Aj, aj, ont av sadelgjorden!!

kopparberg

Trådstartare
Någon som varit med om det? :crazy:
Jag har en anatomisk lädergjord med resår på båda sidor, köpt på Hööks. På båda sidor strax under sadelkåpan finns två ringar, antar de är om man vill använda graman och fästa den på sidorna.
Dessa ringar gör mig blå på vaderna, så blå att det är en knöl, en blodutgjutning! :o
Någon som har en gjord med sådana ringar, gissar de finns på fler märken än Hööksgjorden och varit med om något sådant?
Jag känner av ringarna i fråga vare sig jag har stövlar, shortshaps eller rider i bara skor.

Vet inte om jag vågar klippa/skära/ta bort dem, kan det göra sönder hela gjorden?

Sv: Aj, aj, ont av sadelgjorden!!

Jag har nog exakt samma gjord, och jag känner av ringarna och kan få blåmärken om jag rider "barbent", dvs med bara ridbyxorna mot ringarna. Har dock aldrig känt av dem om jag har chaps på...

Visst borde man väl kunna skära bort ringarna utan att förstöra gjorden?
Ta ett rakblad och skär av remmen liksom inne i ringen, så borde ju inget kunna repa upp sig, tycker jag.:laugh:

Vad bra att det inte är jag som är helt felkonstruerad! :D

Ska ta bort ringarna med ett rakblad, tack för tipset! :laugh:

Aha! :idea: På mina prestigegjordar har de alltid suttit i framkant så jag fick väldigt konstiga bilder i huvudet av era sitsar :D

Det blir snyggare om du tar sönder själva ringen istället, då syns det inte att du tagit bort något.
Använd en bultsax om du har tillgång till en, annars går det bra med en vanlig avbitare och en stark pappa eller sambo :D. Bågfil fungerar också bra.
Har en liknande gjord och har inte märkt av att ringarna skulle vara ivägen men jag förstår att det måste göra rätt så ont.

Förstår det! Snacka om extrem stolsits gissar jag du tänkte? :D :D
Ska jag vara ärlig så tycker jag en graman skulle få ett rätt konstigt läge om jag fäste den i de ringarna som är på min gjord!

Ja det var ju smart att knipsa själva ringen! Jag har tillgång till en hel del "lämpliga apparaturer" till att knipsa en så liten metallring!

Möjligt att min längd spelar in att jag klämmer mig på ringarna i fråga! Jag har en sadel med normalstora kåpor (Kieffer Donau) och är 179 cm lång jämt fördelat på ben och överkropp. Lång stång jag alltså! ;)

Liknande trådar

Western Jag har ett problem med sadelgjordar. Min sadel är nerskuren i sidorna vilket gör att jag måste ha en ponnygjord till den. Jag är lite...
Svar
2
· Visningar
1 029
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?