Åka på ensam på tävling

Rugge

Trådstartare
Hej
Imorgon står jag inför "problemet" att åka själv på tävling, dvs att jag inte har någon med mig som kan hjälpa mig på framridning/hoppning.

Allt annat runt om såsom iordninggörande av hästen löser jag genom att jag gör i ordning hästen i släpet. Hon åker ändå utan mellanvägg, så det finns gott om plats.
Samtidigt så behöver jag inte bry mig om att der regnar eller liknande när jag ska sadla.

Mitt största problem är väl egentligen vart jag ska hänga ifrån mig min jacka, eller hästens ländtäcke undertiden jag är inne på banan.

Hur brukar ni lösa det?

Sv: Åka på ensam på tävling

Jag brukar våga lägga av mig mina saker "lite vid sidan av" när jag inte har med mig någon. Har funkat alla gånger hittills. Tips till framhoppningen om du är van att ha med mig någon, kolla på de andra. Jag är alltid själv på framhoppningen (tycker det är skönast så och gjort så från att jag var liten). Jag brukar dock försöka haka på om någon som har medhjälpare sänker hindren och ska hoppa fram. Då hoppar man direkt efter den personen innan medhjälparen höjer. Om de börjar höja innan du hunnit hoppa brukar jag fråga om jag kan hoppa en gång innan de höjer, brukar inte vara några problem :)

Rid fram så hästen är varm, sen går man till transporten och slänger av sig alla ytterkläder och går in på framhoppningen.
Har själv aldrig medhjälpare inne på framhoppningen, men sen hoppar jag bara 90-100 klasser. Brukar fråga vad för höjder det är på hindren och t ex be ngn maxa räcket tex innan jag ska in.

Var inte rädd för att fråga folk om hjälp, är man bara trevlig brukar folk vara vänliga och hjälpa till :) Oftast finns det någonstans att hänga täcke och jacka under tiden du rider fram/rider. Men många funktionärer alt någon annans medhjälpare brukar kunna hjälpa till om man frågar snällt och trevligt. Har även varit med om flera ggr att folk frågat om de ska ta täcket när jag sitter på hästen o försöker ta av det :D

Framhoppningen är lättast att hänga på ngn, oftast brukar det ju vara någon man känner på samma tävling som kan hjälpa en och är det inte det så är det som sagt lättast att hänga på ngn annan eller be ngn sänka/höja.

När jag varit medhjälpare så har man ofta hamnat med både en och 2 okända hästar i handen :p när nån behövt en extra hand vid omläsning av hästar eller vid vet besiktning t ex ^_^, hinder höjer och sänker jag gärna om ngn ber mig om det också.
Så det är ju inte ovanligt att man hugger tag i närmsta fri människa och ber dem hålla ngt.

Själv glömmer jag ofta att ta på bakbensskydd innan jag lastar ut, men frågar man snällt så går det alltid att få hjälp en minut.

Tack alla för tipsen!
Det gick faktiskt hur bra som helst!
Kunde hänga av mig allt inne på framhoppningen, sen var det bara att hämta det när hästen var lastad igen :)
Lite tråkigt väder var det, regnigt och ruggigt, men vi fick till vår första dubelnolla :)

Liknande trådar

Hästhantering Min häst har alltid varit lite tittig och lättstressad, men ju mer vi åker ut och tränar på nya miljöer desto besvärligare blir han i...
Svar
14
· Visningar
4 269
Senast: Angel
·
Hästhantering Jag har en medryttarhäst som har problem vid lastningen. Lite bakgrund först: Det är en kallblodstravare. Han har gått löp och fick...
Svar
11
· Visningar
1 370
Tävling Ja, är det någon som gör det? Åker ensam alltså, utan hjälp. Hur gör man? Rutiner, ordning i vilken man måste göra grejer. Främst är det...
2
Svar
21
· Visningar
2 559
Senast: Asa_S
·
E
Hoppning Jag har haft min ponny i ca 6 månader. Han har tidigare tävlat LA, Mdsv i hoppning men under tiden förra ägarna hade honom vägrade han...
2
Svar
26
· Visningar
6 591
Senast: CarolineB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar