åhh vilka stallfunderingar jag har!

lovehorses

Trådstartare
Ska flytta här under sensommaren å funderar på stall m.m.

Hjälp mig!
Historia: JAg har två hästar en gamling som är ut på foder nu. en treåring som jag ska rida in.Jag har familj, ett barn å det ksnke blir fler.
Tar jag hem gamlingen måste jag skaffa medryttare eftersom jag inte kommer att ha tid med honom.KOmmer att satsa på treåringen.Sen kanske det blir så att medryttaren slutar å måste skaffa en ny osv. Nu har jag honom på foder å då sku han stanna där en vinter till åtminstånde.

stall 1: Eget stall med mina två hästar. Då har jag hästarna 365 dagar om året, vilket skulle bli lite svårt när man har familj å barn. JAg har ingen ridbana där i dagens läge. Tycker synd om gamligen som blir kankse att byta medryttare hela tiden.Beroende på person. Måste fixa med hö m.m.

Stall 2: Större stall ca 10 km hemifrån,dyraste ställe.Har ridbana med belysning, en massa personer som kanske kan bli kompis med.2 km till ridhus, därman kan rida ridlektioner, ridskola.

stall 3: mindre inackrderingsstall.ok hyra.stor dressyrridbana med belysning. har min ridkompis där.KAn få hjälp. dock ca 25 km hemifrån. KOmmer att jobba i närheten av stallet förhoppningsvis.

NU vill jag inte höra en massa negativa saker utan råd hur jag ska göra känner mig snurrig.

hoppas jag har fått med all info!:)

Sv: åhh vilka stallfunderingar jag har!

Jag skulle nog tycka att det vore mycket roligare att ha hästarna hemma. om stallen ligger en och två mil bort så tar ju bara resan dit en stund som du lika gärna kan lägga på in och utsläpp till/från hagen m.m där hemma. Du kan ju åka med din häst till en ridbana ibland under det mörkaste halvåret och annars träna på en gräsplätt där hemma. Har man hästarna hemma kan man fördela arbetet och greja lite så fort man får en ledig stund :) Men det e kanske lättare att ha hästarna inakorderade men också dyrare antar jag..

Håller med Klaris, skulle åxå välja hem alternativet. Du sparar ju som sagt in resväg och barnen är ju lättare att ta med till stallet när man är hemma. Har man stallet 1-2 mil bort så måste du ju göra rubbet på en gång. Är man hemma så kan man ju mocka, fodra o.dyl. och ha barnen med, ridningen kan man ju ta separat. Om stall 2 & 3 är kollektiva så blir det ju iaf. stalltjänstdagar som ska pusslas in och kanske extra restid. Klart att får man full skötsel inkl. foder och spån så är det ju förmånligt men kostar ju därefter.

Nackdelen är ju att du är själv och har svårare att få hjälp kanske vid semester och sjukdom. Men å andra sidan så kan du ju om du har tur med en medryttare få hjälp, med vissa tjänster o.dyl.

Sedan var det ju det där med ridbana och jag vet ju inte hur du ev. skulle kunna lösa det hemma....men det är det enda som för min del är det som är positivt med dom andra två stallen. Klart att ha lite folk omkring sig är ju åxå roligt. Så det beror ju hur högt du värderar detta?

Får du jobb nära stall 3 så är ju det praktiskt å ena sidan men du måste ju då ta stallet direkt efter jobbet och får på så vis mindre tid med barnen. Har du stallet hemma så kan man ju rida mer flexibelt så att man får det bästa av 2 världar utan att känna sig stressad och splittrad.

Hoppas att jag kunde vara till någon nytta, Kicki :)

79 har tittat men bara tre har svarat!:(

Lite mera råd eller funderingar tack!:smirk:

Hej,
Jag har eget stall själv, med två barn, varav minsta 6 månader. Min "stora" är 3 år, när han var liten hade jag 4 hästar, varav 1 ridbar i inridningsstadiet-hingst. Har dock minskat nu och har idag 2 kvar, en 2 åring i tömkörningsstadiet-på väg till inridning, och så är hingsten (idag valack) 4 år.
Jag trivs med att vara själv, hästarna är harmoniska, de vet mina rutiner, de känner stället, det är jag eller min man som hanterar dem. Allt lugnt. Att mocka och sköta det här själv är LUGNA puckar med barn, de är med hela tiden och trivs med detta. Har inte heller ridbana, men dock en liten gräspadock med staket, där rider jag oftast när barnen sover... eller när den äldsta är på dagis och lillan i vagnen. Det blir korta ridningar, men på unghästar gör det inte så mycket, jag rider på kvällarna när gubben kommit in från lagården, och då blir det längre turer.
Jag trivs utan att behöva umgås med vänner i stallet, det blir lätt småtrist stämning om inte allt är precis enligt vissa rutiner, och här är det jag som bestämmer, så det blir inga problem!

Dock har jag stor fördel i att vi har stor gård, billig mat till hästarna, och hästskötseln är lixom inte det stora arbetet här på gården,,, det är de 150 korna.... det lixom åker med av bara farten, har man inte de förutsättningarna kan det ju upplevas mer som ett påhäng. Vi går ändå alltid upp vid 5-6 och att springa förbi med mat till hästarna och släppa ut dom, är inget stort och tidskrävande i jämförelse med 3 timmar i lagården på morgonen.

Jag tycker det lilla stallet lät bra där du hade bana och lite kompis... men att ligga och åka för att åka till hästarna är lite trist. Jag tycker 25 km är långt....

Nä, jag skulle ha stallet hemma!
Då får du mer tid med barnen, de får vara med och kanske blir intresserade de oxå,, du har koll på hästarna och visst - du får göra allt själv, men det är väll meningen på egna hästar!

Du får oxå mer tid till ridningen, för du slipper lägga massa tid och pengar i bilen!
:banana:

Jag skulle ha hemma oxå. Sparar en del pengar och tiden hittar man alltid. Även om du ska jobba vid stallet som ligger 2,5 m ifrån dig så ska barn hämtas/ lämnas på dagis kanske, dom blir sjuka osv. Då har du kanske både tajt med tid och en bit att åka.
Har man hästarna nära så blir det oxå mer "kvalitetstid" med dom.
Man hinner mera, inte bara kanske rida en gång om dagen.
Man umgås, väldigt mysigt. Speciellt om ni planerar flera barn så underlättar det att ha stallet runt husknuten.
Fixa en seriös medryttare till den äldre hästen så har du ju bra sällskap och fin draghjälp när det är dax för inridning.;)
Om det finns plats, hyr ut en box så har du någon att dela alla in o utsläpp med och fodringar. Kan vara skönt om man ska på semester.
Hjälpas åt lite med varandras hästar.
Lycka till!!

tack för alla svar!

Det är ju somsagt skönare att ha eget där man själv bestämmer. Tänkte fixa en ridbana där med förhoppningsvis belysning på.

Skulle helst vilja ha min gammelman där han är nu med välkända människor.Det med medryttare vet jag inte riktigt, så går det ett tag å så slutar hon...(värsta fall)

Fick ett erbjudande av min kompis. Att jag skulle ta en av hennes hästar som är av äldre modell och inte kräver så mycket ridning, enligt henne.Han blir glad om han kommer ut någongång.

måste fundera vidare!!!

Hur gammalt är ditt barn och hur stor hjälp har du av barnafadern?
Att ha hästarna uppstallade en bit hemifrån kan vara väldigt stressande och ge dåligt samvete eftersom du kanske känner att du försummar barnet när du är i stallet och hästen när du tar dig tid med barnet... Det är ju ett klassiskt drag hos oss mammor,;) även om inte alla lider av det, mkt beroende på hur pass pappan är delaktig.

Har du ett mindre barn, som inte är självgående, skulle jag också välja hemma-alternativet. Man kan springa ut i stallet en snabbis utan problem, det är skönt. Dessutom gör det inget om man glömmer att göra något, för det är lätt att ta en senare runda. Nackdelen är att man kan bli lite splittrad och inte kopplar av på samma sätt som om man åker iväg till stallet och där bara koncentrerar sig på "hästeriet".

Har du större barn, som kan följa med till stallet utan att folket där blir irriterade eller som roar sig själva hemma, kan det kanske vara kul med lite hästmänniskor runtomkring dig. Med en treårig häst kan det kanske vara nyttigt att ha tillgång till tränare och bra ridbana.
Usch så svårt.

När jag hade hästarna hemma tyckte jag det var underbart att flytta till ett välorganiserat stall där jag bara skötte mina hästar, men nu när de är hemma igen njuter jag av att titta ut genom fönstret och se dem gå där och beta. Allt har sina för och nackdelar...

Jag har en två åring till son, mera vild en tam.:rofl:
Jag har varit i ett mindre kollektivt stall i två år nu de har varit så skönt att slippa stallet, mockningen någon dag för att satsa å vara med familjen. Eget stall betyder ju varje dag. Jag har stallet hos föräldrarna vi kommer att bo ca 1 km därifrån så det är ju ingen sträcka.Föräldrarna hjälper nog till, ex ge morgon eller om jag är sjuk....

Liknande trådar

Hästmänniskan jag har två alternativ på stallplatser, vilken skulle ni valt. den första stallplatsen ligger ca 5 mil från vart jag bor. jätte...
Svar
17
· Visningar
1 558
Senast: bettysmatte
·
Hästmänniskan Vi har köpt gård i vintras m ca 3,5 tunnland mark, har en överväxt 20*40 paddock som skall fixas till & ordna belysning så det blir...
Svar
9
· Visningar
1 220
Senast: Spirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.