Aktiv vila för unghäst?

dreampower

Trådstartare
Jag hade tänkt ställa av min -08a ett par veckor under vintern för att hon skulle få lite vila. Jag köpte henne för ett år sen och förutom nästan fem veckors sommarbete har hon varit igång i stort sett hela tiden. Hon går i vanliga fall på en liten lösdrift med kompis, men då hennes kompis har haft fång har vi varit tvungen att stalla upp dem på nätterna och då kan jag inte ställa av henne längre - hon blir så pigg att hon blir ohanterlig (stegrar och bockar när man leder henne osv)

Min fundering är om jag istället kan försöka ge henne en "aktiv" vila - att jag bara skrittar i ett par veckor - det måste nog ske uppsuttet dock, då hon kommer att bli pigg...

Har ni några tankar och idéer kring detta? :)

Sv: Aktiv vila för unghäst?

Hur har hon vuxit osv?

Min var som din när hon var fem, gick inte alls att ställa av när det var kallt ute. fick vila henne på sommaren istället. Men min är bara 160 och var rätt färdig i kroppen. Hon gick fullt ut hela vintern och fick några vilodagar ibland som en vanlig vuxen. Jag har inte heller möjlighet till tillräcklig utevistelse för att ställa av min häst vintertid, nu är hon iofs 6 år men jag tar istället "vila" genom att rida uteritter och låta henne ladda om hjärnan från dressyrarbetet. Att skritta henne i några veckor tror jag skulle bli svårt, jag måste åtminstone hålla igång henne i alla gångarter för att hon ska bete sig ordentligt.
Blir det tokdåligt underlag nån period i vinter får hon vila då, men det är inget hon föredrar. Hon får semester i sommar istället, tävlingssäsongen till trots.

Hon har inte vuxit något på höjden sen jag köpte henne, (ca 165) men hon har lagt på sig jättemycket muskler och "biffat på sig" Fördelen med att vila på sommaren är ju att då kan jag släppa henne på ett bete - men jag vill ju helst inte göra det i sommar då jag rider fälttävlan och säsongen här uppe i Norrland är kort nog som det är :(
Skulle kanske kunna låta henne stå en vecka innan hon får spunk - men vet inte om det gör varken till eller från... Nu under hösten när det har varit trökigt underlag har det ju iofs blivit mer lugna uteritter redan - rider alltid ut minst tre dar i veckan oavsett väder, men anpassar hastigheten efter underlaget

Jag har en 06:a. Ridit henne sen jag köpte henne för ca 3 år sedan. Haft små korta Viloperioder, när det ex vintertid varit för jävligt väder eller för varmt på sommaren. Har väl varit runt en veckas vila. Det har min häst klarat av just och just.
Hon är en arbetsnarkoman. JAg ridit mycket ut i skogen, ibland perioder med promenader och markarbete. Det har jag försökt variera mycket med istället.

Nu har hon innan detta är slut vila 7 MÅNADER pga graviditet hos mig. Och jag märker hur tokig hon e. alla fyra fötter är på marken iallfall men sur e hon som bara den och boxen ser ut som hej kom och hjälp mig varje morgon. Hon har det inge roligt just nu...Stackarn!

JAg har nu sagt att blir det så att jag av någon anledning inte kan rida henne efter detta, tidsbrist eller skada då måste ho säljas hon är ingen "stå i hagen häst".

KAn du inte ta utspridd vila? jag menar några dagar här och där, eller en vecka. Ta de någongång lite lugnare där emellan, promenader, tömkörning eller ut å skritta å bara mysa.

Hoppas du kommer på något!

Visst är det jobbigt med de här arbetsnarkomanerna! Eller ja - det är ju ett riktigt I-landsproblem :D För samtidigt så älskar jag ju hennes arbetsvilja och ork - men jag är ju förstås rädd om henne :D

Jag kan absolut låta henne vila någon dag här och någon dag här plus att vi alltid skrittar ut lite då och då, förutom att jag rider mycket ute överlag - det kanske räcker att jag varierar ridningen så? Det kanske inte är ett måste med en sammanhängande hel vila?

Jag har samma problem med min 09a...

Han har nu vilat sen 1e dec och det är "med livet som insatts" man tar honom in och ut i hagen numera...

Han är ju ännu yngre än din så jag vill promt att han ska vila från allt arbete med ryttare.
Jag hade tänk att han skulle vila hela dec men jag får nog snällt ta och börja longera/löshoppa/tömköra lite nu för han är inte alls rolig att hantera och har är gryyyymt avundsjuk när jag rider dom andra hästarna..
Står och kollar långt efter mig bär sadel och träns kommer fram till någon annan häst och blir alldeles prillig när transporten står kopplad..

Jag är precis som du väldigt glad för hans arbetsvillighet och glädje att ridas men jag vill ju att han ska hålla. Han är dessutom ganska stor (174 cm) och valpig. Även om han inte växt sen han var 3 och säkert är "färdig" i kroppen så ska det fyllas upp med mycket muskler.
Jag tänkte stå ut ett par dagar till men det blir nog löshoppning i helgen och så får han väl börja röra på sig lite utan ryttare sen i nästa vecka.
Inte roligt att ha kedja, hjälm och spö när man tar in och ut.. :crazy:

Skönt att höra att jag inte är ensam! Hoppas att ni överlevde december ut :)

Jag har givit upp vilotankarna för tillfället och lägger istället in skrittdagar oftare än vanligt - men det räckte att hon fick skritta sammanlagt två dagar och vila en veckan före jul för att hon skulle gå bananas så det är ju inte helt riskfritt... :yuck:

Hehe, jodå, jag stod ut nääääatan hela månaden!
Longerade luftbalongen i måndags... :banghead:
Satte av i galopp redan utanför stalldörren och sen var det ända fokuset att inte tappa honom (har ingenstans att vara instängd)

Han var helt i extas och for runt och tog satts och hoppade upp i luften och slog och bockade.. Har nog faktiskt aldrig sett så många brallar och bockar på en hel vecka sammanlagt som jag såg på dom minuterna på honom...
Dom andra här på gården utrymde gårdsplanen och barreckderade sig i stallet :nailbiting:

Men idag var han bättre iaf så jag hoppas att det fortsätter gå på rätt håll, annars får jag nog stå och longera fram till påsk.. :cautious:

OJ! Jo, jag vet hur det kan vara när de envisas med att inte nudda mark!! Hoppas att det går bättre nu :)

Min har åkt på en infektion efter en operation så nu blir det ju lugnt ett tag - och redan efter en dag med en trött häst så saknar jag min vilde :(

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 418
Senast: pews1972
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 671
Senast: scizofren
·
Träning Jag har en 3-årig ( snart 4-årig ;) ) nordsvensk som under sommaren och hösten körts in (på sommaren bara tömkörning, sen inkörning på...
2
Svar
21
· Visningar
4 190
S
Hästvård Jag har en 1,5-åring (SWB) som efter en olycklig hovböld fått stå med gips på boxvila i nästan fyra veckor, först på klinik och sedan...
Svar
9
· Visningar
1 665
Senast: stalll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg