Åksjuka eller vad?

taccotad

Trådstartare
min lille 6månaders har i stort sett alltid skrikit i bilen och i vagnen. Nu går det bättre i bilen och han somnar rätt ofta. Vagnen är han nöjd om den står stilla, rullar den brukar han börja skrika rätt fort. Han somnar nästan aldrig i vagnen trots atthan är jättetrött, mätt, nybytt osv. Han skriker och skriker och skriker. Jag har testat ha han åkande bakåt, framåt, sittande, liggande, halvsittande, med napp, utan napp, leksaker, storebror åker på åkbrädan och underhåller osv.

Jag ger snart upp, säljer den jäkla vagnen och stannar hemma....

Sv: Åksjuka eller vad?

Min kusin skrek alltid i vagnen och bilen, non stop.
Tyvärr kom det inte fram förrän efter lång tid att han led av åksjuka :(, han mådde helt enkelt illa av att det rörde sig/skumpade.
Han är än idag (19 år gammal) åksjuk, men det är bättre. Slipper iaf åka vagn ;).

Men som sagt, det kan mkt väl vara åksjuka!

TACK! Jag har länge funderat på om det kan vara åksjuka. Just eftersom han är helnöjd i vagnen när den står stilla. Igår när vi var ute så skrek han som bara den, när vi stannade så slutade han skrika. Vi tar ju inga längre turer med vagnen men när vi väl är ute skriker han ofta, kan skrika som bara den och väl hemma stannar vagnen och då blir han tyst.

Skumpar det när han åker vagnen blir han riktigt ledsen.

Detta har ju såklart gjort att tar vi några rundor blir det bara korta korta! Är så stressande för alla och synd om honom när han blir så ledsen.

Jo så var det med Robin med, han kunde ligga och sova i vagnen, om den stod stilla, hatade inte själva vagnen (eller bilen), men de fick inte röra sig. Jobbigt!

låter precis som Alex!! Han har alltid kunnat sova i vagnen...om det stått stilla. När släktingar varit här och velat lägga Alex har dom lagt han i vagnen och sen börjat köra fram och tillbaka över en tröskel, jäklar vad han skrikit!!! Så jag har fått visa hur man skulle göra: ha vagnen stilla, lägga lilla barnet, in med nappen och sen låta vagnen stå hela stilla.

Numera går det ju bättre i bilen. Men för bara nån månad sen och tidigare så var han nöjd om han satt i själva babyskyddet här inne, nöjd ända fram till vi klickade i den i bilen. Då satte han igång. De 6 milen vi har till mina föräldrar skrek han hela vägen. Väl framme tog vi ur honom och då blev han tyst.

Måste säga att nu när jag själv ser vad jag skrivit så ser det rätt självklart ut att han blir åksjuk. Jaja, får väl använda vagnen här hemma på gården och testa lite turer då och då. Den där selen är flitigt använd sen tidigare och kommer troligtvis användas mkt mer framöver.

Jag har varit så frustrerad över detta med vagn/bilåkandet och länge undrat vad vi gjort för fel. Om vi skämt bort honom med att bära eller vad. Men nej, jag väljer att tro att han är åksjuk. Varför skulle han annars bete sig som han gör`?

Det låter ju helt klart som att det har med själva åkandet att göra.

Jag är själv åksjuk och har varit hela livet (även om det blivit bättre nu på äldre dar ;)), men det visade sig inte de första två åren tror jag.

Om det nu är så att din lilla skrutt är åksjuk så borde det bästa vara att sitta upp frammåt i vagnen så att han kan se vägen helatiden, och köra på så raka och plana underlag som möjligt. För mig har alltid slingerikrokar varit jobbigast. Bärsele vänd frammåt eller på ryggen borde också fungera bra!

Ibland kan det fungera att tugga på något när man är åksjuk, har du provat att ge honom ett smörgåsrån eller en majskrok när ni är ute och går?

Hoppas att det löser sig!

//Julia

Ja det märks ju klart att han tycker det är mer okej att sitta framåtvänd. Då kan han till och med sitta där en halvtimme utan att bli alldeles superledsen, då är han mest lite halvt missnöjd.

Ska absolut testa att ge honom rån eller majskrok nästa gång!

Nu när jag tänker på det så är det faktiskt så att när vi går till dagis så är det typ hälften grusväg och hälften asfalt, gissa varhan är mest nöjd... asfalten såklart! då är det dessutom raka spåret.

Nu måste jag berätta! Satte honom storebrors sulky som är framåtvänd och för andra gången har han varit helt nöjd en lång runda. Idag somnade han utan att varken skrika eller gnälla!!!! Lille gossen, han vill inte glopå sin gamla mamma och inte sitta välskyddad i en rejäl sittvagn nejdå han vill sitta i en sulky...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka