Ajax citron???

M

Maxmax

Har hört att det ska vara bra att tvätta hästen med Ajax citron. Det ska tydligen ta bort mjäll och göra hästens hud mjuk o fin.
Är det någon som hört något om det?????

Sv: Ajax citron???

Eftersom det är ett rengöringsmedel för golv och dylikt tror jag det inte är så nyttigt för huden, tror det blir ännu mer uttorkat och blir ännu mer mjäll.

I mina öron så låter det som en galen idé...
Kan inte vara så nyttigt för huden...
Nog måste det finnas bättre sätt :crazy:

Vad jag har hört så är det bara bra när hästen har mjäll och att man inte ska ta bort det för det skyddar mot insekter och kryp nu på sommaren .
Och jag tror inte de är så bra med ajax citron med tanke på att det innehåller så mkt annat bröte som inte alls är bra för hästens kropp och skinn ..

Och jag tror inte de är så bra med ajax citron med tanke på att det innehåller så mkt annat bröte som inte alls är bra för hästens kropp och skinn ..

Vad är det för bröte som inte är bra för hästen?

Skulle personligen inte tvätta min häst med det men jag vill veta vad som är skadligt innehåll i sånt

skulle aldrig andvända starka rengöringsmedel avsedda för skitiga badrum och golv på mina djur.
det finns produkter avsedda för ändamålet.
du kan väl testa medlet på dig själv några månader först för säkerhets skull.
tvätta håret med ajax och låt bli att skölja.

skulle aldrig andvända starka rengöringsmedel avsedda för skitiga badrum och golv på mina djur.
:bow: Håller med,man skall inte använda starkare saker på sin häst än man skulle kunna använda på sig själv.:angel:
En bra princip.

Vad är det för bröte som inte är bra för hästen?

Skulle personligen inte tvätta min häst med det men jag vill veta vad som är skadligt innehåll i sånt

Citranellol som finns i yes diskmedel är inte bra Hudirriterande och allergiframkallande. Samma sak med geraniolet, Coumarinet etc. Det räcker som förklaring va? :)

Om ingen tror mig:
http://www.shenet.se/ravaror/geraniol.html
http://www.shenet.se/ravaror/citronellol.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Coumarin#Coumarin_toxicity

Ja nu har ju inte jag Ajax cintron, men jag har däremot ajax féte des fleurs. D.v.s. Ajax golvrengöring med annan doft.
Den innehåller:
Nonjoniska tensider, polykarboxylater, tvål, Parfym, DMDM Hydantoin, 2-bromo 2-Nitroprpane-1, 3-Diol, cintronellol, geranoil, hexyl, cinnamal, linalool, butylpheny methpropional.

Så nu kan du jämföra det med schampon å liknande för känslig hud, något annat skulle iaf inte jag använda på min häst för rengöring utöver vanliga hästproduker.

Har jag skrivit att jag vill använda det?
Skrev att jag inte ville använda sånt till mina hästar men jag undrade vad det var för skadliga ämnen i det

Citranellol som finns i yes diskmedel är inte bra Hudirriterande och allergiframkallande. Samma sak med geraniolet, Coumarinet etc. Det räcker som förklaring va? :)

Om ingen tror mig:
http://www.shenet.se/ravaror/geraniol.html
http://www.shenet.se/ravaror/citronellol.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Coumarin#Coumarin_toxicity

Ja nu har ju inte jag Ajax cintron, men jag har däremot ajax féte des fleurs. D.v.s. Ajax golvrengöring med annan doft.
Den innehåller:
Nonjoniska tensider, polykarboxylater, tvål, Parfym, DMDM Hydantoin, 2-bromo 2-Nitroprpane-1, 3-Diol, cintronellol, geranoil, hexyl, cinnamal, linalool, butylpheny methpropional.

Så nu kan du jämföra det med schampon å liknande för känslig hud, något annat skulle iaf inte jag använda på min häst för rengöring utöver vanliga hästproduker.

Tack för svaren, det var det jag ville veta. Här hemma hos oss använder vi inte Ajax pga allergi så det var därför jag undrade.

Så lite så. jag har oxå lite problem med känslig hud. Men tack å lov bara när det gäller deodorant å tvål. Oftast bara så att jag inte klarar av billiga produkter.

Oj oj känns lite irriterat i den här tråden, det var inte meningen. Jag har hört av en vän att man kan använda det till hästen. Ville bara se om det var någon mer som hört det.

Är jag något irreterat? Annars får du gärna skriva *knapplån*. Inte trevligt att bli halft utpekad när jag bara lagt ut lite fakta.

När jag för många många år sen jobbade med hästar i England så hade de för vana att tvätta sina hästar med diskmedel. Vad det gäller Ajax så borde det väl ändå inte vara så där speciellt irriterande för hud med tanke på att man själv har sina händer i det en hel del när man skurar hemma.

Personligen skulle jag inte välja att tvätta min häst med rengöringsmedel när det finns bra medel avsedda för ändamålet som inte är speciellt dyra de heller.

En annan tanke är att Ajax bildar ju inget skum så att schamponera med det blir ju inte som att schamponera med schampoo direkt.

jag själv skulle nog inte testa att ta det i min hhästs hårem...

men ett litet trådkap här...: grönsåpa kan man ju använda till vita strumpor. Men kan man använda det till hela hästen?

Frågan var till alla. Så den var inte riktat till mig.

Jag syftar snarare på varför hon svarade till mig med det som står innan. "jag själv skulle nog inte testa att ta det i min hhästs hårem..." Det vill jag inte ha riktat till mig iochmed att jag inte skulle använda Ajax på hästar och inte ställt frågan om man kan använda det heller.

OJ oj va irriterat det blir här nu. Jag undrade bara, ville inte trampa på någon. Det var inte menat till någon utan bara allmännt så känns det här lite irriterat, ska nog be moderatorn att ta bort den här tråden.
Moderator om du ser detta så ta gärna bort denna tråd. tack

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 534
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
688

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka