Åka på tävling eller inte, det är frågan!

S

sabbet

Det är en klubbhoppning på en klubb i närheten nu på söndag, samling kl 9.00 för banbygge och betalning. Min sambo ska åka utomlands med jobbet på söndag morgon så jag vill vara med honom så länge som det går... :love:

Min fråga är hur lång tid jag behöver för att göra iordning hästen? Alltså borsta, ta på skydd osv. (Ägaren packar transporten under tiden) Går det att göra flätorna kvällen innan så att man bara kan rulla ihop dem till knoppar på morgonen? Kan man fläta svansen så att det inte fastnar massa halm och skit i den under natten och sen bara borsta igenom den snabbt på morgonen? Det är ingen "riktig" tävling som jag ska åka på så jag nöjer mig med om vi ser hela och rena ut ;) Man skulle kunna skippa flätorna eftersom det är det som brukar ta längst tid för mig.

Hagen är i direkt anslutning till boxen så hon kan gå in och ut som hon vill under natten. Dock brukar hon sova på halmen och inte rulla sig i leran, vilket är tacksamt!

Hästen är för övrigt lättlastad och det tar en halvtimme att åka till tävlingen så om vi lastar typ 8.20 så är det lugnt. När tycker/tror ni att jag behöver vara i stallet? Räcker det med 7.45? :angel:

Sv: Åka på tävling eller inte, det är frågan!

Jag har beslutsångest så hjälp mig, snälla? :bow: ;)

Klart du ska åka!!
Funkar utmärkt att fläta kvällen innan och om allt är klart och hästen har fått mat och ätit i lugn och ro så behöver det inte ta mer än en 15-20 min i stallet om ens det!

Jag tycker asbolut du ska åka. Jag brukar jämt fläta kvällen innan. både man och svansen sen gör jag knopparna samma dag som tävlingen. Det är inte så brottom som man tycker:) Ta god tid på dig att tvätta hästen på kvällen och göra flätor mm, sov med täcke så slipper hästen få fläckar på sig under natten;) Sen dagen efter är det bara att borsta och knoppa som sagt, flätan brukar jag ta ur när jag är på plats, och borsta den där, då slipper den bli lortig i transporten också:rofl:

Lycka till på tävlingen:) de går nog galant ska du se.

//

Åk! D tar inte så värst lång tid , fläta o borsta dagen innan .

toughcookie skrev:
Klart du ska åka!!
Funkar utmärkt att fläta kvällen innan och om allt är klart och hästen har fått mat och ätit i lugn och ro så behöver det inte ta mer än en 15-20 min i stallet om ens det!

Precis vad jag tyckte att det borde ta! :) Hm.. frågan är när hästarna får morgonkraften, ska ta och kolla upp det. Hö har de fri tillgång till så det spelar inte så stor roll.

Hur gick det för dig att tävla då? Jag pm:ar!

om du inte gör några flätor alls sparar du mycket tid ;) jag tycker faktiskt det är onödigt att fläta på klubbhoppning, i dessa tider ser man knappt knoppar på reg-nationell längre :p

MissOnly skrev:
om du inte gör några flätor alls sparar du mycket tid ;) jag tycker faktiskt det är onödigt att fläta på klubbhoppning, i dessa tider ser man knappt knoppar på reg-nationell längre :p

D har du rätt i;) . D är våligt få som gör det numer:/

Smart att ta ut flätan på plats, om de skiter i transporten t ex :idea:

Jaha, då gäller det bara att bearbeta ägaren så hon vill skjutsa mig, men det brukar inte vara något problem :)

En bra poäng, jag klippte manen idag för att se hur den såg ut när den var lite mer vältrimmad. Såg faktiskt helt ok ut så då kan man ju skippa knopparna, även fast jag tycker att det är väldigt roligt att knoppa, hon blir ju så snygg med knoppar :love:

Nu har jag efteranmält mig! Hoppas att vi kommer iväg nu, förra gången blev hästen sjuk några dagar innan tävlingen :crazy:

Hemma från tävlingen nu! Clearround i både 80 och 90 cm, fina rundor både från min och hästens sida i båda klasserna! Jag är nöjd som bara den :)

Ska börja tävla lite klubbtävlingar jag oxå, jag bryr mig nog inte om att fläta/knoppa på låga nivåer (klubbtävlingar) även ifall jag inte har bråttom, kul att det gick bra förrästen

ja, jag skippade knopparna! Hade tänkt fläta manen igår, men hade inte så mycket tid så jag kollade bara att manen såg ok ut så fick den va. Nova gillar det bättre "utsläppt" också ;) Kan meddela att jag var i stallet kl 8.00 och vi åkte 8.20 så jag hann inte fixa mycket alls, men det gick ju bra ändå!

Kommer upp en tråd på "Gnägg" snart med bilder och filmer! :banana:

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka