Åh vad jag retar mig...

KungTulle

Trådstartare
på folk.

Halmjagandet i år har gått uselt. Vi behöver ju småbalar pga av att vi inte har någonstans att lagra storbalar.

Hittade en kille som bor hyfsat nära och som kunde köra hem halmen.

Jag sa att det var ok bara han kunde slänga av det på marken från vagnen så att jag fick ta in och stapla allt eftersom av egen kraft bara jag fick hem det. ( Och ha det under pressenning så länge).

Men då började han snacka om att han gärna slängde upp det på loftet.

Det lät ju skitbra för jag har fått en period där ryggen bråkar rätt rejält. Så jag sade ok. ( Han var tom här och tittade). Och så skulle han höra av sig när han skördade.

Men inte har han hört av sig och inte svarar han på mobilen ( oreg nr).

Så då pratade jag med lantbrukaren som vi normalt köper hösilage och kornkross av- han brukar också sälja halm men balar mest storbalar.
Och då hade han redan sålt de småbalar han hade. Vår vanliga lantbrukare kan visserligen köra HEM halm, men han vill inte slänga det av vagnen själv om det är i småbalar.

Och jag fixar inte att både slänga av halmen från ett släp och sedan få släpa in det just nu. Så det var därför jag behövde nån annan. ( Alternativet hade varit att hämta i transporten hos min vanlige lantbrukare för han kan slänga ner från sitt eget loft nämligen...).

Men det blir vansinnigt besvärligt och tidskrävande att hämta den mängd halm vi förbrukar på en vinter med hästtransporten där man får in max ca 50 småbalar i en vända. Och vi gör gång på nåt mellan 300-600 balar. Och man kan inte köra med metoden att ta hem en transport full, ha det i transporten och sedan hämta nytt när det är slut för när det väl har blivit snö går det inte att hämta.

Att ta hem storbalar och lagra under pressenning för hela säsongen är inte heller ett alternativ för jag behöver BRA Halm inte sån som blivit möglig.Och de storbalar som ligger ute på fälten nu har redan fått rätt mycket regn.

Jättedumt att den där bonden som skulle köra hem och lasta av inte kunde ha ringt och sagt att han ångrade sig eller skickat ett sms. Nu har ju alla redan skördat sina fält :(.

För några år sedan var allting mycket lättare, då hade vi en lantbrukare som kom hit med halmen varje höst och så fyllde vi hela loftet. Han hade med sig en extra kille och så slängdes allting upp och så lavade jag och sambon det på loften. Men DEN lantbrukaren har minskat ner på sitt lantbruk till nästan noll nu pga av att han är gammal så han säljer inte halm längre.

Jaja så jag får väl sätta in nya annonser och så köra iväg med transporten typ skitlångt bort och hämta småbalar...

Just nu känner jag för att lägga av helt med hästarna och minigrisarna. Allting fanimej bara strular!
 
Sv: Åh vad jag retar mig...

Grejen är att det är så dålig lönsamhet på att sälja småbalshalm att det inte är värt jobbet.
Det är därför ingen vill hållas med det.
 
Sv: Åh vad jag retar mig...

Grejen är att det är så dålig lönsamhet på att sälja småbalshalm att det inte är värt jobbet.
Det är därför ingen vill hållas med det.

Jo men OM man vill betala då? Det är ju liksom så att de få som fortfarande gör småbalar säljer det som de har och faktiskt får bra betalt för det också.

Du förutsätter att folk inte vill betala för småbalarna, men min erfarenhet är att de som har till salu säljer bra och lätt av dem. Hö går ju fortfarande lätt att få i småbalar liksom och så himla mycket billigare är ju inte småbalshalmen än småbalshöet. Jämför man prismässigt med att strö med spån så hade ju halmen ändå varit billigare i småbal även om lantbrukarna höjt priset rejält.

De flesta häststall har ju fortfarande gamla byggnader som inte är anpassade till en drift med storbalar och det samma gäller de flesta som har andra djur i mindre skala tex några får eller ett par grisar.

Småställen har ju ofta inte heller möjlighet att ha traktor som kan flytta på storbalarna då djuren är en hobby. Så ska man ha storbal måste man antingen ha en lada där man kan ta in dem eller en plats ledig utomhus NÄRA stallbyggnaderna där man tex kan sätta upp nåt sorts stadigt förrådstält att ha balarna i för det fungerar dåligt med att täcka med pressenning.

Jag har flera vintrar nu kört med hösilage i storbalar ( rundbal) och vi har ETT Ställe på tomten där man kan lägga en tio balar åt gången. Det innebär att hästarna som går i lösdriften närmast är rätt så lätt fodrade ( Dvs de flesta) , men de hästarna som står på stallet och grisarna- till dem måste hösilaget packas i säckar och dras på en säckakärra till stallet. En bra bit bort. Och när det är snö så får man dra säckarna på marken.
 
Sv: Åh vad jag retar mig...

Jag vet hur jobbigt d kan var :/ Men som tur är har den lantbrukaren (som vi hyr av) småbalar. Och gör alltid småbalar för dem som beställer plus lite extra =) Nu hämtar ju min sambo självbalarna med sin lastbil, men annars hade vi lånat traktor av honom...

Om jag får fråga, vart i hela sverige bor du??
 
Sv: Åh vad jag retar mig...

Jag vet hur jobbigt d kan var :/ Men som tur är har den lantbrukaren (som vi hyr av) småbalar. Och gör alltid småbalar för dem som beställer plus lite extra =) Nu hämtar ju min sambo självbalarna med sin lastbil, men annars hade vi lånat traktor av honom...

Om jag får fråga, vart i hela sverige bor du??
Om du tittar under min avatar så ser du att det står Sjöbo. Så vi är typ nästan grannar.

Jo jag kan hämta själv om det kniper men som sagt med hästtransporten blir det många rundor och MÅNGA timmar som går åt. Alternativt att jag "hyr in" en kompis som har lastbil där det går att lasta betydligt mer än i min transport. MEN kompisen ska ju köra extra liksom från sig- till en lantbrukare- till mig och sedan hem.

Det borde ju liksom vara enklare för alla om jag betalar lantbrukaren själv för att han/hon kommer med halmen hit... jag menar min hösilagebonde kör ju hit mot en summa per körd/arbetad timme ( inkl hans pålastning hemma hos honom), så varför ska det vara så förbaskat svårt att få nån som vill köra hit och slänga av småbalshalm???

Det är liksom ingen som kräver att de ska lasta upp det på loftet åt mig. Eller att de ska köra hit det gratis. Även om det hade varit det enklaste för MIG. Jag behöver bara få det avslängt från vagnen...
 
Sv: Åh vad jag retar mig...

De lantbrukare har på hösten när det är fint väder häcken full med att hinna med att tröska. Det är ju prio ett. Så att då sätta av en halv dag till att åka med två balvagnar hö känns nog inte så lockande.

Jag säger inte att du inte vill betala. Snarare är det nog så att bonden inte har vett att prissätta sin tid så högt som han innerst inne skulle vilja.
 
Sv: Åh vad jag retar mig...

Du har inte funderat på att använda spån?

Vi hade samma problem som du. Alla pressar storbal nu för tiden och småbal är dels svårt att få tag på dels dyrt.

Som du sa så håller inte storbal under presenning utan blir dålig. Vi kom fram till att det blev lika dyrt som med spån eftersom vi fick kasta så pass mycket halm.

Så vi och grannen gick ihop och beställde 6 pallar spån á 18 balar = fri hemkörning. Vi är väldigt nöjda med det. Inget spill, mycket mindre hantering, mindre gödselhög. Mindre gödselhög = billigare tömning.

I Skabersjö finns en leverantör.
 
Sv: Åh vad jag retar mig...

Det är alldeles för tidskrävande att köra iväg med småbalar, och det kräver mycket folk, så därför blir det såhär. Säg till redan i år hur du vill ha det till någon lantbrukare, och säg att du kan tänka dig att betala bra. Så kanske dom löser det till nästa år..
 
Sv: Åh vad jag retar mig...

Jag äe lantbrukare och jag förstår ditt dilemma, men det är nog bara att acceptera att småbalar, både halm och hö kommer att bli svårare och svårare att få tag på.
Det är inte lönsamt att hålla maskiner och lägga tid på att köra några hundra balar till hästfolk, för i ärlighetens namn så är det inte möjligt att ta det pris som man skulle behöva.
Och jag känner inte en bonde som nu mitt i brinnande spannmålsskörden och höstbruket har tid att köra ut halm, och ännu mindre lasta eller lasta av.

Det är nog bara att vänja sig tror jag, men kan ni inte pröva med spån som redan har föreslagits?

MVH
 
Sv: Åh vad jag retar mig...

Eller köpa en gammal skruttig transport eller täckt släpkärra som du båda kan hämta och förvara en storbal i :idea:
 
Sv: Åh vad jag retar mig...

Inga problem med något av det. Småbalar finns och det finns gott om arbetskraft som gärna lavar upp halm på gällen. Det är en kostnadsfråga.

Är man beredd att betala så finns det man söker.
 
Sv: Åh vad jag retar mig...

Du har inte funderat på att använda spån?

Spån funkar till de två hästar som kommer vara på box men inte till de i lösdriften och till grisarna. MEN "min" vanliga lantbrukare ( han med hösilaget alltså) vill inte så gärna tömma min gödsel om där är spån i.
 
Sv: Åh vad jag retar mig...

Jag äe lantbrukare och jag förstår ditt dilemma, men det är nog bara att acceptera att småbalar, både halm och hö kommer att bli svårare och svårare att få tag på.
Det är inte lönsamt att hålla maskiner och lägga tid på att köra några hundra balar till hästfolk, för i ärlighetens namn så är det inte möjligt att ta det pris som man skulle behöva.
Och jag känner inte en bonde som nu mitt i brinnande spannmålsskörden och höstbruket har tid att köra ut halm, och ännu mindre lasta eller lasta av.

Det är nog bara att vänja sig tror jag, men kan ni inte pröva med spån som redan har föreslagits?

MVH

Min tråd handlade snarare om att jag blev ledsen på den lantbrukaren som jag avtalat med att komma och som inte hört av sig och som inte svarar i telefon.

Fråga: Är det "några" balar när man säger att man behöver minst 300.. och vår årsförbrukning ligger på en 5-600 balar. Fyller man upp alla loften här kan vi lagra över 1000 balar. Dvs ta in det vi behöver för 1-3 år på en gång.

Då snackar vi över 10 000:-15000:- i reda pengar plus lantbrukarens betalning för själva transporten.

Och varför ansåg man att det var lönsamt för bara ett par år sedan men inte nu? Visst dieselpriset har gått upp men ändå? Det är många säsonger jag sett lantbrukarnas storbalar bara ligga och bli svartare och svartare på fälten häromkring, dvs inte fan säljer dom dem eller använder dom dem? Då borde det väl ändå vara bättre ekonomi att köra det i småbal och sälja det till hästfolk? För om man balar storbalar som sedan bara ligger och går till spillo har ju lantbrukaren ändå kostnader för att han/hon har kört och balat de där storbalarna....

Vår närmaste granne använder dock all sin halm pga av att han har köttdjur, men annars?
 
Sv: Åh vad jag retar mig...

Bygg en lada eller liknande så får ni plats till stora balar :idea:! Tills dess: kör på spån lr torv.

Du om man har en liten avstyckad gård där det knappt finns plats att lägga det höislage man behöver så finns det INTE plats att bygga en lada. Jag skrev väl dessutom tidigare i tråden att vi inte ens har plats att sätta upp ett sånt där förrådstält?

Hade vi haft mer egen mark så hade vi själva odlat vårt kraftfoder och tagit in vår egen halm.
 
Sv: Åh vad jag retar mig...

Eller köpa en gammal skruttig transport eller täckt släpkärra som du båda kan hämta och förvara en storbal i :idea:

För att kunna hämta så måste då transporten vara besiktigad. Dvs hållas igång och repareras etc. Så en gammal skruttig transport duger inte. En rundbal är dessutom tung. Lika tung som en ponny.

Dessutom är problemet vid hämtning i en bal i taget och förvaring i tex då en transport att jag då blir helt utan strö om det kommer en period med snö- för då kommer jag inte kunna använda transporten ifråga. Det finns dessutom inte plats här mer än till den transporten som vi har till att köra hästarna i.

Det måste ju finnas plats för att köra ut och in med släp också liksom och det gör det inte om vi ska ha två släpar ståendes..
 
Sv: Åh vad jag retar mig...

Nu kan det tyckas att jag är oflexibel då jag verkligen vill ha halm i småbalar. MEN vi har bott i över 20 år på den här lilla gården. Den är byggd i mitten av 1800-talet. Stallarna till stor del byggda på 1950-60 talet men på samma plats som de gamla stallarna. Dvs gården är byggs för att man använder småbal.

Vi har provat alla varianter som folket i tråden föreslår när det gäller strömedel...

Storbal som man hämtar en och en.
Strö med spån/torv etc.

Men det är i småbal som vi har halm som klarar lagringen bra och som i det dagliga stallarbetet fungerar bäst och det som våra djur fungerar bäst på.

Ofta när jag köpt en storbal och varit och hämtat den så har jag fått kassera mer än hälften pga mögel ( Jättekul när man har en sambo som, är mkt mögelkänslig och hur kul är det för djuren för även om man sorterar halmen så kommer det ändå med en del sporer i luften).- ÄVEN om balen sett bra ut på utsidan.. Då blir den halmen mångdubbelt dyrare för mig. Dessutom mångdubbelt ansträngande att använda då jag måste ta konflikten med lantbrukaren om att halmen är dålig ( lustigt nog verkar de flesta lantbrukare tro att jag inte kan avgöra om halm eller dylikt är dåligt), samt hämta oftare och jobbet med att få ut den dåliga halmen på gödselstacken. Och i förlängningen en lantbrukare mer ovillig at hämta gödseln pga av att det är för mycket halm i den...
 
Sv: Åh vad jag retar mig...

Gammal skruttig för mig var inte synonymt med trasig och obrukbar. Finns billiga, besiktade transporter vars golv klarar en rundbal hö utan några större problem.

Du har fått en massa bra idéer från andra, försök att se möjligheterna i dem istället för att såga allt vid fotknölarna. ;)
 
Sv: Åh vad jag retar mig...

Du gör ett avtal med bönderna innan de skördar. Då kommer dom ge dig ett pris där det är lönsamt för dem att bala småbalar och ombesörja transport. Problem solved.
 
Sv: Åh vad jag retar mig...

Det finns småbalspressar som går på el. Köp en sån, och beställ hem det antal kilo halm du behöver i storbal. Sen pressar du om allt till småbal nån dag det är fint väder.
Det blir nog det bästa, enklaste och billigaste för dig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 595
Senast: Lhas
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 260
Senast: Mezcal
·
Anläggning Har någon plastat in halm som inte är hundra torr (= blandat mkt torrt och en del som inte är torrt). Hur blir sådana balar isåfall ...
Svar
12
· Visningar
2 399
Utrustning Köpte för ca 1 vecka sedan en begagnad hästtransport från 2007 från ett företag som säljer hästtranstporter både begagnade och nya av...
Svar
1
· Visningar
1 986

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp