Åka tåg i England

Görel

Trådstartare
Moderator
Jag planerar att åka tåg i England i juli och försöker läsa på om de olika rabattsystem som finns utan att bli helt klok på vad som kan vara fördelaktigast.

Jag kommer att åka under två veckor i juli, några kortare sträckor, två lite längre. Det är Bath - York och York Ipswich.

Ska man köpa ett Tågpass eller rabattkort?

Vilka pass/rabattkort tänker du på? Vanliga railcards (t ex 16-25, senior etc) måste du förmodligen köpa på plats om du inte har en brittisk leveransadress. Då blir ju biljetterna dyrare eftersom du inte kan förboka dem, och dessutom kostar ju själva kortet en del. (Om det inte finns något typ turist-railcard som jag inte har koll på förstås!)

Det var ett par år sedan jag bodde i England men jag har alltid bokat via https://www.thetrainline.com/ och hämtat biljetterna i en self service pickup-maskin (se till att det finns en sån på stationen bara, det kan du kolla här). Den sidan kollar priserna hos alla ca hundra miljoners olika tågbolag som finns; väldigt smidigt och då kan du ju räkna lite på priserna med/utan railcards och sånt. Värt att tänka på är att railcards ibland inte ger någon rabatt under peak hours (som förmodligen är olika för olika tågbolag :P).

Jag tänkte på dessa pass http://www.britrail.net/passes/britrail-england-pass

National rail har jag som app och det är när jag kollat där som jag fått info om vad tågbiljetter i England kostar. Det var inte billigt och jag ser att priserna kan variera väldigt. Jag får inte the trainline att fungera för tillfället, det verkar intressant!

Liknande trådar

Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 140
Senast: KesoNeso
·
Övr. Katt Jag ska åka tåg med katten ca 24 timmar, fyra byten totalt. Någon som gjort det tidigare? Hur löser man det med låda? Katten är van vid...
Svar
3
· Visningar
632
Senast: ufot
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 382
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix