Aktiveringstips

Buddha

Trådstartare
Hej!
Har läst på forumet länge och lärt mig massor, men inte känt något behov av att ge mig in i diskussionerna. Nu känner jag dock att jag behöver lite goda råd och har ingen duktig hundmänniska att fråga så jag hoppas på er!

Jag skulle behöva lite tips på enkla kontaktövningar och trix, helst som kan utföras inomhus. Finns det kanske någon bra blogg eller bok?
Jag har en liten sällskapshund som känns lite deppig, och jag tror att han helt enkelt behöver aktiveras lite, få göra något.

Han är inte så lekfull, men han gillar att springa i skogen. Senaste månaderna har han dock haft ont i ena tassen till och från (pga trolig allergi, håller på med utredning med allergifoder nu). Så antingen har han haltat lite, eller så har jag inte velat "slita" på tassen när det har varit bra så det har inte blivit så många långpromenader. Detta har också gjort att han tycker det är tråkigt att gå ut, antingen har han haft ont i tassen eller äckliga skor på.

Har tänkt göra en ordentlig hälsokoll på honom nästa gång vi ska till veterinären för allergiutredningen, vilket är om ca 3 veckor, för att utesluta att det är något annat som är fel. Men vill gärna försöka göra något för honom så länge!

Sv: Aktiveringstips

Första tipset är att hitta vilken sorts belöning din hund verkligen gillar och vill ha. Det ska inte vara något halvgott godis utan riktigt supergott. Pröva dig fram. Du märker säkert skillnad på hundens intresse och kan se vad han föredrar. Mjukost på tub, köttbulle, rå köttfärs, kyckling, blodpudding, korv är exempel på sånt som mina hundar tycker är värt att jobba hårt för.

Varje ätbar belöning som hunden får ska vara LITEN. En vanlig köttbulle kan man skära i 7-8 skivor och varje skiva i strimlor och varje strimla i millimeterstora bitar. Hunden ska inte bli mätt, den ska känna ååååååh vad gott, jag vill ha mer!

Nu när du har hundens fulla uppmärksamhet och något den vill ha, spelar det ingen roll vad du lär den. Det spelar ingen roll för hunden vad ni gör så länge det lönar sig för den att göra rätt. Använd gärna klicker, det är roligt.

Viktigast kan vara att belöna ögonkontakt. Vänta med godis i knuten hand och gör absolut inget. Låt hunden kämpa, eller prova allt möjligt annat. Den kan inget göra. Men när den sätter sig och tittar på dig, om så bara en mikrosekund, så öppnar du blixtsnabbt handen så den får godisen. Det här kan du utöka så att hunden sitter och har stadig ögonkontakt med dig innan du belönar. En nyttig utgångsposition för andra övningar.

Target - att sätta nosen eller tassen på ett visst ställe - är bra att kunna. Du kan använda en musmatta, en gammal tidning eller vad du vill som targetplatta. Använd gärna klicker. När hunden av misstag sätter en tass på plattan belönar du det. Upprepa många gånger. Hunden börjar till slut räkna ut att den ska trampa. Då börjar du öka kraven, flyttar på plattan, kanske bestämmer att det ska vara med båda framtassarna osv. Öka successivt så att hunden lyckas för det mesta.

Nostarget är motsvarande men att hunden ska dutta med nosen på t ex din hand eller på en markör. Det finns särskilda targetpinnar att köpa men man kan ha postit-lappar eller vad man nu önskar.

Lär hunden hämta olika föremål och lär den olika ord för olika föremål. Det kan vara svårt att lära sig bära metallföremål, därför tar det tid att lära in = mer aktiverande. Det spelar ingen roll vad det är för föremål. Handske, boll, tidning, gaffel, nycklar...

Problemlösning - att öppna en burk med godis, att få ut godis ur en tom pet-flaska.

Kombinationer - att söka upp en burk med godis som du gömt i ett annat rum och sen öppna burken. Att känna vilken av tre likadana burkar som det finns godis i och markera det med tass- eller nostarget.

Att sitta ligga stå backa stanna kvar krypa samt kombinationer av dessa.

Första tipset är att hitta vilken sorts belöning din hund verkligen gillar och vill ha. Det ska inte vara något halvgott godis utan riktigt supergott. Pröva dig fram. Du märker säkert skillnad på hundens intresse och kan se vad han föredrar. Mjukost på tub, köttbulle, rå köttfärs, kyckling, blodpudding, korv är exempel på sånt som mina hundar tycker är värt att jobba hårt för.

Varje ätbar belöning som hunden får ska vara LITEN. En vanlig köttbulle kan man skära i 7-8 skivor och varje skiva i strimlor och varje strimla i millimeterstora bitar. Hunden ska inte bli mätt, den ska känna ååååååh vad gott, jag vill ha mer!

Att ge godis av sådana slag är ju inget alternativ för TS då hennes hund är under allergiutredning.

Tack för tipsen! Minns att vi tränade lite på nostarget på valpkursen för några år sedan, det ska jag absolut testa igen. Godis är ju ett problem just nu pga alleriutredningen, men som tur är tycker han att torrfodret är helt okej så jag hoppas att det duger att träna lite med också.

Ries film var härlig inspiration, och den andra killen ska jag också spana in :)

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 143
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 020
Senast: Sasse
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 003
Senast: Liran
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 650
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024