Åka på solsemester med 4-åring

Corax

Trådstartare
Det börjar bli dags att rodda ihop en efterlängtad utomlandssemester för familjen. Sedan sonen föddes -13 så har vi inte åkt någonstans förutom inom landets gränser. Det har helt enkelt känts som ett uppdrag som skulle ta mer energi (för mig)än det gett tillbaka.
Men nu fyller han fyra i maj och 'klarar sig mycket själv' (ffa torr på nätterna). Jag blir inte heller lika mentalt trött av att hänga med honom nu.

Så jag skulle vilja ha lite tips och trix, vart reser man, hur reser man och vad ger en mest tillbaka? Vad packar man med för underhållning? Leksaker? Spel?
Det känns lite dumt att fråga barnet om vad han vill ha med, då blir det ett ton lastbilar. :angel:
Ska man satsa på 'bamseklubb' eller liknande?
All inclusive?
Jag fattar ju att allt inte passar alla men dela med er av era erfarenheter vettja!

Och hur har ni gjort på kvällar? Anpassat er till barnets sovtid eller 'släpat med' barnet (och vagn?)på senare restaurangbesök mm?

Jag är total rookie på att resa utomlands med barn men ser fram emot det väldigt mycket.
Så ös in alla lifehacks vad gäller solresor.

Vi har aldrig använt barnklubb eller liknande, enda vi haft som krav är pool, skönt att kunna svalka sig mer än i havet.
Vi åker alltid till Grekland och vill gynna de lokala tavernorna, dessutom vill vi prova ngt nytt varje kväll.
Hotell/lägenhet med kyl och ev ngn kokplatta kan vara smidigt!

Vi har en mkt kvällstrött tjej men på semestern bryr vi oss inte så mkt om klockan, dock äter vi inte supersent (många äter framåt 21) utan vid 19 kanske, sen när barnet lagt sig så sitter vi o spelar spel eller myser på altanen/balkongen.

Ta med några favoritprylar o pyssel typ målarbok. Sandleksaker om ni har plats annars brukar det finnas att köpa på plats. Sånt som är tåligt att leka med ute/i poolen/stranden...

Det börjar bli dags att rodda ihop en efterlängtad utomlandssemester för familjen. Sedan sonen föddes -13 så har vi inte åkt någonstans förutom inom landets gränser. Det har helt enkelt känts som ett uppdrag som skulle ta mer energi (för mig)än det gett tillbaka.
Men nu fyller han fyra i maj och 'klarar sig mycket själv' (ffa torr på nätterna). Jag blir inte heller lika mentalt trött av att hänga med honom nu.

Så jag skulle vilja ha lite tips och trix, vart reser man, hur reser man och vad ger en mest tillbaka? Vad packar man med för underhållning? Leksaker? Spel?
Det känns lite dumt att fråga barnet om vad han vill ha med, då blir det ett ton lastbilar. :angel:
Ska man satsa på 'bamseklubb' eller liknande?
All inclusive?
Jag fattar ju att allt inte passar alla men dela med er av era erfarenheter vettja!

Och hur har ni gjort på kvällar? Anpassat er till barnets sovtid eller 'släpat med' barnet (och vagn?)på senare restaurangbesök mm?

Jag är total rookie på att resa utomlands med barn men ser fram emot det väldigt mycket.
Så ös in alla lifehacks vad gäller solresor.
Helt olika vad man gillar. Vi har varit ett par gånger med våra barn och de äldsta (sist vi var var de 4 resp 7 - lillebror dock bara ett) har uppskattat barnklubb (Vings Lollo o Bernie) massor! Man behöver ju inte lämna dem på barnklubbens alktiviteter heller (fast våra har velat gå på en hel del) utan om man vill kan man gå dit tillsammans med barnet och leka och pyssla och träffa andra barn.
Vi har haft bara frukostbuffé någon gång och a i någon gång, men jag tycker a i blir för mycket. Vi har kvällspigga ungar så det har varit lugnt med det, dock har vi gått o ätit runt 18-19 och varit på rummet runt 21-21.30. Vagn med att sitta i vid behov.

Underhållning till planet i form av film/ iPad / ev pysselbok rekommenderas, och ev gosedjur samt pixiböcker som kvällssaga har vi tagit med, annars leker de ju för fullt genom att bada mm. Sandleksaker finns att köpa eller t o m ärva på plats, och på mga större familjeanpassade hotell finns lekrum etc.

Ha så skoj o lycka till :-)!

Vi åkte med en treåring i höstas, bodde med all inclusive. För barnet var det ett äventyr bara att bo på hotell, springa runt och åka hiss mellan olika våningar och lära sig var allt fanns (han snackar fortfarande om de olika våningarna och längtar tillbaka), få gå till poolbaren och ta en glass eller läsk, spela minigolf, gå till stranden, äta frukt på balkongen, gå till barnklubben (den var dock inte så aktiv pga offseason) och så kvällens höjdpunkt, minidiscot! Sen for vi på utflykter med lokalbussar nästan varje dag också, man måste ju inte hänga på hotellet bara för att man har a-i, men det är en bekväm bas.

Vi tog en promenad frampå eftermiddan så barnet slocknade i sin vagn en stund, sen orkade han hålla igång under kvällen så att vi kunde vara uppe och sen gå och lägga oss hela familjen runt 22-23. (normalt sover han inte på dan, men det här funkade bra för oss).

Om ni är två föräldrar, och det finns något lockande utflyktsprogram eller saker ni själva kan leta upp att hitta på, så kan det vara kul att ha varsin "egendag" och åka iväg utan familjen på en vandring/jeepsafari/ridtur/citybesök eller vad det nu kan vara, så kan andra föräldern ha en soft hotelldag bara på barnets villkor den dan. Så kan ni göra barnanpassade utflykter gemensamt de andra dagarna. Men akta er för att "maxa" dagarna för mycket. Vi gjorde en jätteutflykt en dag, med bussfärd, tåg, spårvagn, båt och grottbesök, och även om allt var spännande var det en väldigt klängig och trött unge där i slutet av dagen, inte så konstigt.

Det blir såklart inte "semester" på samma sätt som att resa barnfritt, men så härligt att få uppleva en resa genom ett barns ögon.

Perfekt att ha på flygresan är klistermärkesböcker. Padda är ju inte fel heller, när föräldrar behöver en lugn stund. Jag upplever att leksaker som tas med inte blir så mycket lekta med, kan vara roligare köpa något nytt på plats.

Det är alltid nånting som inte blir riktigt som man tänkt. Barnet kanske är rädd för stranden eller hatar att sitta på den stimmiga restaurangen... Kanske får föräldrarna turas om att bada i havet, och gå och äta i omgångar. Man får anpassa.

Jag tror ni kommer få en härlig resa vad ni än bestämmer er för! :)

Jag är uppvuxen med - och har själv tillämpat - att barn får packa leksaker i sin egen ryggsäck och bära den själv (som handbagage). I övrigt inga särskilda anpassningar. Om barnet somnar på restauranger på kvällen så gör det.

All inclusive verkar väldigt tråkigt oavsett om man har barn med sig eller inte.

Jag är helt främmande för barnklubb.

Vad härligt med alla era erfarenheter!

Jag tror att vi ska försöka satsa på att åka till ett ställe som har en klubb. Så man har det alternativet om han själv vill. Eftersom han inte har några syskon så tycker i alla fall jag att det är positivt att han får interagera med andra barn på andra ställen. Oavsett om någon av oss föräldrar är med och leker eller bara 'är med som moraliskt stöd i bakgrunden'.

Jag är ju Helt inställd på att det inte är 'som förr' att åka på semester. Nu är det Roligare! Precis som du säger @hljomalind så känns det som att man reser mer för sitt barns skull. För att Han ska få uppleva saker. Bara att se hans reaktioner på saker är ju värt Allt!
Sen har vi vuxna aldrig varit iväg för att 'supa och festa' eller resa omkring som tokar utan en lugn och skön semester med god mat, vila och bad är mer vår melodi. Kanske någon mindre resa någon dag.

Fast jag måste även erkänna att jag är hyfsat nervös över att sätta hela familjen på ett plan. Jag är inte flygrädd men det känns bara obehagligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka