Aktiv/normalaktiv, var går gränsen?

eldhroka

Trådstartare
Har funderat en hel del på det den senaste tiden. Var går egentligen gränsen? Anledningen till funderingarna är detta med foder för aktiva hundar.

Har själv provat att ge ett sånt foder till mina men fick byta foder till ett annat då den ena hunden blev överviktig och den andra blev ngt rundare, dock inte överviktig. Att jag gav det från första början berodde på att, framförallt den ena hunden, fick för lite energi för det vi gör samt att de tappade muskler. (Vi cyklar några ggr/vecka (5 km- 1½ mil/gång när det inte är snö), de drar vagn för barmarkskörning ca 2 ggr/månad men det ska ökas till 1-2 ggr/vecka. Sträckan med vagn blir drygt 6 km. 1 gång i veckan får ena hunden dra hem matkassarna i skrinda och ibland klövjar jag dem på promenader.)

Kanske är det så att gränsen är individuell men som sagt, när är man aktiv med sin hund rent generellt sett?

Just nu har jag gjort så att jag "toppar" maten med en del energifoder de dagar då vi gjort något särskilt.

Om vi nu även går in på specifika foder så undrar jag lite extra över Standardt. Har precis (sen en vecka) börjat ge Standardt och då valt normal efter min tidigare erfarenhet med Eukanubas energifoder, att det blev lite för mycket av det goda. Hur skulle ni ha gjort om ni tränade ungefär som ovan med tillägg för en del spårläggning, lite lydnadspass och de vanliga, kortare dagspromenaderna?

Är det skillnad på energifoder och energifoder? Dvs beror det lite på exakt vad de innehåller, inte bara på procentsatserna i fodret? (Tusen frågor :p)

Sv: Aktiv/normalaktiv, var går gränsen?

det är skillnad på hur olika foder påverkar den o den hunden jaa...

foder för akttiva hundar används av på tok för många hundägare idag. majoriteten av alla överskattar grovt sin egen hunds aktivitet.
normalt sett är det hårt arbetande hundar som behöver foder med högre halter av fett ffa och protein, såsom slädhundar som springer mil varje dag, hårt arbetande jakthundar under säsong eller annat dagligt arbete som vallning etc. men även vissa vinthundar behöver det oxå för många gånger har de en helt annan förbrönning än en vanlig hund då de sprintar så otroligt snabbt o därför behöver det. min greyhound behöver foder för aktiv hund, men han har svårt att hålla hullet och är riktigt tunt byggd. men mina whippar har aldrig behövt det. de får ungefär samma motion som dina, bortsett från att de inte drar lika tungt, men de springer lösa ca 3-4 timmar om dagen o då galopperar de mest, förutom de kortare kisspromenaderna.

dina vovvar verkar ha en ganska normal aktivitet och som du sjäv nämner blev de lite för tjocka på ett foder för akitva hundar. skulle personligen rekommendera att du ger de ett normalfoder som fungerar och låta bli att byta foder oså, det är itne nyttigt. jag känenr en tjej som har ett par huskys som tränar ungefär som du, och de får normalfoder, o sen tar hon aktiv-foder och har som godisbitar och som små mellanmål när de är ute hela dagar=)

Tack för ditt svar :)

Ja, det var nog ungefär så jag tänkte också, att det borde räcka med ett normalfoder till mina och, som din kompis också gör, ge energifoder mer som godis vid längre turer. Blev dock osäker eftersom det verkar vara så många som ger energifoder fastän jag inte tycker att de motionerar hundarna så mycket.. Det kan ju dock vara så att deras hundar har svårt att hålla hullet förstås :)

Nej, förhoppningsvis ska jag inte behöva byta foder igen. Vill testa att ge dem ett svenskt foder då jag ändå inte var helt nöjd med Eukanuban som de åt tidigare (alltså även det normalfoder som de fick).

Jag ser inte dina hundar som "väldigt aktiva" om man går efter vad du skriver här, tvärt om får de väl väldigt normal mängd motion? Javisst kan man byta över till ett högenergifoder om hunden absolut inte håller hullet på vanligt foder, men de flesta hundar behöver det nog inte.

Mina hundar går 5-10km per dag i hyfsat rask takt och utöver det får de springa lösa varje dag. Framförallt unga dåren springer verkligen(!) då, som den vinthund hon är ;) De äter Standardt Normal och det fungerar minst sagt utmärkt på dem och jag kan inte tänka mig att byta foder.

Tidigare har de ätit Pedigree, Purina Pro Plan och Magnusson M&B, jag har även testat Royal Canin, men inte varit nöjd med något av dem. Magnusson var väl det som fungerade bäst av de sorterna, men ärligt talat fungerade det skit om jag jämför med hur bra hundarna mår av Standardt :p

Som "väldigt aktiva hundar" ser jag i princip bara slädhundar och kanske de jakthundar under jaktsäsong som springer i skogen hela dagarna. Hur man ska hinna vara väldigt aktiv med en hund annars förstår jag faktiskt inte.

Det är ju skillnad på aktiva hundar och hundar som behöver aktivt foder. Min hund behöver foder med mycket energi, bäst funkar han eg på RC4800, men det är för bökigt när jag inte har bil här i kbh, men han får nu Doggy extra aktiv som han dock får pressa i sig lite mycket av. Men jag skulle absolut inte säga att han är en aktiv hund till vardags med sin 1h promenad, han måste dock ha förbränning som heter duga och tappar lätt vikt.

Aktiva hundar tänker jag mig hundar som tränande draghundar, jakthundar under jaktsäsong och sport/hobby hundar med ovanligt stor mängd motionering (ex de som har ägare som springer marathon, cyklar mbt eller liknande rätt seriöst och hunden är med på i princip vartenda pass). Sen är ju vissa hundar väldigt aktiva i perioder, ex följa med på fjällvandring, de perioderna håller ex min hund inte vikten öht på något foder trots fri mängd.

Åh, nu känner sig mina rätt så mobbade faktiskt;)

De har idag jobbat 2 h + 30 min vallningsträning och avslutade det med 1 h "promenad" (de röjer i skogshagen i full fart).

Skulle tippa på att Ida har sprungit närmare 3 mil idag, i ful kareta.

Vallhundar är rätt aktiva de med;)

Men så äter de enorma mängder också... Boss drar i sig lite drygt 5000 kalorier/dag. (Fodax röd, 94% svenskt kött: 35.4% protein, 31% fett och 17% kolhydrater. 1.5% växttråd och 4.5% mineraler.)

Senast ändrad:

Det är stor skillnad på olika hundar verkligen. Jag har fyra stycken av samma ras och storlek hemma, och alla har totalt olika förbränning och behov - trots att dom alla lever med samma aktivitetsnivå.

Min gamling kunde bara gå på högenergifoder från 0-5 år (då han kastrerades), och då låg han på ca 4500-5000 kcal/dag och det utan att vara superaktiv varje dag, utan typ samma aktivitet som du beskrivit - plus en del tung dragträning och spring pole också.

Min ena tik har aldrig legat på mer än hälften per dag, trots samma size och aktiviteter.

KL

Ja, det är ju egentligen rätt korkat när jag tänker efter lite :o Jag har inte heller sett det som att jag är mer än normalaktiv med mina hundar och min förra malamute åt bara normalfoder hela sitt 12-, nästan 13-åriga liv. Det gjorde även malamuterna hos en person som drog däck med dem några mil i veckan så om jag bara tänkt lite mer själv... :o Anledningen till detta med högenergifoder var att en återförsäljare tyckte att mina skulle ha agilityfoder av en viss sort samt att en hel del andra personer uttryckt att de tycker att jag motionerar mina hundar väldigt mycket. Det foder de fick prova var alltså agility och jogging men jag ska erkänna att jag var lite skeptisk, just för att jag nog tyckte att man skulle jogga flera mil för att de skulle behöva ett sånt foder.

Hursomhelst, tack för era svar :) Det känns skönt att veta att jag inte var helt ute och cyklade när jag beställde Standardt Normal och med tanke på RedChili's inlägg är jag helt säker på att det var rätt val :laugh:

..Ibland känner jag mig så blond..och lite vilsen :o

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 518
Senast: Sel
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 053
Senast: shia
·
Hundhälsa Först och främst så har jag kollat igenom hund hos veterinär och jag funderar på att ringa dem igen för att fortsätta fundera, så det...
2
Svar
23
· Visningar
3 885
Senast: Jenka
·
Hundhälsa Just nu går det lite av ett drev bland mina facebookvänner där följande "öppna ögonen och låt dig frälsas"-paragraf delas runt lika...
2 3
Svar
40
· Visningar
7 051
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka