åhhh alla praktiska detaljer....

EmelieR

Trådstartare
Detta är en djungel... Här vill jag gärna få lite hjälp av alla er som vet så mycket :D

När skickar man in papper till försäkringskassan om att man ska vara barnledig? Behöver de intyg från barnmorskan också?

När skickar man in till försäkringsbolaget att det verkligen finns ett knyte att försäkra- eller de tror helt blint på dig? Man får ju säkert inga pengar utbetalade om man inte kan visa upp papper på att något har hänt så att säga....

När kan man ordna faderskapstestet till pappan om man inte är gifta? Onekligen verkar det ju väldigt mycket enklare att gå till rådhuset en dag men man vill ju ha det lite mer speciellt kanske....
OM det skulle hända något på vägen och fadern står ensam med barnet- hur bevisar man då att det är han som ska ha hand om det??? Går det automatiskt när man är SAmbos?

Föäldrapenningen är ju inte så lätt för någon att svara på- det är en egen djungel... Men visst är det så att man måste ta ut 5 dagar efter ett visst antal dagar- när infaller det?

JA- har ni fler frågor ni tänkt ut så fortsätt fylla på!!!
JAg ser tacksamt imot svar också ;)
Är det något mer jag undrar över???

Sv: åhhh alla praktiska detaljer....

Detta är en djungel... Här vill jag gärna få lite hjälp av alla er som vet så mycket :D

Ska försöka ;)

När skickar man in papper till försäkringskassan om att man ska vara barnledig? Behöver de intyg från barnmorskan också?

Du får ett moderskapsintyg av din barnmorska som du skickar in till FK

När skickar man in till försäkringsbolaget att det verkligen finns ett knyte att försäkra- eller de tror helt blint på dig? Man får ju säkert inga pengar utbetalade om man inte kan visa upp papper på att något har hänt så att säga....

Jag tecknade bara en försäkring, skickade inte in något intyg. Man fick skriva i vilken vecka man var i och beräknad födsel. Händer det något med graviditeten som försäkringen täcker hjälper sjukvården med intyg som behövs.

När kan man ordna faderskapstestet till pappan om man inte är gifta? Onekligen verkar det ju väldigt mycket enklare att gå till rådhuset en dag men man vill ju ha det lite mer speciellt kanske....
OM det skulle hända något på vägen och fadern står ensam med barnet- hur bevisar man då att det är han som ska ha hand om det??? Går det automatiskt när man är SAmbos?

Faderskapstest gör man inte, däremot en påskrift om faderskap. Man kan vänta tills barnet är fött och då blir man kallad automatiskt ( iaf här ).
Vi valde att gå innan förlossningen just för det du tar upp, om något skulle hända mig och inga papper är skrivna så har inte pappan om man bara är sambo rätt till barnet direkt tyvärr.

Föäldrapenningen är ju inte så lätt för någon att svara på- det är en egen djungel... Men visst är det så att man måste ta ut 5 dagar efter ett visst antal dagar- när infaller det?

Efter att barnet fyllt 1 år måste du ha full sysselsättning för att behålla din SGI. Dvs du kan jobba 50% och ta ut 50% FP exempelvis.

Hoppas jag bringade lite klarhet nu :D

Japp- mycket och enkelt formulerat! Tack!

Misstänker att barnmorskan tar upp mycket såna här saker men man träffas ju inte när man undrar som mest ;) Jag flyttade dessutom fram mitt besök eftersom jag ska till läkaren v 25. (nästa vecka)

Jag startade en liknande tråd för ett tag sedan, vet dock inte om den finns kvar, men kika gärna - möjligt att lite av svaren finns där, jag hade och har fortfarande massor av tankar, funderingar och oklarheter :D

du kan inte hitta den åt mig :)

Den verkar inte finnas kvar =( Så konstigt eftersom där finns äldre trådar som jag startat som fortfarande finns kvar..
Ska kika igen och se om jag hittar den, men den verkar vara bortplockad tyvärr, så där verkar det inte som att jag kan bidra med något.

Du, jag hittade tråden!
Låg under mitt "hemliga" nick innan jag officiellt talade om att jag var gravid :D
Vet itne om du hittar någon information där, men kika gärna.
Har inte själv läst igenom den nu då jag inte riktigt hinner.
Tråden hittar du HÄR

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka