Åh fy va det luktar!!

Sv: Åh fy va det luktar!!

Ingen aning om det hjälper att mata en kräsen häst med betfor, men du kan ju prova. många hästar äter det med melass, du får prova dig fram. jag gav min b-ponny en liter åt gången och han slukade allt med bara nåt kilo lusern, men så vbar han ett matvrak också. ibland är det väldigt praktiskt, han skulle nog ätit det utan lusern också, haha :p

Beror på, om hästen inte vill äta sina alger så (finns ett par) så är det lättast att röra ihop med något de älskar, brukar vara betfor men kan vara annat kraftfoder också.
Någon häst har försökt peta ut maten ur algerna men de ger snart upp :D

jag blandade med havre, men det gick sådär. Hon åt bara lite.
Ska nog köpa betfor o prova att blanda med det. Melass finns lixom bara i jättestora dunkar! :cool:

Haha, ja det luktar fan men är lika bra som det luktar - så stå ut! Min sambo avskyr när jag kokar, så jag gjorde det bara en gång per evcka och hade i kylen sedan (nu ger jag fodertillskottet som ej kokas). Jag måste finhacka gelen och blanda med betfor och helst också lusernpellets så att det blir en gröt för att han ska äta, alla klumpar sorteras ut.

Håll ut någon vecka och se om det blir någon effekt - jag märkte efter ca 10 dagar på min häst som först blev sämre i en vecka och därefter mycket bättre överhuvudtaget, hostan försvann och hela hästen kändes mycket fräschare. :)

Köpte en gammal kokplatta, drog en förlängningssladd utomhus, och kokade utanför stallet, det luktade verkligen fruktansvärt. Hade en 10-l gryta och kokade mycket på en gång, så det inte behövde bli så ofta. Alla i stallet klagade :crazy:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 813
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: axel
·
Ekonomi & Juridik Hej! :) Har frågor gällandes hästhållning i ett eget stall med två boxar och därmed två hästar/ponnys. Tacksam för ALLA svar! Jag har...
Svar
5
· Visningar
2 826
Senast: Flaekja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama