Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vet inte hur man sätter på plåster över naveln, aldrig testat.Visst kan man bli trött av Postafen. Men hellre trött än illamående.
Risken är att de inte kan titta på horisonten eftersom de ska ha lektioner under resan.
Ska tipsa dottern om plåster över naveln. Hur sätter man det?
Vi har även såna där armband som trycker på nån punkt, som kan funka.
jag tror att hon kommer testa alla tips som går, för att minimera illamående.
Tack, jag tar med det tipset också!
Nuvarande prognos för Karlskrona säger i runda slängar 10-13 m/s, med vindbyar på 19-26 m/s, under den tid färjan ska vara på havet.
Jag vet inte hur man hittar sjöväderprognos för ett par dagar framåt. Men ovanstående ger ju åtminstone en fingervisning. Idag är vindstyrkorna i Karlskrona ungefär hälften av ovanstående och då är det klass 1-varning för kuling på södra och sydöstra östersjön...
det är 4 klasser som åker samtidigt och jag är enig om din bedömning, frågan är väl bara om skolan är det... Undervisningen är väl i viss mån nödvändig för det kommande studiebesöket på koncentrationslägret.Jag gissar på att det dessutom inte bara är en person i en klass som har lättare att bli sjösjuk. Så om det är så får väl lektionen avbrytas bara.
Visst kan man bli trött av Postafen. Men hellre trött än illamående.
Säkert, men antagligen lär ju nån/några lärare också känna av det. Vore konstigt annars med tanke på vinden och att det är sidvind.det är 4 klasser som åker samtidigt och jag är enig om din bedömning, frågan är väl bara om skolan är det... Undervisningen är väl i viss mån nödvändig för det kommande studiebesöket på koncentrationslägret.
Hur stor skillnad är det i storlek - och gung - mellan en Gotlandsfärja och en Stena Line-båt?
(Jag själv stod ute på däck och mådde pyton hela vägen från Gotland förra hösten - och då var det ändå bara 3 m vågor... )
Den berömda placeboeffekten.Det här låter superlöjligt... I somras råkade jag ut för en ofrivillig tur i ambulans. Fastspänd på bår, åkande baklänges - det är ju upplagt för åksjuka! Jag sa att jag tänkte sova, men det fick jag inte. ”Vi sätter ett plåster över din navel, så klarar du dig!” sa den trevliga sjuksköterskan som var med. Jag gapskrattade, men jag blev inte åksjuk ett dugg! Har testat sen också, suttit långt bak i bussar, läst i baksätet på bil etc, och jag blir inte åksjuk om jag har ett plåster över naveln. Fråga mig inte vad som gör det. Jag klarar normalt inte att sitta i baksätet på bil eller bak i bussar och blir sjösjuk på båtar om det inte är kav lugnt. Testa!
Fast de polenfärjor jag åkt (dock inte från Karlskrona) är ju inte direkt några finlandsfärjor... De är små och omoderna, absolut inte större än gotlandsbåtarna och betydligt mer slitna. Men det kanske är annorlunda från Karlskrona, det vet jag inget om.
Jag har bara åkt Polferries och Unity Line till Polen. Det är inte särskilt glamouröst :-D Har inte koll på hur djupgående de är, men jag åker mycket gotlandsbåt, och det är betydligt trevligare än att åka till Polen. Men det beror ju en hel del på att komforten överlag är bättre.De "små" Gotlandsbåtarna (110-120 meter) har ett djupgående på ca 3-4 m. Det är ingen rolig upplevelse för den som är sjösjuk. Dessutom går de i vatten med grunda områden, där gungar det ofta mer pga påverkan från botten.
Polen-båtarna (åtminstone de jag känner till, Stena & TT-line) har ett djupgående på 6-7 meter vilket i sig gör dem mycket mer stabila. Dessutom får de lugnare gång av att de är tyngre.
De större av Gotlandsbåtarna borde vara jämförbara med Polenfärjorna.
Jag har bara åkt Polferries och Unity Line till Polen. Det är inte särskilt glamouröst :-D Har inte koll på hur djupgående de är, men jag åker mycket gotlandsbåt, och det är betydligt trevligare än att åka till Polen. Men det beror ju en hel del på att komforten överlag är bättre.
Det kan vara så att jag uppfattar dem som små eftersom det är rätt begränsade utrymmen du har till förfogande som passagerare. Och jag har inte åkt dem när det blåser rejält, så min upplevda brist på komfort handlar mer om att de är slitna och trista tror jag :-)Är de så trista alltså? Ser ut att ha normala underhållscykler men det kan ju vara värt att veta om man kan välja rutt på jobbresorna.
Intressant om du upplevt dem som små. Jag har aldrig varit ombord själv, men både Polferries och Unity line har normalstora ro-pax-färjor, i klass med dem TT-line har. Några meter mindre än M/S Gotland & Visby, men betydligt större än Gotlandica I & II. Sen handlar väl komfort om så mycket mer än rena sjöegenskaper.
Jag brukar boka hytter så nära fartygets tyngdpunkt som möjligt om det finns risk för jobbig sjö, men det har ju nackdelen att det brukar vara de billiga hytterna med mycket festande omkring Båt är ju annars ett väldigt tilltalande sätt att resa.