Äkta Gelderlander?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pikoon
  • Startdatum Startdatum
P

pikoon

Jag fattar noll just nu, har fått en del kontakt med folk från Holland på ett forum just om KWPN hästar osv.. jag ställde då en frågan om just rasen Gelderlander och kom in på min hästs pass där det står att hon är "Type GP". Frågade dom vad som menades med det, och dom sa att det stod för att det var en äkta Gelderlander?? Men hur skulle hon kunna vara det när hon har Cambridge Cole som morfar (hackney). Hon är 75% Gelderlander och 25% Hackney om jag förstått allt rätt.. någon som kan förklara detta? Är hon äkta eller inte? Vad jag har fattat så är Gelderlander en dyr ras att köpa? Men Uroza var inte direkt dyr.. hoppas ni kan ge mig vettigare svar! Haha

NatasjavE BerichtGeplaatst: Vandaag, 17:37

When the passport say's GP than she is a real Gelderlander.

Ovanstående är taget ur inlägget jag reagerade på i ett holländskt forum.

Sv: Äkta Gelderlander?

varför du har fått det svaret vet jag inte,men dyra är dom inte,i Holland kan man få ett helt knippe för en spotstyver,det kryllar av dom i DK

Eftersom det står KWPN på ditt pass så är hon en KWPN:are av GP typ.
Dvs det som KWPNarna kallar Geldenländer, i deras geldenländer är både hackney och en del annat blod godkänt.
Hade hon varit av den andra föreningen borde hon inte haft varken hackney pappa eller ett KWPN pass.

Precis som när man avlar svenska halvblod så är det godkänt att använda fullblodsraserna, danskt varmblod, holsteiner osv.

Jag tror inte värdet hade varit någon skillnad på hästen oavsett om den hade varit reggad i den andra föreningen. Som dobbis sa så kryllar det av dom, det gör ju direkt att värdet faller.
Är inte säker men jag tror inte geldenländare är godkänd som inkorsningsras i särskilt många förbund heller.

Alltså hon är 75% Gelderlander och 25% Hackney, då MORFAR är Hackney.. och enligt dom på det holländska forumet över just KWPN skulle hon då vara en äkta Gelderlander eftersom det står GP i passet, det är det jag inte fattar, hur kan en häst bli ren om den inte är det ;D det är precis som att säga att min lilla hund som är 75% Chihuahua och 25% papillion är en renrasig chihuhua, det går ju inte?

Men jag tyckte att jag läste någonstans att hästar med 75% Gelderlander blod fick bli godkända i den orginala stamboken för just den rasen, och att dom var väldigt värdefulla eftersom dom tydligen kunde ge en 100% Gelderlander med rätt blod. Som sagt så fattar jag noll, översatte med google så det blir ju lite formeleringsfel här och där och lite svårt att läsa helt rätt :P

Men vad är det du inte förstår??
Jag skrev ju klart och tydligt :confused:

I år väntar jag föl på mitt fullblodsto, pappan är av rasen hannoveraner, dessutom är han 50% fullblod.
Mitt föl kommer alltså på pappret vara 75% fullblod, 25% hannoveraner men den kommer ha ett svenskt ASVH pass och därmed vara ett Svenskt Halvblod.

Om jag betäcker mitt svenska halvblodsto med en KWPN hingst så är avkomman fortfarande ett Svenskt Halvblod om den registreras i ASVH. Eftersom raserna är godkända som inkorsnings ras.

Inom hundar inns det väl knappt någon ras där det är godkänt att korsa raser och få en ras ren avkomma, det är andra regler.
På hästar så godkänner förbunden (dvs raserna) andra förbund, på så vis kan du korsa hackney och geldenländare och ändå få en rasren avkomma eftersom båda raserna är godkända av förbundet.
Eftersom INGEN av de raserna är godkända av ASVH så kan du ej göra ett rasrent halvblod.

Jag tror att du snubblat över en förening som brinner för rasen och som vill tro att hästen ökar enormt i värde för att den blir ren på ett blod. Jag tror inte du tjänar så många mer kronor på den avkomman än om du använder en icke ren geldenländer hingst.
Rasen har inget högt värde i sig själv ändå mer än hos entusiaster.
Jag tror att du får lika lite/mycket för avkomman om du använder ett godkänd halvblods hingst som en geldenländer, skillnaden är att du kommer ha fan så mycket lättare att sälja avkomman om den är efter en känd hingst, men du kan nog glömma att tjäna storkovan på ditt stos avkommor.

tack för ditt svar! Jag börjar förstå nu hur ni menar :D jag är sjuk så mitt huvud är inte i bästa skicket för såna här frågor just nu ;D Jag tycker bara det är spännande att forska lite kring allt, eftersom jag vet så pass lite om tex Gelderlander.

Det är väl så att man med 'värdefullt' menar att din häst betyder har betydelse för att behålla gelderlander-hästen, och inte värdefullt uttryckt i pengar!
(Den rätta översättningen skulle nog ha varit betydelsefullt)

Riekje

ps: kombinationen gelderlander/halvblodhingst har gett väldigt många bra sporthästar!

Det är väl så att man med 'värdefullt' menar att din häst betyder har betydelse för att behålla gelderlander-hästen, och inte värdefullt uttryckt i pengar!
(Den rätta översättningen skulle nog ha varit betydelsefullt)

Riekje

ps: kombinationen gelderlander/halvblodhingst har gett väldigt många bra sporthästar!

Tack för ditt svar! Värt att veta ;D

Liknande trådar

P
Avel Hejsan! Köpte i Oktober 2008 ett sto import från Holland med holländskt pass.. jag har nu lite frågor kring passet då jag inte förstår...
Svar
11
· Visningar
2 855
Senast: pikoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka