyla ner hästen och ville att de skulle täcka hästen. I min värld låter det galet men...? I skrivande stund försöker de få tag på någon hovis som kan komma och titta men det är ju svårt den här tiden. Det som oroar mig mest är febern, vad kan man göra??? Någon som vet. OBS!! Veterinär är på väg men det dröjer FLERA timmar plus lång resväg.

Jag har ALLTID fått avvakta när någon av våra hästar fått akut feber. Även om de legar på 41 eller högre. Givetvis jätteläskigt. Men inget har hänt under de timmarna.
Flera gånger har jag fått avvakta till dagen efter. Men då ingen påvisad infektion av sår eller liknande.

Täcke kan vara snällt att lägga på då även hästar fryser då febern stiger. vat inte om det hjälper, men vi drar ju gärna på oss något i hopp om att bli varm.

Fortsätt att tempa regelbundet, stiger tempen ytterligare (hästar tål högfeber rätt bra, har jag fått itutat i mig många gånger, jag ringt vet o ojjat mig över 41 grader som i mina ögon är DÖD människa.) Så får du ringa vet igen , det är det enda du kan göra. Dricker den? pröva.. men det brukar inte vara så populärt.

Det kan ju röra sig om en hovböld o allmäntillståndet påverkas kraftigt o kan framkalla hög feber..

Jag brukar bosätta mig i stallet med stol, filt o kuddar o läsa en bok eller gå igenom hela veterinär böcker i väntan på veterinär.

Vet inte om det är lugnande men min ena shettis hade feber i 5 dagar konstant 41,5 grader... en lite shettis.. veterinären var lite orolig för att hon är så liten, o febernedsättande hjälpte inte. Ingen vet vad det var, blodprover visade nada. Men hon blev frisk bara PANG efter 6 dara..- Märkligt :confused:

Tänker på dig och hoppas det löser sig! :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 242
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka