Aktiv hund, för lite mat?

Favina

Trådstartare
Min hund är av raserna: Kelpie/schäfer/labbe/flatcouted retriver.

Han är väldigt aktiv och verkar ha energi för 10 hundar! Han är på stallet varje dag, leker och springer med dom andra hundarna. Rider jag ut så följer han med om han vill, annars stannar han kvar med dom andra hundarna.

Han får mat: 2 ggr dag av fodret Carrier Aktiv. Står på påsen att en hund som väger 25 kg skall ha 8 dl. Han väger nog mellan 25-30 kg, så han får 9 dl foder som delas upp 2 ggr/dag.

Ger jag han för lite eller är det lagom? Sedan undrar jag om han skall ha ett annat foder oxå, han får bara detta foder nu. Han är smal, man kan inte se revbenen men känna dom, men jag vet inte om det har med raserna att göra :confused:

Snälla hjälp! :bow:

Kram Favina :bump:

Du får lov att ge mer av det fodret..Enerig värdet är väldigt lågt ..så rekomendationerna på säcken stämmer inte alls..När jag gav det till min hund gav jag 12 dl dag.. och hon vägde då 25 kg
Byt upp dig till ett foder med mer fett och energi så ska du se att det löser sig..

Men jag skall fortfarande ge 2ggr/dag eller? Tänkte på det, att om jag köper nytt foder, kan han få det gamla oxå? Har nämligen köpt en ny säck som är öppnad och använd :smirk:

För att det inte ska bli störningar i magen så bör du blanda maten de första 10 dagarna..Altså först mycket av den maten hunden är van vid och sedan ta bort av den och lögga på mer av den nya...Om du gillar carrier så finns det en ny sort som har högre värden från svenska foder..Dom har hemsida.. :) och två gånger om dagen är alldelens utmärkt.

Det låter väl jättebra redan som det är!?!? Vad har du för problem?

Varför byta till ett foder som har högre fetthalt? Du säger ju att man inte ser revbenen men känner dem! Det är ju jättebra! De ska inte vara mer hull än så....

Vad ska lösa sig?

Hunden låter som den är pigg, glad och alldeles lagom i hull.

Visst det har du rätt i.Att hunden vekrar må bra och vara lagom i hull.Men just det fodret hon ger kan man inte ens kalla ett aktiv foder :(Värdena är alldelen för låga..
Hon skriver ju själv att hon tycker hunden är smal..Och jag bara gav ett allrernativ till att få upp hunden i vikt..Eftersom det var det hon frågade om..
Hoppas du förstår?

Din hund verkar få alldelens perfekt med mat. Hunden är aktiv och i lagom hull. Ändra ingenting!

Igår hade jag en cocker på trimmning som borde väga 12,5 - 13 kg, hon vägde 17! Det är betydligt värre när hundarna övergöds än när de är något tunna. Din hund verkar dock vara i perfekt hull - revbenen skall kännas under ett tunnt lager fett, men inte synas.

Mvh
Duvan

Eftersom jag utryckt mig lite klumpigt så får jag väl förklara mig då..jag har väldigt dålig erfarenhet av det foder du nämner..Min hund magrade ur när jag gan vad som rekomenderades på säcken och jag har oxå en väldigt livlig hund...Sen frågade ingen hur gammal hunden är..Inte ens jag :(
Vilket oxå spelar stor roll för hundens utfodring..
Det du kan göra för att ta reda på om din hund är för smal är att gå igenom rasstandarerna för de raser som finns i honom och på så vis få ut en ungefärlig vikt som han borde väga..
Jag tycker att det låter lite att han ska väga mellan 25-30 kg!Min ser ut så här Och hon är då defenetivt inte tjock. :smirk:Och hon väger 30 kgOch hon äter 12 dl Enerig foder per dag + olja..

Min hund är lika smal men med päls på, eller hur jag skall förklara det :smirk: :D mera päls kanske är bättre :D

Han är ett år. Jag vill ju ha min hund mera rund, känner du på honom så kan man tro att han inte får mat. Men han är ju glad och livlig och som sagt har energi för 10 hundar :bump:

Jag skall prova fodret Carrier Premium Energi, orginal har jag redan provat men det tyckte han inte så mycket om.

Så här ska hanhundarna väga i de raserna som finns i din hund.
Måtten gäller hanhundar..

Flatcoted retriver
27-36 KG
Labbe
25-30 KG
Schäfer
30 - 40KG
Kelpie hittade jag tyvärr inte några vikter för.. :(

Tycker inte du ska gå efter vikt. Titta istället på din hund. I din beskrivning på honom låter det som om han är perfekt i hull!

Finns ingen anledning att han ska släpa runt på extra kilon. Det straffar sig bara genom att han får problem med höfter, knän och alla andra leder.

Nä, din hund talar ju om för dig att han mår bra. Detta genom att han är pigg, glad och har energi för 10 hundar. :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 125
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Övr. Hund Jag har testat ett torrfoder som faktiskt fungerar förvånansvärt bra till mina färskfoderätande hundar. Med "testat" så menar jag att...
Svar
18
· Visningar
1 560
Senast: Sofie.S
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 760
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA