Åka 60 mil enkel resa med småbarn

taccotad

Trådstartare
Hur hade ni gått tillväga? Har en 4 månaders och en snart 3åring.

Om ni åkt på natten, har ni kört i ett sträck då med avbrott för ev matning? Klarar egentligen deras ryggar så lång färd utan avbrott?

Vägen dit kör vi på morgonen och sen några etapper. Men vägen hem hade varit lockande att bara ösa på och köra på natten tills vi är hemma, självklart med avbrott för matning.

Sv: Åka 60 mil enkel resa med småbarn

Jag kan ju inte svara för hur 3 åringen tar det.

Men sålänge Ella är tyst och sover så kör vi på, stannar för matning när hon blir hungrig.

Bvc här i Gbg sa att sålänge bebisen är nöjd så kan man köra på..

Vi åker ca 50 mil när vi ska hälsa på mina föräldrar och det har aldrig varit ett problem :)

Nej jag är väl mest lite fundersam över lille Alex som inte alltid är så förtjust i att åka bil.... Emil kan man ju prata med och sysselsätta på olika vis.

Vår lilla plan är ju att köra dagtid dit och kväll/nattetid hem. Kanske köra vid 17tiden, köra i ca 3 timmar, stanna och äta lite och låta Emil rasta av sig. Sen gasa på och hoppas på det bästa ;)

Har aldrig haft bilåkande med barn som ett problem,
de har fått åkt med och åkt långt redan från början.....
De har liksom blivit tvungna att bli vana :D

N var 1,5 månad första ggn vi åkte "hem" på 55 mil enkel.
Den ggn åkte vi på dan (vinter/vår) och stannade endast för blöjbyte matningen fixade vi via flaska medans vi körde.
Vi hade rådgjort med BVC innan och de tyckte inte att det skulle vara några problem med resan huvudsaken var att N
skulle vara nöjd. -Hon sov mest hela resan för övrigt.

J var 6 månader första ggn vi gjorde resan och då for vi på natten
gick hur bra som helst det oxå. Till honom hade jag dock gjort iordning en
special väska med små bra leksaker / aktiveringssaker. -som kom till pass i bilköer och annan väntan.
Till 2,5 åringen hade vi DVD men det blev inte så mycket tittade på den, hon sov mest hon oxå.

Det är med andra ord bara att köra på som vanligt, barna anpassar sig! :)

Jag har inte åkt 60 mil, men 40 mil enkel väg och det var inga problem. My var 4,5 månad första gången vi åkte på långresa med bilen och jag var lite orolig för hur det skulle gå eftersom hon inte är något direkt fan av att åka bil. Vi gjorde så att vi åkte på morgonen när My varit vaken i ca en timme (hon brukar somna efter två vakna timmar) och sedan satte jag mig bredvid henne i bilen och efter någon timme när hon blev trött och gnällig så ammade jag henne på plats i bilen (hängandes över henne:D) och sen somnade hon och sov en bit. Efter halva resan rastade vi och var utomhus i ca en timme och sedan körde vi igen och proceduren upprepades efter ca en timme, och sen somv hon resten av resan. Hennes vakna tid underhöll hon sig själv med lite leksaker till största delen.

På hemväg åkte vi på em, och då var hon lite piggare till en början och blev lite ledsen, så då fick vi stanna två gånger, men det gick bra ändå!

Nu i helgen var vi iväg till Västerås (ca 5 timmars bilfärd) och åkte vid lunchtid. Vi stannade efter ca två timmar och rastade för då var My ledsen och sedan körde vi på och hon somnade och sov gott resten av resan. När hon var vaken underhöll hon sig själv elelr så lockade jag med lite majskrokar och melon att suga på, superbra muta! På hemresan reste vi vid 19-tiden och det tog bara någon timme så kunde jag amma henne till sömns och så sov hon hela resan hem!

Vi kör sålänge My är nöjd och glad eller sover, hon talar om när hon tycker att det är jobbigt!

Lycka till!
//Julia

Vi har 62 mil enkel väg till min familj, och kör dit åtminstone 5-6 ggr om året och har så gjort sen Sebbe var nyfödd.

Som bebis så somnade han, och vaknade nästan ingen av gångerna vi åkte. Om han vaknade så tog vi matpaus.

Nu är han 3 år gammal och det är betydligt jobbigare att hålla honom sysselsatt, för han sover i max 1-2 timmar av resan.

Vi körde 60 mil i ett svep när sonen var 4 mån. Det blev fiasko. Han var så trött så trött i ryggen. Låg raklång över våra armar när vi rastade. Med bara någon mil kvar bröt det ut ordentligt och han fick faktiskt sitta i mitt knä när det var 2+1. Så blev det. Hem åkte vi med flera övernattningar och i år flög vi. Vi ville inte göra samma sak igen...

jag har 50 mil tilll svärföräldrarna och har alltid sträckkört det, med uppehåll för matning. Det har funkat bra med alla 4 barnen hittills (fyran är 3 månader nu')

Vi åkte 60 mil med 3månaders och det var fiasko. Gick bra i 3 h då han sov. De övriga 30 milen tog 5 h tror jag, han var jättearg och ville bara upp ur bilskyddet. Vi körde några mil i taget och stannade hela tiden. Tog det med ro, visste att det var en chansning.

Sen dess flyger en av oss med honom och den andra tar bilen om vi tvunget ska ha den med. Har kört på natten en gång och det gick bra - men förutsätter ju att man är ledig dagen efter så det funkar inte på helgen.

Tack för alla svar!

Nu är det så att inget av våra barn sover särskilt mkt varken i bilen eller annars.
Tidigare skrek Alex konstant i bilen. Kör ofta 6 mil enkel resa och ibland skrek han hela vägen. Så fort vi tog ut honom ur bilen blev han tyst. Som tur är har det vänt! Nu är han ju så pass stor att han kan sitta och plocka lite med saker så det är bra.

Men då håller jag tummarna att det går lika bra som för flera av er!

Så hemskt när dom bara skriker och skriker! Nu har vi ju bara kört 6 mil med en skrikande bebis...usch vill inte tänka på hur det är när det är längre sträckor.
Nä det blir väl att den som inte kör sitter bak hos barnen och sysselsätter dom. Sen får vi se när vi kommer fram!

Ja våra barn är ju lika i det avseendet att vår son inte heller sover speciellt mycket :)

Har också problem med att inte sonen inte sover så mycket generellt - så det hänger kanske ihop? För oss har det dock blivit bättre nu när han kan se ut från sin stol, och man kan sitta och sjunga och så (är 2 nu).

jag hade övernattat minst ett stopp alternativt flugit och hyrt eller lånat en bil på plats (man kan ju ta med bilbarnstolarna på flyget). Morgonen tycker jag är en ovanligt dålig tid att sätta pigga barn i en bil. Hellre i så fall vänta till lunchvilan eller kvällstid.

Fast vi ska ju inte åka såå hemskt länge då direkt på morgonen. Ett par timmar sen ha en längre paus då vi stannar på ett ställe, lunchar och ska iväg på en rolig sak. Sen åker vi igen på em. Men vi är beredda på att ta det i tvåtimmarspass så det får ta sin lilla tid.
Ofta vaknar våra barn vid 6 så vi planerar att köra då för Alex brukar vara trött rätt snabbt igen och sova nån timme så just därför tänkte vi försöka komma iväg en bit så vi hinner med lite kul mitt på dagen.

Det blir en chansning det här! Kanske går det bra...eller inte. Men då lär vi inte göra om det igen på ett tag ;)

när våra stora barn var lite mindre brukade vi medvetet skjuta resandet till senare på kvällen. då fick de sin kvällsvälling i bilen och sen slocknade de och sov hela resten av resan...

Det gjorde Sebbe också alltid som liten! Vi körde runt 18-tiden någon gång, då han precis ätit och blev supertrött. Sen brukade han inte vakna förrän efter minst 50 mil igen, och då var han inte hungrig utan ville bara kunna höra oss och pilla lite på min hand typ.

Nu brukar vi köra lite tidigare på eftermiddagen, men han får inte sova middag den dagen vi ska åka. Upp lite tidigare än vanligt, och så få i honom så mycket mat som möjligt så att han är på gott humör. Då brukar han kunna sova i runt 2 timmar :) En gång var jag dum och tänkte att han kunde ju få sova sin middag en stund innan, för han var ju så trött och gnällig... 6 timmar i bilen med en klarvaken 2½ åring, ensam vuxen förstås, var inte kul kan jag meddela :p

Nu är vi hemma igen efter resan! Allt gick superbra! Helt otroligt! Körde i onsdags på morgonen vid 7.30, gjorde några mindre pauser då Emil behövde kissa. Sen en längre paus ungefär på halva sträckan.
På vägen hem körde vi på em 14.30 men då tog vi så få pauser vi kunde, dock en där Emil fick springa av sig ordentligt.

Jag hade inte behövt vara orolig alls! Mina små gossar, tänk att dom skulle ta bilåkningen så bra.

Liknande trådar

T
Träning Jag ska upp och göra praktik norr om Uppsala i sommar och ska hästen med mig. Jag bor nere i södra Skåne så det blir alltså drygt 60 mil...
Svar
9
· Visningar
1 394

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar