Åhhh jag tror jag dör! (bockhov)

Sv: Åhhh jag tror jag dör! (bockhov)

Okej. Vad fint att jag fattade ngt för en gångs skull:smirk:
Jo han är som sagt mkt finare nu, han har varit barfota sedan i sommras. Han är mkt ömmfotad, o får hovbölder bara jag säger sten till han. Men vi har easy ecips boots, som nog är det bästa jag har köpt. Går barfota ihagen (än så länge, bootsen åker på när de fryser i backen) o har bootsen vid ridning till ridhuset, lr i skogen. Funkar bra.

Nu brinner det i hjärnan! Här kommer ännu en knepig undran:
Bockhoven är alltså nästan stum. Vidgas ej som en vanlig hov.
Det finns ju en "stötdämpande,liknade lite en kudde" (fy skäms på mig som glömt vad den heter, var ju på kursen i början av förra veckan!!!) i hoven. Eftersom trakten är hög på en bockhov, är det så att eftersom hoven inte belastas som en vanlig hov, så kommer inte denna "kudde" till sin rätta användning? Alltså, den ligger liksom inte där den ska, eftersom trakten är högre?
Låter dumt, men jag bara undrade. var en liten fundering....

Kommer tillbax om typ 2-3 h. Ska ut till gullepollen nu o rida. Om ni vill kan jag ta ett kort, så ni får se hur hans hov ser ut.

Hoppas att ni är kvar senare, lr imorgon. Vill gärna fortsätta disskutera. Har varit mkt intressan! Tack så mkt!!

Svarar till er båda:
La till er på min "kompislista", ska bli intressant att höra angående röntgen!
Min häst går inte barfota, men jag ska absolut fundera över detta och se om det finns någon duktig barfota-verkare nere i mina trakter. Det låter som en sund idé ju mer jag funderar över det!

Jezzie-: stort lycka till på röntgen och vi ser fram emot att höra resultatet!

Cecely: Tack för dina sunda idéer!

Ta foto!! Ska jag också göra ikväll så ni får se på min polla!!

Man kan säga ett denna "kudde" är pumpen som hjälper till att pumpa upp blodet i benet igen. Eftersom inte denna kommer att användas som i en frisk hov så blir sirculationen sämre.
Dessutom är denna kudde till för stötdämpningen, med en bockhov blir alltså stötdämpningen sämre också vilket kan leda till större påfrestningar uppåt i benet.

Jag kan också ta med mig kameran!

Ni ska veta att det känns bra att man inte är ensam om att slita sitt hår!!

Nu har jag ridit. Kändes inte ren i början, men jag mjukade försiktigt iaf. I slutet kändes det riktigt fint, o vi är nu svettiga/trötta o nöjda båda två.
Ska ta med kameran till stallet imorgon. Hinner inte nu. Har ju en pojkvän som då och då vågar påkalla min uppmärksamhet:)
Jag lägger in bilder imorgon ngn gång, på denna tråden.
Ha`t bra sålänge!

Nu tror jag att jag dör oxå... Orkar snart inte kämpa mer!! Vetrinären säger hela tiden att vi ska avvakta med att plocka in henne, får höra den klassiska "kvartspromenaderna". Va fan... Vill ju bara ha det svart på vitt, VAD kan man använda henne till?? Får åka in med henne ändå... Ska se om jag kan få nån bild ikväll...

Att sträva efter att få bockhoven att se ut som den andra kan förvärra problemen för hästen!
PL

Jag har också tänkt på det. Det är just därför vi ska ta en riktig funderar på hur hon rör sig nu vs tidigare.

Dock har jag fått ennu mer problem med den hoven nu, kotan är svullen/gallig och när hon går sviktar kotan innåt vilket den inte gjort tidigare.

Så nu är tid bokad på Slöinge nästa vecka, ska be om att få ta en plåt på det benet för att se hur allt ser ut, ska bli väldigt spännande.

Plåta, o se hur det ser ut. Många säger att man ska sänka trakten. Men det är bara att göra hästen en björntjänst. Det förvärrar saken, o kan ge hälta. Har hästen gått med sin bockhov länge, o det "funkar", så ska man i varje fall inte sänka trakten. Hästen och dess kropp har "vant" sig vid en hög trakt. Ger då en felställning i hoven/benet osv, ja i hela kroppen i princip.

Men nu vet ja ju såklart inte va ni menade med att mixtra med hoven.....detta är bara vad jag vet/hört av många, o tror på.

Plåta, o få svart på vitt. Ä allt ok, så varför sträva efter att hoven ska se normal ut...det kommer den ändå inte göra ngn gång,inte helt o hållet. Är det inte ok, så får man väll se vilka "åtgärder" som ska göras.

Lycka till ni båda. Kul att se att denna tråden är uppe igen. Vi hade ju en kul "disskusion" förra gången. Ser fram emot att få höra för er hur dä går, o va rönken visar. Lovar att meddela min/våran situation.

Ska försöka lägga ut bilder på min kuse. Har inte hunnit.

Liknande trådar

Hästvård Hej, hoppas jag hoppas kunna få lite idéer här angående min häst:) Jag har haft honom i några år nu, och han har alltid varit pigg...
2
Svar
26
· Visningar
3 358
Senast: Hambo
·
C
Hästvård Som endel kanske har läst som har jag min häst barfota och har tagit hjälp av en barfotaverkare för detta. Min häst har endel problem...
2
Svar
30
· Visningar
2 747
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar